Bidra till ev rollspelsutställning på museum

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Förra helgen budade jag hem lite rollspelstärningar via tradera och mötte i måndags upp säljaren som även han bodde i Karlskrona för att hämta vinsten.
Mötte en riktigt trevlig säljare och vi började snacka gamla DoD, tärningar, Combat Cars, crowdfunding och allt möjligt. Efter en stunds nörderi så säger säljaren att när han jobbade på ett av stadens 2 stora museum så ville de ha en rollspelsutställning och tog bla kontakt med lokala rollspelföreningen. Av någon anledning blev det ej av då iaf. Vet att från museet´s sida så ville de gärna ha rollspelsböcker och sånt framme som besökare kunde bläddra och titta i och vi misstänkte att det är här många entusiaster och samlare tappar intresset att hjälpa till. Hur som helst så kunde jag inte riktigt släppa iden att det vore rätt coolt att se sin stora hobby få en utställning på ett museum.

Många av de ansvariga är på semester nu men via lite mejlande så har jag bett säljaren att kolla upp om intresse fortfarande finns för en utställning om jag skulle kunna skaka fram lite material eller få någon entusiast att ställa upp att låna ut lite material. Vibbarna känns ändå posetiva och tänkte nu kolla om det finns några eldsjälar som ev skulle kunna vara intresserade att låna ut material eller på annat sätt bidra till en utställning alt temadagar på ett museum om det blir aktuellt. Det vi snackade lite om är att dyrgripar (tex DoD första utgåvan, Sinkadus 1, Gigant konventsutgåva, Tvillingbergen orginal osv) skulle kunna vara i låsta glasmontrar och ha en del billigare rollspelshäften och tillbehör för besökare att bläddra i. De böckerna som ligger framme skulle kanske på ett "billigt" sätt kunna köpas in via tradera då det nästan ger en bättre bild av hobbyn om det står ett namn på insidan av pärmen, hörnen på boxen är sönder och tejpade och några värden i häftet är överstryket och ändrat.

Även om jag gärna vill hjälpa till med utställningen så är problemet att min samling är rätt inkomplett och många av de viktigaste och intressantaste grejerna som getts ut saknas likt DoD första utgåvan, Tvillingbergen orginal, Sinkadus 1-2, Mutant 1, Gigant konventsutgåvan, Dimön första utgåvan mm. Pga budget och platsskäl så saknar jag även många rollspelsserier helt som D&D, Kult, Chock, Eon, Neotech, Viking mfl så allt jag har som är äldre än 10 år är mer eller mindre uteslutande DoD och Mutant. MAO så får rollspel chansen att ta sig in på ett museum så vore det kul att kunna visa upp lite intressantare häften och boxar än det jag har (även om jag kan hjälpa till med delar av min samling).

Finns det några entusiaster som skulle kunna vara intresserade av att låna ut lite rollspelsmaterial eller kanske möjligen föreläsa lite om museet bestämmer sig för för en utställning alt temadagar?
Viktigt att tillägga att blir det av så är det museet ni kommer låna ut till och ha kontakten med. Jag hjälper mest till för att försöka knyta lite kontakter till museet, lobba för att vi ska få se en utställning om rollspel och ev låna ut delar av min samling till museet.

Skriv gärna en kommentar eller skicka ett pm om intresse finns. Och som sagt ingenting är spikat än men är ingen intresserad att hjälpa till om de ger tummen upp så lär det heller inte bli av så lika bra att kolla intresset redan nu.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Jag har väldigt lite äldre material, men jag donerar gärna några M-SPACE-böcker om det är intressant med nyare titlar.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag har väldigt lite äldre material, men jag donerar gärna några M-SPACE-böcker om det är intressant med nyare titlar.
Helt klart intressant! Min förhoppning är att de kommer vara intresserade av allt ifrån hur rollspelsvågen började i Sverige fram tills nutid.
Återkommer när jag fått besked från Museet (kan ta lite tid nu under semestertider).
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
585
Location
Göborg
En spontan tanke är att det vore bra att visa mer än bara gamla äventyrsspelsprodukter, snarare visa på bredden av hobbyn. Jag har till exempel (efter ett infall på Gothcon-auktionen) Macho Women With Guns, för att visa på att att allt är inte seriöst utan det finns ett stort utrymme för att driva med sig självt. Jag hoppas att det även står lite om respektive objekt, jag har forfarande, sjutton år senare, skräckrysningar efter ett besök på Science Museum i London – femtio* stycken kompasser ifrån 1850-1910* i ett glasskåp, inte ett spår av förklaring om vad som skilde dem åt eller vad som betraktande kunde lära av de nästan identiska föremålen. Blädderexemplar av böckerna kring Äventyrsspel och Mutant känns rätt relevanta, kanske även någon utländsk bok på samma tema?

Vem hoppas man locka? Nyrekrytering eller 40-åringar som får en nostaligchock tillbaka till sin högstadietid? Eller 70-80-åringar som kan förfäras över att barnen sitter inne och spelar spel istället för att vara ute i skogen och leka och bli friska och starka? :sneaky: Ett exemplar av De övergivnas armé kanske? :LOL:

*) Påhittade siffror, men "tysk kompass 1860-tal" låg bredvid "fransk kompass 1870-tal" och "fransk kompass 1880-tal" – vaffödådå!?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
En spontan tanke är att det vore bra att visa mer än bara gamla äventyrsspelsprodukter, snarare visa på bredden av hobbyn. Jag har till exempel (efter ett infall på Gothcon-auktionen) Macho Women With Guns, för att visa på att att allt är inte seriöst utan det finns ett stort utrymme för att driva med sig självt. Jag hoppas att det även står lite om respektive objekt, jag har forfarande, sjutton år senare, skräckrysningar efter ett besök på Science Museum i London – femtio* stycken kompasser ifrån 1850-1910* i ett glasskåp, inte ett spår av förklaring om vad som skilde dem åt eller vad som betraktande kunde lära av de nästan identiska föremålen. Blädderexemplar av böckerna kring Äventyrsspel och Mutant känns rätt relevanta, kanske även någon utländsk bok på samma tema?

Vem hoppas man locka? Nyrekrytering eller 40-åringar som får en nostaligchock tillbaka till sin högstadietid? Eller 70-80-åringar som kan förfäras över att barnen sitter inne och spelar spel istället för att vara ute i skogen och leka och bli friska och starka? :sneaky: Ett exemplar av De övergivnas armé kanske? :LOL:

*) Påhittade siffror, men "tysk kompass 1860-tal" låg bredvid "fransk kompass 1870-tal" och "fransk kompass 1880-tal" – vaffödådå!?
Blir ju till slut museet som kommer bestämma vilket fokus de skulle vilja ha men jag hade gärna sett en blandning både bland gamla och nya spel samt även kända till mindre kända spel. Dels kommer det ju även bli styrt av vilket material de kan få in. Är nog kul för besökarna att få en blandning av gamla klassiker blandat med nytt och intressant som de ej har sett innan. Blir förhoppningsvis inte som din upplevelse med alla kompassar utan hoppas även jag på lite texter till om allt detta blir av :) .

När det kommer till målgrupper så tror jag inte det är 70-80 de satsar på i detta fallet :)
De har haft utställningar om rockscenen i Blekinge och en om tv/dataspel så de har gjort lite satsningar som borde tilltala yngre till medelålders målgrupper en del.

Målet nu för min del är förhoppningsvis kunna knyta lite kontakter med eldsjälar som är beredda att hjälpa till, låna ut mm för att göra chansen större att de vill genomföra en utställning alt temadagar och känna att de kommer få hjälp om de bestämmer sig för att köra.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Jag har inga rariteter till Drakar och Demoner, men väl en del annat som omnämns i öppningsposten och i princip vore jag positiv till att bidra. Dock låter det i mina öron väl optimistiskt av ett museum att alls hoppas på ömtåligt, inlånat material tillgängligt för fysisk hantering. Varken samlingen eller befinner jag befinner oss heller i närheten av Karlskrona, men givet dessa reservationer kan jag förhoppningsvis bistå om det skulle bli aktuellt framöver.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Vill besökare ha nått att bläddra i är väl coffetableböckerna om Äventyrsspel & Mutant från Fandrake perfekta?
Jepp de böckerna är guld värda. Men gissar även att museet är intresserade av boxar med alltifrån häften till rollformulär och sånt i samt lite vanliga rollspelsböcker/häften att bläddra i.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag har inga rariteter till Drakar och Demoner, men väl en del annat som omnämns i öppningsposten och i princip vore jag positiv till att bidra. Dock låter det i mina öron väl optimistiskt av ett museum att alls hoppas på ömtåligt, inlånat material tillgängligt för fysisk hantering. Varken samlingen eller befinner jag befinner oss heller i närheten av Karlskrona, men givet dessa reservationer kan jag förhoppningsvis bistå om det skulle bli aktuellt framöver.
Kan hålla med om det lär bli svårt att få någon samlare att låna ut material där besökare får vidröra dem fysiskt. Min tanke är att kanske ha en liten del av budgeten att köpa in lite billigt material på tradera med trasiga och tejpade kanter, kladdat lite i och med ett namn skrivet på insidan av häftet att ha liggande framme för besökare att titta i. Behöver ju inte köra DoD 1:a utgåvan och Tvillingbergen som blädderexempel utan sånt vore ju bättre att förpassa till en låst glasmonter. Är det DoD eller Mutant så täcker jag det mesta utom de dyraste rariteterna (likt dig verkar det som) men har du några andra spel från den tiden så kan museet säkert vara intresserade.

Edit : Även om det fanns samlare som gjorde allt för att behålla sina rollspel i fint skick så för de flesta så såg nog verkligheten förr ut så att skicket på allting var lite halvdant med överstrykningar, namn på insidan av omslaget, fläckar, söndriga och tejpade sidor på boxarna, någon ifylld illustration mm så hade varit kul om iaf delar av utställningen speglar detta i kombination med lite finare material. Men det är ju bara min vision om hur en utställning skulle kunna se ut.
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Jag har en del grejer i samlarskick ;)

Men skulle vilja få kontakt med museet för att få veta mer om upplägg å sånt.
Din samling har jag ju tjuvkikat lite på några gånger på facebook :) Intressant att se traderapriserna på det man äger med (inte lika kul på det som är man vill köpa dock :( ).
Det jag har fått höra är att de ska samlas efter semestern och ha en diskussion när alla är tillbaks. Kan skicka ut kontaktinformation till dig och övriga intresserade så fort något beslut är klart eller om de vill veta mer exakt vad de kan få tag i till utställningen.
Som jag nämnde innan så om de bestämmer sig för att göra en utställning eller liknande så kommer jag bara vidarbefodra all kontaktinfo så kommer all kontakt, utlåning och allt sådant ske via er direkt till museet.
 

Jonas

Veteran
Joined
20 Jul 2020
Messages
1
Hej
Jonas på Blekinge museum här. Det var jag och några kollegor som diskuterade möjligheten att ha ett av våra "Öppna hus" med temat rollspel/brädspel/strategispel/figurspel. Vi kör Öppet hus på museets föremålsmagasin ett par gånger om året då med olika teman. Exempel på teman vi haft är mode, sportfiske, mat, brott & straff och sport. Men det temat som lockade mest folk var det vi kallade "Digitala minnen". Då fyllde vi våra montrar med tv-spel, datorer och mobiltelefoner. Allt från Commodore 64, ZX Spectrum, Nintendo, Xbox, Playstation, Game & Watch mm mm. Vi bjöd in en som föreläste om Commodore 64. Besökarna fick prova på att spela några äldre datorspel och tv-spel. Således extremt mycket nostalgi för oss i 40-50-årsåldern. I samma veva pratade vi då om att göra något liknande med rollspel mm som tema. Att visa äldre spel och berätta lite om utvecklingen. Kanske bjuda in någon föreläsare. Kanske köra nån Magic-turnering. Bjuda in länets spelklubbar så de kan presentera sin verksamhet. Ännu roligare hade det ju varit om vi kunde få till en större utställning i vår stora utställningshall. Kanske utöka med lajvare och cos-play. Köra nån föreläsningsserie med olika teman. Kanske "prova-på"-kvällar då besökare kan testa att spela eller se på när andra gör det. Finns mycket som skulle kunna passa in.
För museet är det samtidigt ett sätt att dokumentera ungdomskultur, både då som nu.
Men än så länge är det ju inget alls bestämt men jag ska jobba för det på museet. Jag tror det skulle kunna vara väldigt populärt om man presenterar det på ett bra och attraktivt sätt.
//Jonas, Blekinge museum.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,506
Location
Göteborg
Kul initiativ! Det var en årlig retrospelsmässa här i Göteborg under flera år med gamla dataspel, datorer och konsoler, och den var extremt välbesökt. Det känns som en utställning om rollspel skulle kunna funka också.
 
Top