Nekromanti Bibeln och Wheel of time

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Nu vill jag ha ett ärligt och långt svar på en kort och motiverad fråga... Vad är egentligen den religiösa tanken/allegorin i Robert Jordan's the Wheel of Time?
För den religiösa kopplingen finns, verkligen!
Namnet på den onde som inte får sägas, Shaitan, är den grekiska originalversion av namnet Satan. Lögnens Fader som också används som namn på den onde är också en titel som Djävulen har någonstans i Bibeln (jag vet inte var).
Vidare står det i bibelns uppenbarelsebok, den som talar om apokalypsen, om att sju sigill skall brytas innan apokalypsen kommer och en hel del om en Drake som det kommer hända både det ena och det andra med.
Känns det igen?! Ja det är klart. Man läser väl Robert Jordan om inte annat...
Om ni tvivlar på mig så är det bara att kolla upp sista boken i närmsta bibel.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag vill även minnas att en hel del av de förlorade har namn som är väldigt snarlika de namn som några av djävulens kumpaner har. Typ Asmodean, Demandred, Ishmael und so weiter....
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
154
Location
Stockholm
En annan Bibelkoppling är t.e.x Rands sår/märken -- såret i sidan som inte vill läka, brännmärken i händerna, en svärdskrona som sticks ... Jämför med de sår Jesus fick i samband med sin död: ett spjut i sidan, spikar genom händerna, en törnekrona ...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Bibeln och Wheel of Time (långt)

Ärligt vet jag inte, men långt blir det i alla fall.

"Det var bara knappa 150 år sedan både diktare och andra uttryckte sig genom grekisk mytologi - just för att de inte trodde på den inte var bundna av den och inte begick något helgerån när de gav den sitt eget tankeinnehåll och egenmäktigt använde symbolerna. Den grekiska mytologin blev urmodig, för trång ock fjärran, när det blev någorlunda ofarligt att överta den kristna mytologin i stället, med dess allmänt kända symboler och teckenspråk. En försvagad kristendom hade öppnat Bibeln för de vantrogna och profana. De hade kunnat hämta skatterna där liksom man kan närma sig den klasiska litteraturen i övrigt, när minnet av skola och plugg och banala utläggningar omsider försvinner. Egentligen förstod man väl inte heller en figur som Lucifer innan man kunde bjuda hem honom och utan skräck se hur han var skapt, ljusbringaren som hade blivit den stora hataren och gav människorna det mörker de så gärna ville ha, när de blev så skrämda av ljuset." Aksel Sandemose, Varulven

I Wheel of Time-serien finns massor med referenser till Bibeln, men det finns en hel del annat också. Själva tanken med en kraft som styr allt och som är uppdelad i en manlig och en kvinnlig del (för att inte tala om själva symbolerna) kommer från taoismen, återfödelsen från bl.a. hinduismen, en hel del namn och annat kommer från legenderna om kung Arthur (läs t.ex Malorys "Le Morte d'Arthur" om ni råkar få en livstid eller två över), Aiel-krigarna och Aes Sedaierna från Frank Herberts Dune-böcker, längden från Förenta Staternas samtliga telefonkataloger och kärlekshistorierna från valfri TV-såpa (nej, jag är inte elak, bara avundsjuk). Och då har jag inte ens nämnt Tolkien. (Okej då, jag är väl lite elak också)

Vad betyder då det här? Är Robert Jordan en sorglig plagiatör? En smygreligiös amerikan? En helt vanlig författare? Dessa frågor kan besvaras med "nej", "kanske" och "ja".

Att läsa en bok är i själva verket en rätt egendomlig sysselsättning (jo, jag håller mig visst till ämnet). Vi läser ord på en sida och på något sätt får vi för oss att det vi läser faktiskt händer, även om vi vet att det inte gör det - om jag skriver "När jag ramlade ner från balkongen i morse tappade jag min kaffekopp" kan ni föreställa er hur det såg ut fast ni antagligen inte tror att det verkligen hände. Men det går inte helt automatiskt, skriver jag "När jag ramlade ner från skranen i morse tappade jag min ontokopter" är det antagligen inte lika lätt att föreställa sig det. (Nåja, jag kanske inte håller mig till ämnet i alla fall. Men jag kommer dit så småningom. Tror jag).

En författare (Robert Jordan, t.ex.) kan alltså underlätta för sina läsare genom att använda kända begrepp. Och diverse religioner, för vår del speciellt kristendomen, är åtminstone relativt kända för de flesta läsare. Kanske inte så kända att alla direkt inser att Shaitan är grekiska för Satan, men åtminstone så mycket att vi tycker att Shaitan är ett rätt schysst namn för en ond snubbe utan att reflektera desto mera över saken. Att använda myter och religioner (eller andra författares verk) som inspirationskälla är alltså inte plagiat (om någon trodde att jag tyckte det, alltså).

Det behöver inte heller betyda att författaren tror på den religion han använder (två exempel: Orson Scott Cards böcker om Alvin och Philip Pullmans serie om den mörka materian använder båda religion, men den ene är för och den andre emot). När det gäller Robert Jordan och religioner vet jag ingenting, men han verkar inte vara någon särskilt aktiv kristen, taoist eller kung Arthur-dyrkare i alla fall.

Det Robert Jordan gör är inte särskilt ovanligt heller; alla författare (alla människor, faktiskt, och därför enligt logiken osv...) påverkas förstås av det de läser eller hör berättas och de allra flesta använder det medvetet i större eller mindre grad i sina böcker (resten använder det omedvetet).

-JPS- föreläser från balkongen före frukost
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Helt klart sant [NT]

~Detta är även något en SL (även [color:448800]Han</font color=448800>) ska tänka på och anända när denne spelleder
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bra skrivet!

Kul att få läsa något av gamle Kvante igen, inte minst då det var något så välskrivet som detta. Jag vet att jag själv gärna leker med religösa symboler och begrepp såsom kabbalan, candelabror, karma och nirvana, trots att jag spelar i Chronopia där varken judendom eller hinduism bör finnas till. De råkar helt enkelt vara effektfulla symboler och ord som är laddade med oerhört mycket mer inneboende känslor och dramatik än vad man kan rimligtvis kan förvänta sig av nya ord som jag hittat på själv.

Mkt tänkvärt...

Kul att se dig igen, Quan! (även om det tog ett tag innan jag märkte ditt inlägg)

/Rising
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vi har saknat dig!!!

Välkommen tillbaka till vår trygga flock. Vadan denna långa och olyckliga frånvaro?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Vi har saknat dig!!!

Jag var tvungen att ligga lågt ett tag, men nu har livsmedelsverket nog tappat spåret.

-JPS- smyger i skuggorna
 
Top