Nekromanti Betatest QuestCore

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,973
Location
Göteborg
Beta-släpp QuestCore v0.50
Nu släpper jag betaversion 0.50 för fri nedladdning här på Rollspel.nu. Det finns inga illustrationer och det finns lite små buggar här och var men inget som stör spel nämnvärt (tror jag).

Allt skall dock vara korrläst och förhoppningsvis används korrekt brittisk engelska rakt igenom.
layouten är bara temporär (lite tekniskt mumbo-jumbo: texten är bara länkad in i InDesign-dokumentet från Word-dokumentet).
Det finns ingen utrustningslista men detta kan enkelt improviseras.
Det finns vidare i nuläget inga färdiga arketyper, varken klasser, raser eller monster. Detta är i nuläget helt naturligt eftersom monster skall vara väldigt enkla att skapa (och t.o.m. improvisera under spel). Raser och klasser behövs inte heller eftersom QuestCore är i grundversionen både, ras- och klasslöst :)
Arketyper med färdiga klasser, raser och monster kommer dock komma för den late spelaren :)

Inom kort kommer ett rollformulär. Tills vidare får man använda blankt papper :)

Naturligtvis så uppskattas feedback! Om någon spelar QuestCore och kommer med konstruktiv kritik så får man naturligtvis stå med som speltestare.

QuestCore i korthet:
* Ett generiskt system som är inspirerat av Savage Worlds, True20, D20/D&D3.5 och D&D4/D&D5 för att nämna några.
* Använder d12 som enda tärning.
* Klarar av att bygga de allra flesta varelser och "klasser" som förekommer i alla vanliga fantasyrollspel, skräckrollspel, och sci-fi-rollspel. Spelarna och spelledaren bygger allt med samma system - allt från paladiner och drakar till trollschamaner och jediriddare!
* Spelsystemet liknar d20 men är kraftigt nedbantat (allt skillbaserat, mycket enklare stridsregler, inga klasser, bara en d12 som tärning. bygg alla klasser och raser från scratch, färre färdigheter).
* Använder skills för det mesta (attacker, skadeslag, magiattacker etc).
* Består av grundvärden, skills och förmågor (ungefär feats/klassförmågor/powers/rasförmågor).
* Enkelt och taktiskt stridssystem med valmöjligheter utan att bli en simulator (eller ping-pong-spel).
* utbyggbart genom att lägga till olika förmågor.
* Magisystem som följer samma grundsystem. Inga krångliga specialsystem för allt.


QuestCore regler beta 0.50:
https://www.dropbox.com/s/59gq3y5rpp...50112.pdf?dl=0
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,973
Location
Göteborg
Jag skulle väldigt gärna vilja ha smakråd: Håller omslagsbilden på de tre karaktärerna tillräckligt hög kvalitet? Illustrationerna skall hålla hög kvalitet/proffskvalitet.
(Layouten och loggan etc skall nog göras om - jag undrar bara över själva bilden/bilderna.)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Bilderna är det inget större fel på. Jag tycker att de är snygga, men kanske inte riktigt proffskvalitet. Personen i rustning kan behöva lite mer detaljer. Deras ansiktsuttryck är lite "Jaha, vad händer". Går det att få en mer högupplöst version så kanske man ser lite mer detaljer. Jag får en känsla av att de är gjorda i tex makehuman.

Djupkänslan i bilderna gör att den nästa enfärgade bakgrunden känns väldigt platt. Kanske en glow, mer skuggor eller något väldigt subtilt mönster. Titeln förtjänar också något annat än bara platt svart text.

Vilken känsla vill du att bilden ska ge, fokus på stora vapen?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,973
Location
Göteborg
Tackar ödmjukast för för feedback!
Har bara tillgång till lågupplösta... har inte köpt dem än. Tror dock inte högre upplösning gör att de ser bättre ut.
Man skall identifiera sig med dem och vilja göra/spela karaktärer i spelet. Det skall framgå att det går att spela många olika sorters rollspel - inte bara action, fantasy eller sci-fi - dock med lite heroisk "touch".
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Caligo;n64874 said:
Tackar ödmjukast för för feedback!
Har bara tillgång till lågupplösta... har inte köpt dem än. Tror dock inte högre upplösning gör att de ser bättre ut.
Man skall identifiera sig med dem och vilja göra/spela karaktärer i spelet. Det skall framgå att det går att spela många olika sorters rollspel - inte bara action, fantasy eller sci-fi - dock med lite heroisk "touch".
Det funkar för ett indiespel. Jag håller med Arfert annars, lite som datorspelsfigurer. Verkar ju vara rätt känsla i bilderna jämfört med vad du är ute efter.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Försök att hitta nån bra illustratör som kan fixa bilder, finns ju många på nätet. Själva grundtanken är bra, lite som True20. Som jag gillar. Kanske mer drag i färgerna.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Grått, svart, vitt...det ser lite trist ut. Med fasta, stela poser behövs nåt med bakgrunden som hjälper till, soldaten med pickan ger mig väldigt lite fantasimässigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hade till exempel föredragit en krigarkvinna som var mer åt det här hållet, om man vill vara "generisk" (efter en snabbletning), ett snäpp mer realistiskt.:

 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,973
Location
Göteborg
Realistiskt eller inte är en knepig fråga. Själv föredrar jag realistiska rollspelsvärldar men vetefan vad som säljer bäst?
Däremot ser jag nu att de kunde vara bättre både i färger och att det kunde hända mer. Plus känsla!

Hmm... Bara jag som har grått och svart som favoritfärg? :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Bilden/bilderna är fula och drar ner helhetsintrycket. Det vore mer i linje med resten av framsidan med silhuetter.

Det bästa vore dock att följa Arferts exempel och googla fram en bild som du gillar, och sen maila till upphovspersonen och köpa licens att använda den. Om du kollar på Deviantart och inte väljer en bild som föreställer en etablerad karaktär eller är gjord på beställning tror jag du kan komma undan ganska billigt, och dessutom hundra gånger snyggare.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag tyckte bilderna var supersnygga. Men jag är förstås inget proffs.

Medieval knighten hade lite väl "sexig" ringbrynja. Eller det kanske bara är realistiskt att man kan se igenom ringbrynjor, vad vet jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Med förbehåll för att jag inte tillhör målgruppen:

Jag har skitsvårt för renderade 3d-modeller i illustrationer i rollspel. Kanske för att jag själv suttit en del med Poser och fipplat, och har erfarenhet av 3d-arbete. Det är oerhört svårt att få 3d-modeller att se levande ut, och jag får definitivt inget levande intryck från den där bilden.

3d i rollspel kan ha sin funktion -- jag har inget emot snyggt modellerade och renderade rymdskepp till exempel -- men oftast behövs ett par-tre filter och manuella ändringar innan det ser ut som annat än en datorspelsframsida från 1997 eller så. Eller ett generiskt poser-galleri.
 
Top