Nekromanti [beta] Skadekort

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
("beta" är arbetsnamnet på mitt rollspel där karaktärsbladet är ersatt med kort och markörer.)

Om man vill bli av med pennan i ett rollspel måste skador ske på ett annat sätt än att skriva ned det. Jag kan se två alternativ:
  • Kort
  • Markörer
För kort behöver man en kortlek med olika allvarliga skador. För att inte göra det för slumpmässigt, tänkte jag att skadekort kunde kombineras till mer allvarliga skador, t.ex. om du får tre skrubbsårskort räknas det som ett köttsår. En sån kombinationsregel kan anges på själva korten. Någon som har förslag på vilka typer av skador man kan ha i en liknande kortlek? Tanken var att bara behöva en skadelek för alla typer av vapen (mindre detaljrikedom men enklare spel), och att alla spelare delar på samma skadelek (så alla skadekort kommer dras efter hand som spelet fortgår och det blir i princip möjligt för spelarna att "räkna korten" och delvis förutse hur allvarlig en träff kan komma att bli).

Vad gäller markörer kan man antingen börja med ett antal markörer som representerar hitpoints, eller så kan man få en skademarkör när man blir träffad. Kanske kan man ha olika färg på olika typer av skador? Rött för blodsförlust, annan färg för krosskador eller liknande.

Det är också möjligt att kombinera både kort och markörer, t.ex. om spelaren får ett köttsår, plocka också en blodmarkör för att markera blodförlust och utmattning. Har du tre blodmarkörer svimmar du och riskerar blöda till döds om du inte får förband. Att läka ett köttsår läker inte blodförlusten - för det behövs blodgivning, magi eller längre vård.

Några förslag eller liknande system som redan löst problemet? Det enda spel jag kan komma på som hade skadekort är Drakskatten (inte Drakborgen), men det var otroligt simpelt.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Mitt projekt "Manifest" har bara skador i form av tärningar som läggs på formuläret. De kan vara röda eller icke-röda. Fler än vad du tål och du är ute - färg spelar ingen roll här. Våld man blör mycket av ger större andel röda tärningar. Först efter striden slår man allt som ligger på ens formulär för mer långsiktig misär, och då är röda jobbigare.

Överhuvudtaget tycker jag om att använda tärningspölar som markörer. De sköter det jobbet lika bra som pokerbrickor eller vad man nu annars använder, och de går dessutom att rulla vid behov.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Matolo;n333518 said:
Mitt projekt "Manifest" har bara skador i form av tärningar som läggs på formuläret. De kan vara röda eller icke-röda. Fler än vad du tål och du är ute - färg spelar ingen roll här. Våld man blör mycket av ger större andel röda tärningar. Först efter striden slår man allt som ligger på ens formulär för mer långsiktig misär, och då är röda jobbigare.

Överhuvudtaget tycker jag om att använda tärningspölar som markörer. De sköter det jobbet lika bra som pokerbrickor eller vad man nu annars använder, och de går dessutom att rulla vid behov.
Du slår mot tabeller efter striden, då? Har du lagt upp ditt projekt någonstans?
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Näpp, finns inga tabeller i Manifest. Resultatet jämförs med ett värde på formuläret. Kan försöka pilla ihop en överskådlig liten tråd om hur det funkar, när jag hinner.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Matolo;n333521 said:
Näpp, finns inga tabeller i Manifest. Resultatet jämförs med ett värde på formuläret. Kan försöka pilla ihop en överskådlig liten tråd om hur det funkar, när jag hinner.
Tycker jag du ska. :)
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Här är en först skiss. Tre skadetyper: Skärsår, chock och fysisk skada ("blunt").
1x2x3x4x
BruisCutBleedCritical bleed
ShockPanicFaintComa
TumbleFallBone brokenLimb off

Alla kort blandas i en hög och är gemensam för alla grundvapen. När man skadas plockar man ett eller flera kort, beroende på vapen etc. Tre kort av typen skärsår blir ett blödande sår, osv. Lätt att fatta.

Något som inte finns med är olika typer av magisk skada, gift, eld, och dylikt. Kanske extra skadekort kan följa med vapenkorten? T.ex. brinnande svärt, ta ett brännskadekort och ett vanligt skadekort för varje träff.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,641
Location
Uppsala
stenhöna;n333704 said:
Här är en först skiss. Tre skadetyper: Skärsår, chock och fysisk skada ("blunt").
Jag kan känna att den här typen av resultat -- som är vanligt förekommande i rollspel i allmänhet -- är ganska journalaktiga. Vad är de spelbara konsekvenserna av skada?

Skador har ju olika betydelse i olika sammanhang. I Fyra StuG la jag upp skadorna så som tyska infanterister hanterade dem. Antingen var det en skråma, och du får ett bandage/plåster och måste stanna vid fronten, eller så var det ett "hemskott" och du fick åka hem och slippa kriget! Där finns även "död", men det är en såpass extrem händelse i ett rollspel att den bör användas aktsamt. Exakt hur mycket blödning, etc., som orsakades är i sammanhanget inte så intressant. Får jag åka hem? Kommer jag förlora mitt ben?

I mer klassiska dungeon crawls brukar jag uppleva att hur lång tid skadan tar att läka är en av de största faktorerna. En dag? En vecka? Räcker det att vi vilar utanför bossens dörr, eller måste vi tillbaka till byn innan vi slåss mot drakdemonen?

Så jag hade nog börjat från andra änden. Vilka tillstånd kan du hamna i som rollperson, och hur gör det spelet mer intressant?

Systemet i sig känns fräscht hur som helst. Men jag hade nog efterlyst mer "spelbara" effekter.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,641
Location
Uppsala
Ett spel som har skadekort är Nemesis, ett Alien-inspirerat brädspel. Där får du "serious injuries" för var tredje light wound du tar.

En serious injury påverkar sedan dina stats. Hur många kort du får ha på handen. Hur många steg du kan ta. Hur många föremål du får hålla i. Beroende på vilken kroppsdel som skadas. Har du någonsin fyra serious injuries så dör du.

En cool grej är att de gjort skillnad på att bandagera och läka en serious injury. När du bandagerar får du vända kortet upp och ned. Det räknas fortfarande som en serious injury mot dina dödliga fyra, men den tryckta effekten ignoreras. När det sedan är bandagerat kan du läka det helt under vissa omständigheter.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
När jag själv petade i något liknande hade jag just sådana effekter; sår som motståndaren kunde vara stygg och peta i när ni slogs, blödning man måste göra något åt, hälta och sånt.

Eftersom det egentligen inte spelar någon roll exakt hur man fick den effekten användes bara en enda hög. Det går utmärkt att få blödningar av fall.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
entomophobiac;n333715 said:
Jag kan känna att den här typen av resultat -- som är vanligt förekommande i rollspel i allmänhet -- är ganska journalaktiga. Vad är de spelbara konsekvenserna av skada?

Skador har ju olika betydelse i olika sammanhang. I Fyra StuG la jag upp skadorna så som tyska infanterister hanterade dem. Antingen var det en skråma, och du får ett bandage/plåster och måste stanna vid fronten, eller så var det ett "hemskott" och du fick åka hem och slippa kriget! Där finns även "död", men det är en såpass extrem händelse i ett rollspel att den bör användas aktsamt. Exakt hur mycket blödning, etc., som orsakades är i sammanhanget inte så intressant. Får jag åka hem? Kommer jag förlora mitt ben?

I mer klassiska dungeon crawls brukar jag uppleva att hur lång tid skadan tar att läka är en av de största faktorerna. En dag? En vecka? Räcker det att vi vilar utanför bossens dörr, eller måste vi tillbaka till byn innan vi slåss mot drakdemonen?

Så jag hade nog börjat från andra änden. Vilka tillstånd kan du hamna i som rollperson, och hur gör det spelet mer intressant?

Systemet i sig känns fräscht hur som helst. Men jag hade nog efterlyst mer "spelbara" effekter.
Mja, jag vill ju påstå att de spelbara effekterna faktiskt finns här, i motsats till att bara räkna poäng eller HP. Får du en bleed eller critical bleed måste du få första hjälpen fort. Shock minskar din handlingskraft, Panic får dig att fly om ingen lyckas med Rally, Faint och Coma förklara sig själv. De fysiska skadorn är också självförklarande och har omedelbar effekt för rollpersonens plats i striden. Eller är du mer ute efter den sociala konsekvensen av en skada?
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
entomophobiac;n333717 said:
Ett spel som har skadekort är Nemesis, ett Alien-inspirerat brädspel. Där får du "serious injuries" för var tredje light wound du tar.

En serious injury påverkar sedan dina stats. Hur många kort du får ha på handen. Hur många steg du kan ta. Hur många föremål du får hålla i. Beroende på vilken kroppsdel som skadas. Har du någonsin fyra serious injuries så dör du.

En cool grej är att de gjort skillnad på att bandagera och läka en serious injury. När du bandagerar får du vända kortet upp och ned. Det räknas fortfarande som en serious injury mot dina dödliga fyra, men den tryckta effekten ignoreras. När det sedan är bandagerat kan du läka det helt under vissa omständigheter.
I andra tråden om egenskapskort diskuterade vi möjligheten att vända ett sådant kort upp-och-ner, vilket gör att det blir minus istället för plus, vid en skada. Helt klart görbart, men vet inte om det behövs för spelupplevelsen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,641
Location
Uppsala
stenhöna;n333742 said:
I andra tråden om egenskapskort diskuterade vi möjligheten att vända ett sådant kort upp-och-ner, vilket gör att det blir minus istället för plus, vid en skada. Helt klart görbart, men vet inte om det behövs för spelupplevelsen.
I sammanhanget är det skillnaden på "face-up" och "face-down" jag syftar på. Inser att det går att vända kort upp och ned på olika sätt. :)
 
Top