Nekromanti Bestiarium

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Kommer det där bestiariet att vara skrivet ur synvinkeln från en invånare (läs: akademiker) i Vidonia, komplett med beskrivningar av pelasger, enhörningar etc. som det verkligen fanns (och därefter små dementier i rutan märkt "Regler"), eller kommer det att vara skrivet ur "SL-vinkel", i stil med stycken som "Förmågor" och "Beteende"?

- Bobby
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Bra fråga gör det något om jag kompleterar ?


1 Kommer det vara koncentration på sl matrial vilket gör det nästan omöjligt att hålla djurens egenskaper hemliga.
Eller kommer ni skriva ur Spelar synvinkel med bilder osv..
Förslag: Ha en Spelar del i Bestiarium där beskrivning fördomar och bild finns sen längre bak ett område för SL där bara grundegenskaperna och en "korrektare" beskrivning utan diverse födommar finns med...

2 Hoppas att ni inte glömer bort djuren som går att tämja hus djur med andra ord..
Samt att ni inte glömer bort det lilla fakta att HUR hemsk ett lejon ÄN är då är det bara ett djur samma gäller för Drakar och annat som kan se monstruöst ut..

( fakta: Flodhästar dödar fler mäniskor i Afrika än Lejon och Krokodiler gör tillsammans..Det inebär att flodhästarna är aggresiva Vegitarianer = Militanta Veganer )

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Såsom nuvarande huvudansvarig för Bestiariet...
Bestiariet är skrivet som ett mellanting; beskrivande text är sådan som man kan hitta i ett uppslagsverk om vanliga djur, med kommentarer om legender, symbolvärden, ekonomiska effekter etc. Det är dock skrivet från en allvetande SL-synpunkt, fast vissa saker är upp till SL att avgöra - det står inte om det är sant att hsinghsing eller mantikoror verkligen är intelligenta, även om åsikter om saken framlägges. Vanligtvis kommer det på en sida, spelvärden på en annan, framförallt av layoutskäl, men det gör att man till zoologikunniga kan lämna över sida Ett och behålla sida Två.
Akademiker i Vidonia har sanslöst dålig koll på det mesta i djurvärlden (jag refererar till pelasger och enhörningar i grundboken som varnande exempel), så idealet om man skall gå på Bobbys förslag (känt från bla Ars Magica) är att ge en historia om varje djur. Det känns lite för mycket och dessutom utgår jag från en mall som Anders haft färdig sedan Kampanj blev färdig för över ett år sedan; jag ändrar en hel del annat, så skall jag ha tid att få den klar i vår kan jag inte överge formatet. Sorry.

Jag kan dock meddela att jag har en bunt "Skepparhistorier" på gång, vilket är just vad de låter som - historier från Vidonia, med tre "bakgrunder" presenterade för SL att välja mellan, inklusive äventyrssynopsis. De kommer någon gång, fan vet när, men två av dem handlar om "monster" - Aspidochelonen, alla sköldpaddors anmoder och Basiliskernas Dal. Av de som är i planeringsstadiet handlar ett par andra om "monster" av olika slag. Wait and see.

Nu till Hattens frågor:
1, Se ovan.
2, Husdjur har ett helt kapitel, och har haft sedan Anders började. Det koncentrerar sig på rid- och lastdjur; vill folk ha lite värden för tjurar, grisar etc. också?

"Samt att ni inte glömer bort det lilla fakta att HUR hemsk ett lejon ÄN är då är det bara ett djur samma gäller för Drakar och annat som kan se monstruöst ut..."
Öh, vad? Nu hängde jag inte med. Antagligen inte det du frågade om/kommenterade, men drakar är inte "monster" per se, och liksom mer om biofager och andra vandöda, Vastus Magnus' jinn (jo, det är pluralis) och andra övernaturligheter så får det vänta till ett senare tillfälle (vilket ger mig ovälkomna Eon-vibbar, men Anders bestämmer). Kanske till någon magi-modul el. dyl.

"( fakta: Flodhästar dödar fler mäniskor i Afrika än Lejon och Krokodiler gör tillsammans..Det inebär att flodhästarna är aggresiva Vegitarianer = Militanta Veganer )"
Citat, bestiariet:
"Om en flodhäst tror sig se ett hot mot sig eller sina ungar, går den till våldsamt an-grepp. Till och med leoparder lär tveka att ge sig i kast med detta djur. Fler människor dödas faktiskt varje år av flodhästar än av krokodiler."
;-)

Nightowl, mitt i en jobbig flytt, och bara därför tänd på bestiarieslit.

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mutter!

Här skriver man så ingen begriper!! Aaargh!

När jag skrev:
"Akademiker i Vidonia har sanslöst dålig koll på det mesta i djurvärlden (jag refererar till pelasger och enhörningar i grundboken som varnande exempel), så idealet om man skall gå på Bobbys förslag (känt från bla Ars Magica) är att ge en historia om varje djur. "

menade jag en historia om varje djur från flera olika synvinklar - en neraisk jägare från Silveröarna vet faen så mycket mer om öarnas fauna än en vidonisk akademiker, och jägaren har ändå inte max koll.

Sorry för klumpigheten.

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
till Douggie

Och du säger att jag är dum i huvudet när jag lägger inlägg överallt. Kasta inte sten i glashus.

--
Martin Ohlsson
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
till Yassilus

<I>Och du säger att jag är dum i huvudet när jag lägger inlägg överallt. Kasta inte sten i glashus.</I>

Hm. Jag ser i alla fall att <I>du</I> har gått runt lite varstans på forumen och skällt på Douggie så fort han har skrivit nåt nånstans... Hans inlägg här förefaller mig som ett rätt så relevant svar på Nightowls, med input om den önskade utformningen av Bestiariet, till skillnad från ditt...

--
Åke
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Poängen är den...

...att jag fått skit för allting jag skrivit, för att jag har 600 inlägg, för att jag skriver saker som är relevanta och för jag skriver saker som inte är det och så vidare.

Det är inte så kul att få skit hela j***a tiden...

Jag antar att detta var en överilad hämnd...

--
Martin Ohlsson
 
Top