Nekromanti [Best] Textordning

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Har filat vidare lite på Best nu under mellandagarna och stött på något av ett dilemma.

Idén är att göra det till ett helt renodlat enkvällsspel. Jägare tjänar xp och går upp i nivå makalöst fort, en scen i taget, och möter slutligen vidundret i en konfrontation. So far, so good. Men det som slagit mig är att den kapitelindelning jag har nu inte är särskilt hjälpsam för ändamålet.

Såhär såg kapitelindelningen ut tidigare:
  1. DET VAR BÄTTRE FÖRR. En sorts världsbeskrivning. Mest för inspiration.
  2. JÄGAREN & SPELET. Rollpersonsskapande och regler.
  3. VÅR EMINENS. SL-kapitel med tankar om hur scener struktureras, hur ledtrådar skapas, etc. Även tabeller för SLPs och annat gottit.
  4. AVGRUNDENS VIDUNDER. Monsterkapitlet. Här skapas vidundret jägarna jagar.
  5. HELVETETS KÄFTAR. Konfrontationskapitlet. Mer monsterinformation egentligen, men också tabeller som förhoppningsvis kan göra slutstriden lite mer intressant.
  6. FORMULÄR & REFERENS.
Hyfsat traditionellt. Gör gubbar. Lär er rulla tärning. Etc.

Problemet är att det här inte känns särskilt enkvälligt. Det känns som något som ska läsas pärm till pärm och sen spelas enkvälligt. Kanske är detta ofrånkomligt, men med tanke på hur snabbt rutinerade rollspelare kan komma igång med något som är åtminstone hyggligt OSR:igt så känns det helt enkelt onödigt.

Så det jag funderar på är att ändra det till mer av en "läs-och-gör"-approach än en "läs-och-lär".

Idén är att först sätta in ett nytt kapitel i början, just nu kallat FALLETS BÖRJAN. Det här kapitlet går igenom vad alla andra kapitel handlar om och går sedan igenom vad gruppen behöver göra för att komma igång. Liknande alla Setup-sektioner brädspelsregler alltid har.

Men det jag slagits av är att det blir väldigt bläddrigt i sitt nuvarande utförande, eftersom de gamla kapitlen fortfarande finns kvar och introduktionskapitlet mest har sidhänvisningar och inte så mycket matnyttigt. Kanske är det helt enkelt bättre att presentera regler och system i takt med att de introduceras, steg för steg, i det här kapitlet, och istället skapa typ resurskapitel med alla tabeller och mer specifika tips, som SL kan bläddra i när de behövs?

Vad tror ni andra spelmakare i etern?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,312
Location
Göteborg
Jag spelar ju helst enkvällsscenarion, och har spelat massor både inom "indie", fastaval och kammarlajvstraditionen, och nästan alla spel tycker jag faller in i "läs från pärm till pärm" och spela sen på en kväll, (eller ja, snarare att minst en person läser det från pärm till pärm inte att alla gör det). Så jag tycker nog inte att det är ett misslyckande om du hamnar där.

Men även så, för något som verkar relativt sätt ganska regeltungt (i mitt perspektiv då där saker som "ha tärningar" är regeltungt) så tror jag det finns en del trix som du kan ha nytta av. Ha sammanfattningar eller helst alla regler på formulären, att ha rollskaparreglerna direkt på rollformuläret är guld för enkvällsgrejer, och får en inte plats med allt så är ändå lite reminders guld att ha där så att i vart fall andra gången det spelas så kan en skapa roller utan att slå i boken. (Detta hade ju förövrigt redan World of Darkness ganska tidigt, vilket inte alls var lika viktigt då det nog ändå oftast spelades i kampanjer). På samma sätt tänker jag att du kan ha monsterskaparreglerna på ett monsterformulär.

Ha en regelsammanfattning på ett separat blad, ungefär som alla brädspel från Settlers och framåt har haft små lappar/kort med de viktigaste reglerna som kan läggas framför varje spelare.

Vill du ha något som verkligen går att plockas upp och bara köras utan att någon har läst det innan så tror jag att det måste vara så pass lättviktigt att du kan få ner alla reglerna på en a4 (tänk Lasers and Feelings), där ungefär tror jag de flestas gränser går, men vissa saker som tabeller och dylikt som det inte finns någon anledning att läsa innan spelet börjar kanske kan få frikort om det görs tydligt just att de ska plockas fram när något triggat det.

Att bygga hela spelet på en kortlek tror jag också kan vara en framkomlig väg men tyvärr är de enda exempel jag kommer på ännu icke utgivna så det hjälper ju inte så mycket (tänker på det fruktansvärt bra relationsrollspelet/lajvet "To the bitter end" och identitetspunkrollspelet "Anatman"). Men jag tror att princip av "läs ett kort, gör vad det står, läs nästa kort..." är så pass pedagogiskt att det går att komma undan med lite mer textmängd utan att det blir tråkigt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Björn den gode;n338496 said:
Men även så, för något som verkar relativt sätt ganska regeltungt (i mitt perspektiv då där saker som "ha tärningar" är regeltungt) så tror jag det finns en del trix som du kan ha nytta av.
Jag har lite haft förhållningssättet att du behöver kunna OSR-spel innan du sätter tänderna i BEST. Kan du det är det rätt mycket som blir mer självklart och som du därför kan hoppa över. Egentligen är det nog ett misstag att alls ha regler som gör undantag på grund av det, men min tanke har varit att du bara behöver läsa det du rullar fram och inget mer. Men ja — reglers existens har absolut konsekvenser.

Björn den gode;n338496 said:
Ha sammanfattningar eller helst alla regler på formulären, att ha rollskaparreglerna direkt på rollformuläret är guld för enkvällsgrejer [...] På samma sätt tänker jag att du kan ha monsterskaparreglerna på ett monsterformulär.
Det här är en suveränt bra idé! Har kladdat dit vissa regler redan, men skapandereglerna är en smart grej att ta med.

Björn den gode;n338496 said:
[V]issa saker som tabeller och dylikt som det inte finns någon anledning att läsa innan spelet börjar kanske kan få frikort om det görs tydligt just att de ska plockas fram när något triggat det.
Så har jag också tänkt. Tabeller är saker du kan återkomma till och där du egentligen inte behöver läsa mer än det du rullar fram, för hela syftet med det är just att rulla fram saker. Tror att minst hälften av BEST är tabeller. Och en del annat är mest bara inspirationsmaterial som jag antagligen kan göra till tabeller det med.

Det roliga är att jag inte ens gillar tabeller normalt. OSR har fördärvat mig.

Björn den gode;n338496 said:
Att bygga hela spelet på en kortlek tror jag också kan vara en framkomlig väg men tyvärr är de enda exempel jag kommer på ännu icke utgivna så det hjälper ju inte så mycket [...] Men jag tror att princip av "läs ett kort, gör vad det står, läs nästa kort..." är så pass pedagogiskt att det går att komma undan med lite mer textmängd utan att det blir tråkigt.
Har sett Something is Wrong Here, och For the Queen, som gör det här. Just för BEST vill jag ha ett litet tryckt häfte i fansinstorlek för det känns på något sätt som maximal OSR:ighet. Men jag tycker väldigt mycket om kort egentligen. Bara inte för just det här spelet. :)
 
Top