Nekromanti Beslutsfattande ombord en rymdstation

Kyraal

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
11
Location
Åkersberga, Stockholm
Hej allihopa.

Nu är det så att jag håller på och designar en setting för friformsrollspelande i ett IRC-chatrum. De flesta av er vet nog vad detta är och innebär, och till er som inte vet om det så kan jag tala om för er att det egentligen inte alls är relevant för tillfället.

Jag har stött på lite problem, precis såhär i skapelsens begynnelse, och kan behöva lite hjälp. Enkelt sagt så finns det en rymdstation som 'allt' kretsar runt. Denna rymdstation befinner sig i en galax där ett krig rasar mellan två sidor. Denna rymdstation är dock inte som de flesta rymdstationer i galaxen, den är nästintill vad man kan kalla en Neutral Punkt.

Varför denna neutrala punkt etablerades vet jag inte ännu, men imperativt är att på denna station av rymdklass kan och skall det vistas individer från bägge stridande sidor, utan att hoppa på och slå varandra sönder och samman. Åtminstone inte hela tiden.

Nu till problemet. För att detta ska kunna fungera, har det tillsatts inte bara en, utan två befälhavare på rymdstationen. En från varje sida av konflikten. Allt i rättvisans namn. Eller rättare sagt, det ska fungera, men jag vet inte hur. Inte ännu. Jag behöver lite hjälp av någon att komma på en vettig lösning på hur besluten fattas ombord.

Man kan inte lika gärna låta varsin befälhavare lägga en röst, för då... Ja, ni ser problemet. Bör jag lägga in en tredje part, en som är helt oberoende (till exempel en religiös part) och fungerar som s.k. vågmästare? Bristen i detta skulle ju vara att vågmästaren får alltför stor makt? Även om nu detta kanske är hela idén.

Eller ska befälhavarna turas om om att vara överbefälhavare ombord under en viss tidsperiod, för att sedan byta? Överbefälhavaren skulle då ha aningen mer att säga till om, och har det slutgiltiga ordet. Skulle han/hon missbruka denna makt istället för att använda den vist, skulle naturligtvis katastrofala saker inträffa ombord. Förmodligen är båda befälhavarna ombord visa nog att klara av detta.

Vad tycker ni? Som sagt, jag skulle behöva lite input...

--Kyraal
kyraal@chronicle.nu
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
du borde låta var och en av dessa fraktioner (de två krigande) få kontroll över egna zoner som är deras. detta kan medföra lite cloak and dagger men de e alltid kul, du borde låta dem ha egna jurisdiktioner inom sina områden, dvs att de inte kan arrestera ngn på den andra sidan, däför att de saknar jurisdiktion.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Kyraal

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
11
Location
Åkersberga, Stockholm
Bra idé. Påminner lite om spelet The Orion Conspiracy, fast då var det två forskningsföretag som samsades om en och samma station. Borde tänkt på detta tidigare. Är absolut en definitiv möjlig lösning. Tack så väldigt mycket :)

Fast ändå så kvartstår ett möjligt problem som jag inte nämnde. Den ytterst centrala punkten är en bar (eller pub, eller vad som helst, så länge det är en social anläggning) där spelarnas karaktärer möts, och utifrån denna plats kan börja väva egna äventyr. Värt att nämna här är att detta inte rör sig om endast en liten skara rollpersoner, utan många, du IRC-rummet kommer vara offentligt.

Hursomhelst, problemet jag ser i detta, är att just denna centrala punkt måste vara neutral, och då den inte kan vara samägd av de två sidorna, så kan väl puben/baren/restaurangen vara privatägd av en individ från en sida som inte är inblandad i krigen. Möjligtvis en alien av något slag? Quark? Ferengies? Någon? =P

Hursomhelst, ditt förslag var väldigt bra. Tack återigen :)

--Kyraal
kyraal@chronicle.nu
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ett råd är nog det enda rätta. Dessutom är det alltid coolt med råd! /images/icons/smile.gif

Sätt ihop ett råd med folk som dom två befälhavarna behöver övertyga varje gång dom är osams, så får rådet rösta vem som har rätt. Då kanske dom hellre kommer fram till en kompromiss tillsammans.. Rådet bör ju vara neutralt.. Annars kan man ju ta från bägge sidor. Eller byta medlemmar då och då.

Eller en hyperintelligent dator som avgör! Det funkar också! /images/icons/smile.gif


/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det behöver ju inte vara UTTALAT att rymdstationen är uppdelad i bägge sidor.. Den kan ju vara öppet för inmutning, vem som helst kan få en lokal där. Sedan kan ju dom som skaffar lokalen ha en viss lojalitet. Men din bar har INTE det!

"Komigen vi sticker till Kirrians. Han bryr sig varken om Lejontassarna eller Björnklorna."




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Kyraal

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
11
Location
Åkersberga, Stockholm
Ett råd skulle nog fungera det med. Fast hur skulle man välja medlemmarna? Genom röstning? Vilka har rätt att rösta egentligen i och med att det är en rymdstation? Skall rådet vara det högst styrande organet ombord, och befälhavarna endast ser till att utföra orderna, och ser till att respektive 'underhuggare' (eller rättare sagt 'sidtillhörare') följer det som beslutas?

En del frågor jag måste ta ställning till, hehe.. :)

--Kyraal
kyraal@chronicle.nu
 

Kyraal

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
11
Location
Åkersberga, Stockholm
...och det där med en dator, en A.I. som fattar beslut är faktiskt en idé som jag diskuterat med min 'kollega'. Idén att låta A.I. vara med i rådet kom upp, som en neutral logisk röst i sammanhanget. A.I.:n skulle ha en röst, som skulle kunna fungera som utslagsröst. Båda sidorna har annars lika många representanter i rådet. Det är ju inte säkert att alla i varje sida har samma åsikt, och röstar samma sak, i frågan, så A.I.:ns röst skulle inte på så sätt alltid vara avgörande...

--Kyraal
kyraal@chronicle.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Anarki?

"Jag har stött på lite problem, precis såhär i skapelsens begynnelse, och kan behöva lite hjälp. Enkelt sagt så finns det en rymdstation som 'allt' kretsar runt. Denna rymdstation befinner sig i en galax där ett krig rasar mellan två sidor. Denna rymdstation är dock inte som de flesta rymdstationer i galaxen, den är nästintill vad man kan kalla en Neutral Punkt."

En tanke skulle kunna vara att kriget inte omfattar hela galaxen, utan bara, säg 40% av galaxens världar. Resten, ca 60%, gör sitt bästa för att hålla sig undan och även tjäna på att de andra 40% behöver en massa jox.

Entré rymdstationen. Var kan man annars handla allt man behöver? Eftersom båda sidor i kriget behöver den så låter de den vara, och eftersom alla andra världar i galaxen tjänar mest på att ha en frihamn så låter de den också vara.

Stationen i sig behöver inte styras: varje värld har sin egen sektor som de kan göra bäst de vill med. Det skulle kunna finnas ett centralt käbbelrum, f'låt, råd, där klagomål tas upp och belsut fattas (ibland). Men huvudsakligen görs det mesta upp i godo bakom kulisserna.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Kyraal

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
11
Location
Åkersberga, Stockholm
Fast å andra sidan så är det rätt så häftigt med två speciellt avdelade sidor, en för varje part, i och med att man då kan ha hemliga projekt pågående på den ena sidan utan att de andra vet om vad det är, och vice versa. Och man skulle bara ha begränsad access till varandras sidor på grund av säkerhetsrisker, osv..

Fast frågan är hur speciellt neutralt detta gör stationen. Detta är dock väldigt flexibelt, och det är inte alls säkert att slutresultatet blir en neutral rymdbas...

--Kyraal
kyraal@chronicle.nu
 

Kyraal

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
11
Location
Åkersberga, Stockholm
Re: Anarki?

Väldigt god idé där. På så sätt kan man ju ha stora och intressanta rådslag där ett större antal medlemmar sitter, står, skriker och kastar saker på varandra, i en stor sal, ungefär som det brittiska parlamentet, om jag inte missminner mig..

Och det lämnar rum för ännu fler konflikter, stories, och ger en helt enkelt mer...spelrum?

Fast det problemet jag ser med detta är att det hela kan bli lite väl stort för att hantera på ett bra sätt, i och med att relativt många spelare kommer vara inblandade. Destå färre sidor som finns representerade ombord, destå färre saker är det att hålla reda på. Åtminstone är det så jag resonerar, men jag kan ha fel, är är inte så erfaren när det gäller spelmakande, eller spelande och spelledande för den delen heller.. :)

--Kyraal
kyraal@chronicle.nu
 

Kyraal

Veteran
Joined
3 Oct 2000
Messages
11
Location
Åkersberga, Stockholm
Re: Anarki?

Fast nu kan jag nog ha ljugit lite. Det kommer inte alls vara många spelare, åtminstone inte i början, så det hela kan förmodligen vara rätt så lätt att hantera, och om det hela lyckas så kommer fler spelare att gradvis strömma till. Man kan på så sätt långsamt anpassa sig till det hela, speciellt om man som jag, är relativt oerfaren.

--Kyraal
kyraal@chronicle.nu
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
säg att de två krigande snubbarna utgör totalt 20% och 20% av galaxens störta enskilda militära grupper och att rymstationen är byggd av en grupp som utgör säg 35% av den militära makten i galaxen..

Den dära 35% som äger stationen har byggd den i gränsen mellan sina områden och de andras områden och de vill "Handla" med båda krigande styrkorna och låter viss militär frihet ( med små vapen pågå dom emellan ) existera på stationen..
dom till och med kan uppmuntra de fientliga styrkorna att komma dit av på grund av någon av dessa orsaker ekonomiska/politiska/vetenskapliga/Teologiska/Psykologiska/Alientankar/rädsla/hat/kärlek/omtanke

Orsaken att båda krigande trupper kommer kan vara att de säljer vapen till högstbjudande eller reparerar skepp eller producerar bränsle/föda/underhållning/vapen så båda de krigande styrkorna HAR intresse av att komma dit och handla nödvändigheter om de använder rymdbaserade vapen inom säg 5 AU avstånd från stationen kanske de inte får komma dit och handla de närmaste året.. ( 1AU = avståndet mellan jorden och solen )
Sist men inte minst så vill båda fienderna få den neutrala gruppen att aliera sig med JUST DOM...


Då har vi en situation där våld soldater emellan tillåts på begränsad nivå ( Knivhugg och enstaka skjutvapen ) stora rymdbaserade vapen används inte )
Sedan kan det finnas ytterligare en grupp där ute i galaxen som kan utgöra ett hot..

Sen om man låter styrkorna bara vara de största KÄNDA styrkorna i galaxen så kan det inebära att de inte alls är de största i galaxen kanske bara de största i denna 1/4 eller kanske inte ens det det kan finnas stora grupper ännu längre bort utan för de stridandes vetskap...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Anarki?

"Och det lämnar rum för ännu fler konflikter, stories, och ger en helt enkelt mer...spelrum?"

Exakt. Du behöver inte ens kartlägga alla konflikter, eller ens alla parter. Det är en stor galax och en stor station. Behöver du en ny part, stoppa in en ny sektor i stationen.

Problemet med komplexiteten behöver inte uppstå om du inte vill. Huvuddelen av konflikten rör ju trots allt de två krigande parterna. Övriga är asgamar som försöker få sin del av kadavret - och på så sätt egentligen inte intressanta för ståryn. Så slut återkopplingsslingan, helt enkelt. Låt allt gå tillbaka till huvudkonflikten på ett eller annat sätt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Anarki?

Oh, Babylon 5 bara strömmar igenom mig...

Rätt schysst idé. Även om jag gillar idén med AI:n bättre. Finns det inte nåt sånt i nån av den numera avlidne Douglas Adams böcker? Sen tror jag att det finns nåt liknanden i ett gammalt StarTrek-avsnitt nånstans. Inte för att jag brukar kolla på sånt... /images/icons/blush.gif

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
AI

gör en AI som nån får spela.. programmerad under upsikt från båda sidor till att bli en perfekt förhandlare som vet allt om juridik och diplomati. (hata religioner!)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Top