Eon Beskrivningar av folkslag

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag blev blev nyfiken på Eon och började läsa Eon IV. Jag gillar nästan allt, en sjukt fantasieggande värld, underbara monster, intressant rollpersonsskapande, osv. Det jag studsade på och gjorde mig ganska avtänd var beskrivningarna av folkslagen. De känns rakt av essentialistiska, på gränsen till rasistiska. Är det bara jag som reagerar på det? Vad tänker ni om det? Kommer det ändras till V:an?
 
Last edited:

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Hej, jag är en av författarna för E5 :)

Folkslag är något som vi lagt mycket tid och energi på och ett av mina huvudsakliga intressen när vi påbörjade projektet var att göra folkslagen mer dynamiska så att det finns flera olika sätt att "bygga" en rollperson på – detta inkluderade att separera folkslagens biologi från deras kultur. Samtliga folkslag har nu därför tydliga indelningar för medfödda förmågor och kulturella förmågor. Att alver har nattsyn, kamorianer har totemdjur och tiraker är biffiga är något som är biologiskt grundat, men språk, kunskaper och liknande är nästan helt grundat i folkslagets kultur.

De flesta mänskliga folkslag har tex väldigt få skillnader mellan varandra på den biologiska sidan, med undantag för de folkslag som är uppenbart "fantasyweirda" (exempelvis adasier och kamorianer). Om du väljer att vara fedak eller jargier är på sätt och vis ett kosmetiskt val, det är först då du applicerar deras kulturer som du får olikheter.

Men med det sagt så är E5 även designat med det som vi kom att kalla "Tre musketörerna"-principen i åtanke – det vill säga att en spelgrupp på 3 pers kan alla välja att spela fedakiska daaktroende krigare från en jargisk legion och vid varje steg kunna särskilja sig från varandra. Utöver detta är det även 100% möjligt att skapa spelgrupper där samtliga rollpersoner är jargier (kulturellt) utan att en enda person har valt "folkslaget" jargier.

Inte helt lätt att förklara utan att folk har materialet till hands, men vi kommer säkert dela exempel inom en snar framtid på hur folkslagen kommer presenteras i E5, så tills dess får ni filosofera själva kring vad allt detta kan innebära rent praktiskt ;)
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Hej, jag är en av huvudförfattarna för E5 :)

Folkslag är något som vi lagt mycket tid och energi på och ett av mina huvudsakliga intressen var att göra folkslagen mer dynamiska så att det finns flera olika sätt att "bygga" en rollperson på – detta inkluderade att separera biologi från kultur. Samtliga folkslag har nu därför tydliga indelningar för medfödda förmågor och kulturella förmågor. Att alver har nattsyn, kamorianer har totemdjur och tiraker är biffiga är något som är biologiskt grundat, men språk, kunskaper och liknande är nästan helt grundat i folkslagets kultur.

De flesta mänskliga folkslag har tex väldigt få skillnader mellan varandra på den biologiska sidan, med undantag för de folkslag som är uppenbart "fantasyweirda" (exempelvis adasier och kamorianer). Om du väljer att vara fedak eller jargier är på sätt och vis ett kosmetiskt val, det är först då du applicerar deras kulturer som du får olikheter.

Men med det sagt så är E5 även designat med det som vi kom att kalla "Tre musketörerna"-principen i åtanke – det vill säga att en spelgrupp på 3 pers kan alla välja att spela fedakiska daaktroende krigare från en jargisk legion och vid varje steg kunna särskilja sig från varandra. Utöver detta är det även 100% möjligt att skapa spelgrupper där samtliga rollpersoner är jargier (kulturellt) utan att en enda person har valt "folkslaget" jargier.

Inte helt lätt att förklara utan att folk har materialet till hands, men vi kommer säkert dela exempel inom en snar framtid på hur folkslagen kommer presenteras i E5, så tills dess får ni filosofera själva kring vad allt detta kan innebära rent praktiskt ;)
Väldigt bra svar! Tack! Jag hade också en tanke om att en konsekvens av det essentialistiska var att folkslagen kändes rätt låsta och odynamiska, men om det blir så här så blir jag väldigt mycket mer sugen på att skaffa femman!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Generellt kan vi säga att det är en av de stora designskillnaderna mellan Eon IV och Eon V i fråga om rollpersonsskapandet. Eon IV var gjort för att folkslagen skulle vara arketypiska – skildringarna av dem var inte nödvändigtvis till för att representera alla personer av folkslaget, utan gjordes med utgångspunkten att man ville spela en ikonisk medlem av folkslaget. Eon V är mer "simulationistiskt" på den fronten, och vill visa på en större bredd inom folkslagen.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Eon IV var gjort för att folkslagen skulle vara arketypiska – skildringarna av dem var inte nödvändigtvis till för att representera alla personer av folkslaget, utan gjordes med utgångspunkten att man ville spela en ikonisk medlem av folkslaget
Jag förstår. Att använda arketyper är inte dåligt nödvändigtvis. Men jag hade önskat att det hade framkommit tydligare i texten, som innehåller väldigt svepande formuleringar som: ”Alla cirefalier tycks ha handeln i blodet och är därmed Lättlärda i färdigheten Handel”. Det känns inte trovärdigt och tar mig ur känslan och dagdrömmeriet kring Mundana.

Det kanske hade varit mer trovärdigt med något i stil med ”Som cirefalier har du växt upp i en stark handelskultur, du är Lättlärd i färdigheten […]”. Till och med en magisk fantasyförklaring, typ att det var nån handelsgud som välsignat dem, hade kunnat funka.

Men jag gillar verkligen förklaringen ovan, att femman kommer skilja mer på biologi och kultur. Även om jag tror det hade gått med arketyper också.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Jag förstår. Att använda arketyper är inte dåligt nödvändigtvis. Men jag hade önskat att det hade framkommit tydligare i texten, som innehåller väldigt svepande formuleringar som: ”Alla cirefalier tycks ha handeln i blodet och är därmed Lättlärda i färdigheten Handel”. Det känns inte trovärdigt och tar mig ur känslan och dagdrömmeriet kring Mundana.

Det kanske hade varit mer trovärdigt med något i stil med ”Som cirefalier har du växt upp i en stark handelskultur, du är Lättlärd i färdigheten […]”. Till och med en magisk fantasyförklaring, typ att det var nån handelsgud som välsignat dem, hade kunnat funka.

Men jag gillar verkligen förklaringen ovan, att femman kommer skilja mer på biologi och kultur. Även om jag tror det hade gått med arketyper också.
Ja, håller med om att det inte är någon höjdare. Det är dock värt att poängtera att huvudförfattarna till Eon V hör till ett helt nytt team, som nog också har en lite annan filosofisk utgångspunkt i sin världsskildring.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Men med det sagt så är E5 även designat med det som vi kom att kalla "Tre musketörerna"-principen i åtanke – det vill säga att en spelgrupp på 3 pers kan alla välja att spela fedakiska daaktroende krigare från en jargisk legion och vid varje steg kunna särskilja sig från varandra. Utöver detta är det även 100% möjligt att skapa spelgrupper där samtliga rollpersoner är jargier (kulturellt) utan att en enda person har valt "folkslaget" jargier.
Det är sjukt lustigt att du skriver detta, då jag denna vecka startade en ny spelgrupp som matchar det du skriver (nästan) helt exakt. :ROFLMAO:

Milde Daak vad jag önskar att jag hade femmans betaregler tillgängliga…!
 
Last edited:
Top