Beskriv ett typiskt Kult-äventyr

Det som var (är) intressant med Kult är filosoferandet, mystologiska referenser och omtolkning/övertolkning av olika historiska texter. Reglerna var alltid i vägen och att man ska spela äventyr. Nog en av anledningarna till att jag aldrig riktigt tog steget att spelleda det.

Det som var (är) intressant med Kult är filosoferandet, mystologiska referenser och omtolkning/övertolkning av olika historiska texter.
Håller med – och det är vad som hållit oss kvar i KULT sedan -91. Men det GÅR att spela äventyr i KULT (och vi har riktigt kul när vi gör det)! Men med så lite regler som det bara går – håller helt med om att de mest är i vägen annars.

@mrund , kanske litet oväntat har Kult en tes om varför Rom föll - Illusionen som håller oss fångar krackelerar vid urbanisering. Liktorerna som styr oss störtade Rom av det skälet, men klarade inte av att stoppa den moderna vändan urbanisering. Det gör också att spelet trots allt är för modernitet. Människans verkliga hem är en gigantisk stad - världen vi lever i och våra städer är bara våra lätt patetiska försök att bygga upp den igen i parkdimensionen vi bor i nu.

spelet trots allt är för modernitet
Jag får inte riktigt det intrycket, utan att det i grunden är rätt misantropiskt. Någon gång hörde jag skaparna prata om att
det är *bra* att människorna är fängslade, för när vi var gudar betedde vi oss fruktansvärt.
IMG_8774.gif

Jag får inte riktigt det intrycket, utan att det i grunden är rätt misantropiskt. Någon gång hörde jag skaparna prata om att
det är *bra* att människorna är fängslade, för när vi var gudar betedde vi oss fruktansvärt.
View attachment 30933
Jag uppfattar inte att spelet tycker att det är bra. Det är ju trots allt fängslande elementen man kämpar emot hela tiden.

Jag har heller aldrig förstått vad kult går ut på elelr vad man förväntas göra när man spelar kult. Jag har frågat om kult och fått svaret om Gnostisism och hur man strävar efter att befria sig från illusionen.

Efter att ha läst inläggen och beskrivningarna, så är jag plötsligt rätt taggad på att spela kult någon gång. Men det känns verkligen som ett "vara på rätt humör" typ av spel

Jag uppfattar inte att spelet tycker att det är bra. Det är ju trots allt fängslande elementen man kämpar emot hela tiden.
Exemplen i den här tråden visar ändå på hur många av de som kämpar för att bli fria blir typ till monster. Det är liksom inte superhjältehistorier, utan snarare mörk satir över mänskligheten.

Jag tycker även det passar med att det skrevs av svårmodiga gothare 🦇

Last edited:
Jag har heller aldrig förstått vad kult går ut på elelr vad man förväntas göra när man spelar kult. Jag har frågat om kult och fått svaret om Gnostisism och hur man strävar efter att befria sig från illusionen.
Det är nog mer en bakgrundsgrej, inget man faktiskt gör. Den gången det fanns regler om det var de absurt ouppnåeliga.

Det är nog mer en bakgrundsgrej, inget man faktiskt gör. Den gången det fanns regler om det var de absurt ouppnåeliga.
För länge sedan (mitten av 90-talet) spelade jag faktiskt en rollperson med uttalad ambition att bli upplyst - och efter flera års spel hade hon vandrat den ljusa vägen till vägs ände och blev fri från illusionen! Och togs då ur spel såklart… Men hon var då alls inget monster utan mer av en ängel – monstren var de som gick den mörka vägen.

Vi spelade på den tiden med de ursprungliga reglerna.

Last edited:
Back