Dunder&Drakar Beriden strid

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,287
Location
Göteborg, Lindome
Vi hade ju en tråd om häst i strid alldeles nyligen och jag satt precis och meckade med regler för beriden strid i Dunder & Drakar. Så jag postar dem här och kollar vad (eller om) folk tycker om dem.

Definition av riddjur
- Minst en storlekskategori större än ryttaren
- Har en passande anatomi
- Är villig att acceptera en ryttare (tränad till detta eller intelligent)

Ett riddjur utan uppsutten ryttare är normalt alltid självständigt.
Ett riddjur med en uppsutten ryttare är antingen kontrollerat eller självständigt.
Ett kontrollerat riddjur lyder dina befallningar medan ett självständigt agerar efter eget lynne.

Uppsittning och avsittning
Kort handling: Ryttaren flyttar från en ruta intill riddjuret in på riddjurets utrymme eller vice versa.
Vid uppsittning gör ryttaren Kontroll av riddjur för att göra riddjuret kontrollerat. Annars förblir det självständigt. Ryttaren kan välja att låta riddjuret förbli självständigt.

Utrymme
Ryttare och riddjur är separata individer som båda anses befinna sig i riddjurets utrymme. De anses också befinna sig intill varandra. Dock har upptar ryttaren ett mindre utrymme än riddjuret, så för att bestämma utgångsrutan för attacker väljer ryttaren var inom riddjurets utrymme hans eget utrymme befinner sig just då.
Notera att attacker som är Intill utbrott och har alla varelser inom utbrottet som mål, även kan träffa riddjuret.

Kontrollera riddjuret
SG = riddjurets Vilja
Test av Kuva eller Vildmarkskunskap. Om ryttaren är tränad på båda erhålls en tärningsfördel på testet.

Initiativ
Ett kontrollerat riddjur får samma initiativ som sin ryttare. Ett självständigt riddjur behåller sitt eget initiativ.

Handlingar
Ett kontrollerat riddjur har inga egna handlingar. Ryttaren kan, som en snabb handling, ge sitt riddjur en normal, kort eller snabb handling. Riddjuret är dock fortfarande begränsat till den vanliga kvoten av tre handlingar per drag; en normal, en kort och en snabb. Inte ens ryttarens eventuella impulspoäng kan användas till att överskrida detta.
Ett självständigt riddjur behåller sina egna handlingar.

Riddjurets attacker
Ett riddjur med en uppsutten ryttare har en nackdel av -2 på alla sina attackslag.

Stormning
En uppsutten ryttare utför en stormning genom att riddjurets förflyttar sig och ryttaren utför en närstridsgrundattack utan någon nackdel för stormning. Om riddjuret självt utför en stormning följer det de normala reglerna.

Hoppressad
Om riddjuret pressar ihop sig för att få plats i ett mindre utrymme, räknas även ryttaren som hoppressad.

Mål för attacker
Ryttare och riddjur är separata mål vars utrymme överlappar. Riktade attacker riktas mot den ena eller andra.

Orsaka gratisattacker
För gratisattacker som orsakas av (riddjurets) förflyttning, kan den riktas mot ryttare eller riddjur.
För gratisattacker som orsakas av en fjärrattack, måste den riktas mot den individ (ryttare eller riddjur) som utförde fjärrattacken.

Tvingad förflyttning
Om riddjuret dras, knuffas eller omplaceras, så följer ryttaren med.
Om ryttaren dras, knuffas eller omplaceras, så gör ryttaren en Kontroll av ridjur. Om detta lyckas, rör sig riddjuret med ryttaren. Annars är ryttaren avsutten och liggande i den ruta han flyttades till.

Teleportation
Riddjur och ryttare teleporterar inte automatiskt tillsammans
Om riddjuret teleporterar, men inte ryttaren, blir ryttaren liggande i en av rutorna som riddjuret upptog.

Slås omkull
Om riddjuret slås omkull, blir även ryttaren liggande i en ledig ruta intill det liggande riddjuret. Notera att för flyagande riddjur kan det vara en fördröjning mellan att slås omkull och bli liggande beroende på flyghöjden.
Om ryttaren slås omkull, måste ryttaren utföra ett räddningsslag. Om det lyckas sitter ryttaren sitter kvar på riddjuret. Annars är ryttaren avsutten och liggande i en ledig ruta intill riddjuret.

Förlorad kontroll
Om en ryttare förlorarar kontrollen över sitt riddjur agerar det självständigt tills ryttaren återfår kontrollen.

Exempel på riddjur

Ridhäst Grad 1 Bjässe
Stor naturlig best EP 100
lp 18; Sargad 9 Initiativ 13
PK 15; Stabilitet 18, Reflexer 15, Vilja 13 Uppfatta 17
Fart 10 Nattsyn

Särdrag
Nervös
En ridhäst som blir attackerad blir skrämd om inte ryttaren klarar en Kontroll av riddjur. En ridhäst som blir skadad blir panikslagen om inte ryttaren klarar en Kontroll av riddjur med en nackdel av -5.
Normala handlingar
M Hovar + Obegränsad
Attack: Närstrid 1 (en fiende); +8 mot PK
Träff: 7 (1t4+5) / 10 krosskada
Färdigheter
Sty 11 Hän 5 Int 0
Fys 8 Vis 3 Uts 1
Livsåskådning neutral Språk


Stridshäst Grad 3 Bjässe

Stor naturlig best EP 150
lp 36; Sargad 18 Initiativ 14
PK 16; Stabilitet 19, Reflexer 16, Vilja 14 Uppfatta 19
Fart 8 Nattsyn

Särdrag
Levande kraft + Riddjur
En ryttare som utför en Stormning erhåller +5 på sitt skadeslag
Normala handlingar
M Hovar + Obegränsad
Attack: Närstrid 1 (en fiende); +9 mot PK
Träff: 10 (2t4+5) / 16 krosskada
m Trampa ner + Obegränsad
Effekt: Stridshästen rör sig sin fart och kan passera genom fienderutor. Förflyttningen orsakar gratisattacker som vanligt och stridshästen måste avsluta sin förflyttning i en ledig ruta. Varje gång den träder in i en fiendes ruta, utför den en attack: +7 mot Reflexer; 9 (1t6+6) / 15 krosskada och målet slås omkull liggande.
Snabba handlingar
Torna upp sig + Riddjur
Attack: Närstrid 1 (en fiende); +7 mot Vilja
Träff: Målet hamnar i Underläge
Färdigheter
Sty 13 Hän 6 Int 0
Fys 10 Vis 6 Uts 2
Livsåskådning neutral Språk
 
Top