Berättelsen om Katzimar

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Publicerar här ett utkast på första kapitlet i mitt system/spelvärld Berättelsen om Katzimar. Här finns en introduktion, en början på en beskrivning av spelvärlden och de spelbara folken, samt en början på regelsystemet med Kraftkorten och lite annat jox. Det finns bilder, men annars är det inte mycket fancy layout, i detta tidiga skede.


Om någon tycker det verkar fräckt skriver jag vidare, om alla tycker det är trök kanske jag skriver vidare ändå, vem vet :)
Man får gärna komma med feedback här, tips eller frågor osv.

Jag kommer också snart slänga upp introduktionen till ett första äventyr.

PS: Alla bilder är midjourney än så länge. Kommer rita mina egna bilder vid något senare skede...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag gillar Midjourneybilderna men jag förstår varför man kanske inte vill ha dem i slutprodukten. Jag gillar också världskartor så det skulle jag vilja se en.

Nu när jag lärt mig om stammarna skulle jag vilja veta om de andra folken och hur de ser på dessa invandrare. Stamkrafterna är nice och jag skulle vilja se mer av dem.

Kort sagt så ser jag gärna mer av världen.
 

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Tack för lite återkoppling, nu vet jag vad jag ska fokusera på inför nästa skrivomgång.

Tanken med stammarna är att det ska finnas stöd för hur man ska agera i etiska och moraliska dilemman, och att det ska finnas en känsla av diversifiering i gruppen.

Sidospår:
Ibland när jag spelar tex DoD kan jag slås av insikten att min spelgrupp, trots att den består av tex en halvorchbarbar, en köpmansanka och en uråldrig magiker, ofta inte känns särskilt brokig - ofta är det som att det är mina polare som knallar runt och snackar med folk, och ibland är det nästan som om insikten kommer efteråt, "vänta, var du förresten en minotaur på 2.30 hela tiden?". Det här är anledningen till att jag har varit skeptisk mot folk som gärna spelar antropomorfiska raser, tex kentaurer. Alltså, spela gärna en kentaur, men då ska det kännas att en av karaktärerna är en helt väsensskild individ som rimligtvis tänker och agerar och uppför sig helt annorlunda, pga av det uppenbara faktum att hen är till hälften häst. Om vi inte klarar av att skapa tillräcklig diversifiering när en karaktär är en lönnmördare och den andra en helare, varför börja blanda in halvhästar?
Detta har ju så klart att göra med graden av rollspelande, och skulle gå att förbättra oaktat spelsystem. Men om det går att skapa stöd för helt olika sätt att betrakta världen, helt olika moraliska kompasser, så är det något jag vill eftersträva.

Angående spelvärlden:
Jag är lite inspirerad av system med auto-generade världar, och funderar på att undvika färdiga kartor. Jag vill att världen utanför Katzimar ska vara oöverskådlig, vild och varierande. En fördel med tex Ereb Altor är att det är väldigt lätt för spelarna att föreställa sig hur världen ser ut, och för SL att beskriva miljöer och system. Berendien är som medeltida Frankrike, Krun lite som Bysans, och vips så har man en bild av samhällen och folkslag och deras kläder. Men till mitt system skulle jag vilja sätta ihop en generator bestående av en mängd tabeller som kan slumpa fram vitt skilda riken och städer. I Saratell finns två kaster, den flygande och den markbundna. Dom flygande bor på toppen av höga torn. Man tillber en gud som visar sig en gång i månaden och tar med sig lyckligt lottade till dödsriket. På Månskensslätten finns ett folk som är sammanlänkade genom sitt svärmsinne. Dom känner sig aldrig ensamma. Osv.
Spelarna ritar fram egna kartor allteftersom man spelar nya äventyr. I tabellerna ska framgå hur man förhåller sig till invandrare från Katzimar.

Ja, det var lite spridda tankar. To be continued.
 
Top