Nekromanti Belägringen av Chan

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Efter att ha fått ett sug efter gritty GoC-fantasy håller jag håller på att skriva på ett litet sommaräventyr till EON.

Nu behöver jag lite hjälp med förslag till äventyret. Läs gärna igenom och kom med kritik och förslag på händelser, möjliga förberedelser och komplikationer under belägringens konflikt.

Här kommer lite information om vad jag kommit på hittills. Varning, det är långt...

Sammanfattning
Äventyret utspelar sig veckorna fram till en stundande belägring och avslutas med en episk belägring där rollpersonerna får avgöra om den jargiska garnisionsstaden Chan står emot eller faller för Gudahärskarens armé.

Grundpremissen är att en mûhadinsk armé sågs av en handelskaravan när den marscherade över Tarkas asköknen för några veckor sedan. Armén bestående av mûhadinska elitförband, vanliga infanterister, slavkrigare och vilda savakunner kan vid scenariots start i imperatorns råd beräknas vara framme vid Chan om 4 veckor.

Nu är det upp till rollpersonerna att förbereda Chan för belägringen och försöka vinna slaget mot mûhadinerna.

Rollpersonerna
Rollpersonerna spelar nyckelpositioner i Chans styre. Imperatorn och ducen Aros Arimetis ligger döende av ålder efter att ha blivit allt mer förvirrad de senaste åren. Hans prefekt (högra hand) Marius de Rheer har i imperatorns ställe tagit makten över stadens legion och de tio befästningar som vaktar handelsleden mellan staden Xanto (Jargiens hamnstad mot Blå havet) och provinsen Genrios huvudstad Kelamith. Prefekten spelas av en rollperson (51-årig krigsveteran).
Imperatorn har två söner. Den ene Lago Arimetis är en arrogant akademiker som avskyr våld och fysiska kraftmätningar. I staden Chans militära kultur ses Lago som svag och oförmögen att axla sin fars roll som imperator över legionen.
Aros yngre son är en rollperson som varit borta många år i kolonierna och där slipat sitt militära sinne. Nu är han återkommen till Chan och tjänar som centurion (officer) under prefekten.Den tredje rollpersonen är inkvisitor under stadens överinkvisitor Valeria Cogari (samma inkvisitor som i kapitlet Motståndare i grundboken). Slutligen ska en fjärde rollperson skapas och knytas till någon av stadens viktiga spelledarpersoner. Jag hoppas på en spion knuten till Aros cognitor Naevius Tullius.

Imperatorns råd
Rådet består av imperatorn och hans närmaste rådgivare. Rollpersonerna kommer att ingå i rådet som konkreta medlemmar eller högra händer till dessa.


Prefekt Marius de Rheer - Imperatorns högra hand och högste befälhavare i imperatorns ställe.
Lago Arimetis – Aros, ducens, äldsta son och efterträdare som duce över Chan och tillika imperator, feg men maktlysten.
Överinkvisitor Valeria Cogari – Chans maktlystna, vallmoberoende och nitiska ledare för inkvisitationen.
Primod Camilla Domitius – Chans högsta kyrkliga ledare, söker stärka kyrkans makt över Chan genom giftermål mellan sin dotter Fulvia och Aros arvtagare.
Cognitor Naevius Tullius – Aros högste kunskapare, den sista och ökända medlemmen av den utplånade släkten Tullius som avrättades för sitt kätterska ockulta samröre.

Andra viktiga spelledarpersoner
Duce Aros Arimetis
– Chans borgmästare och imperator för Chans legion, ligger döende av ålder.
Stenbyggargillets övermästare Varzim klan Zolod – En långsint dvärg med hämndlystnad mot släkten Arimetis efter att Aros förfader Antoninus Arimetis lät döma Varzims bror Karzem till döden för en olycka där ett nybyggt hus kollapsade över Antoninus hustru Domitilla.
Gudakejsarens ambassadör Madjed Ben Atim Ab-’Asi – En slug diplomat som står på god fot med adelssläkterna i Chan.
Handelsgillets ledare Septima Silvani – Det envisa och orädda överhuvudet för handelsgillet, brorsdotter till det kejserliga rådet faktorator Tertius Silvani.

Staden Chan
Chan är provinsen Genrios västliga utpost och skydd mot Tarkasöknen. Staden skyddar den viktiga handelsleden mellan hamnstaden Xanto (vid Blå havet) och provinsens huvudstad Kelamith österut. Stadens duce och imperator är direkt underställd kejsaren och ansvarar för de befästningar som finns längs med handelsvägen. Chan är en liten stad högt belägen på en bergssida. Stadens murar gör att den liknar en mycket stor borg och av stadens 6,000 invånare består hälften av stadens legion på 3,000 legionärer. I de tio befästningar som är utspridda längs med handelsvägen finns det en centuriae med vardera 80 legionärer.
Det är många århundraden sedan fientliga arméer har hotat Jargiska kejsardömet från väster och Chans huvudsakliga uppgift som garnisionsstad är numera att vakta handelsleden mot rövare och slå ner savakunnstammar som plundrat i provinsen. Frånvaron av direkta hot mot Chan har lett till att stadens murar har fått förfalla och den beredskap och vaksamhet som präglade staden efter förra mûhadinska invasionen för 400 år sedan är ett minne blott.
Livet inne i Chan präglas framför allt av legionärerna. Staden har många krogar och bordeller och många hantverkare jobbar direkt för legionen. Staden är starkt beroende av de byar i provinsen som förser den med spannmål och boskap. Handelsleden från Xanto gör även att handelskaravaner med exotiska varor och långväga resenärer stannar till i staden.

Närliggande städer:

Xanto
Xanto är Kejsardömets enda hamnstad i Blå havet och skyddas av en förstärkt legion på 5,000 man. Utöver legionärerna bor det 3,000 civila invånare i staden. Staden är byggd på en ö i Kineraflodens delta och. De omgivande träskmarkerna gör staden svår att inta men samtidigt drabbad av insekter. Stadens duce Albanus Blasius är beryktad för sin stora kroppshydda och sin snålhet.

Kelamith
Genrios huvudstad Kelamith är en stor garnisionsstad som hyser en permanent legion på 3,000 soldater utöver sin 8,000 invånare. Kelamiths styre har infiltrerats av mûhadinska infiltratörer. Den förra prefektorn Caelia Domiti blev förgiftad och hennes ersättare Felix Gordani är köpt av Gudakejsaren. Felix har inga planer på att understödja Chan vid en belägring. Caelia Domitis dotter Hortensia misstänker att Felix är korrumperad men fruktar att han har för stor makt över stadens släkter. Hon skulle kunna vända sig till utomstående för hjälp om hon tror att de är kapabla att avsätta Felix.
Befästningar:
Befästningarna har alla ett mindre träfort och 100 legionärer. De är döpta efter närliggande byar.

Befästningar:
Kuman
Jomorro
Iba Maltea
Atos
Eratan
Odoz
Shibios
Achiman



Kronologi (viktiga händelser)
Kronologin är framför allt till för att skapa drama och intriger i Chan men också låta spelarna få prioritera med olika förberedelser inför belägringen. När imperatorn duce Aros dör ska Lago officiellt ta över titeln och ansvaret för Chans legion. Lago vill dock kapitulera inför fienden vilket går stick i stäv med de andra rollpersonernas heder och pliktkänsla. Hur de handskas med Lago blir en dramakrok som får spelas ut i äventyret.

Eftermiddagen 13 novanda 2977 e.D.
Budet om Gudakejsarens armé når Chan genom en handelskaravan som siktat Gudahärskarens arméer i Tarkas. Handelsmannen kan berätta att en enorm rustad armé av både mûhadiner och savakunner var på väg över Tarkas och att en mûhadinsk handelsman avslöjade att hären leddes av kefalen över Ziu, Khabi Jaakoh den ärofyllde, en av Gudarhärskarens mest hängivna och hänsynslösa kefaler. Genom att beräkna tiden det tagit för handelskaravanen att nå Chan och den tid det rimligtvis borde ta för en marscherande armé att vandra genom öknen kan rådet anta att de har ungefär fyra veckor på sig innan fienden når Chan.

Morgonen 15 novanda 2977 e.D.
Duce Aros Arimetis dör.

Kvällen 15 novanda 2977 e.D.
Cognitor Naevius samlar en liten grupp personer han litar på (rollpersonerna) och berättar att den nya ducen Lago Arimetis uttryckt inför Naevius ”ögon och öron” att Chan aldrig kommer att kunna stå emot Gudahärskarens armé och att det enda möjliga är att kapitulera. Om de inte vill förlora Chan till Mûhad måste Lago försvinna och en ny imperator tillsättas.

Eftermiddagen 19 novanda 2977 efter Daak
Cognitor Naevius avslöjar att prefektor Felix Gordani i Kelamith kan vara köpt av fiendens agenter. Han tipsar om Hortensia Domiti, den förgiftade prefektorn Caelias dotter.

Natten 22 novanda 2977 e.D.
Nattdräpare attackerar imperatorn i Chan.

Eftermiddagen 13 dekanda 2977 e.D.
Gudahärskarens armé anländer till Chan. Byggnationen av belägringstorn och katapulter påbörjas. Fiendearmén hugger ner skogar och plundrar trä från omgivande gårdar och byar för att kunna bygga maskinerna.

Förmiddagen 16 dekanda 2977 e.D.
Kalifen vill förhandla om Chans kapitulation.

Morgonen 20 dekanda 2977 e.D.
Första slaget. Belägringen av Chan börjar.
Morgonen 26 dekanda 2977 e.D.
Belägringen har pågått i sex dagar. Andra slaget.
Morgonen 5 udekanda 2977 e.D.
Belägringen har pågått i trettion dagar. Tredje slaget.

Förberedelser
I de första spelmötena av äventyret får rollpersonerna försöka förbereda Chan inför belägringen. De kommer att få förslag från imperatorns råd men kan även hitta på egna förberedelser som låser upp färdigheter inför belägringen, stärker stadens försvar eller försvagar fienden.

Varje förberedelse har en fördel, tidsåtgång och hinder. Fördelen är vad rollpersonen får om de lyckas genomföra förberedelsen. Tidsåtgången är hur lång tid det tar att slutföra förberedelsen (det kan vara restid eller tidsåtgång för ett arbete). Hindret kan vara en kostnad i denarer, en spelledarperson med krav eller motsatt vilja som måste övervinnas i en social konflikt eller ett fysiskt hinder som måste besegras.

Hjälp! Jag har kommit på en del förberedelser men jag är säker på att ni forumiter och mina spelare kan hitta på ännu fler. Jag behöver framför allt förslag på förberedelser som låser upp fler färdigheter under konfliktslagen för belägringen.

Tid (35 dagar):Staden Chan har fyra veckor på sig att förbereda sig innan Gudahärskarens armé anländer till Chan. Det tar ytterligare en vecka medan armén bygger belägringsmaskiner innan den anfaller staden.
Silver: I stadens kassa finns 200,000 denarer.
Soldater: 3,000 legionärer.
Förutsättningar: Fördelaktig terräng +1T6.
Rollpersonerna väljer själva vilka förberedelser de vill göra inför ankomsten av fiendearmén. Medlemmarna i imperatorns råd kan dock ge information och förslag på förberedelser som att begära förstärkningar från Xanto och Kelamith, reparera stadens murar och speja på fiendearmén.
FörberedelseFördelTidsåtgångHinder
Låna pengar från kyrkan100,000 s-Giftermål
Kräva in extra skatt100,000 s7 dagarÖvertala stadsrådet
Reparera Chans murarMurar +2T621 dagar100,000 s, grottrollet
FörsvarsvapenFörsvarsvapen +1T614 dagar50,000 s, Septima Silvani
Kräva proviant från bönderStark moral +1T621 dagarBondeupproret
Speja på fiendenFärdigheten Spejax dagarFiendespejare
Lönnmörda Relwan-Stark moral (fiende)x dagarLägervakter, golem, Relwan
Förstärkning Xanto+2,000 legionärer10 dagar100,000 s
Förstärkning Kelamith+3,000 legionärer10 dagar +xFelix Gordani
Tömma befästningarna+1,000 legionärer14 dagarSeptima Silvani
Alliera sig med inkvisationen-Elementarvarelser (fiende)1 dygnRitualen
Köpa legoknektarna+2,000 legoknektar7 dygn100,000 s, Jod Kroknäsan
Sabotera belägringsmaskinerFörstör fiendens belägringsmaskiner1 nattVakter


Låna pengar från kyrkan
Fördel: Rollpersonerna kan låna 100,000 denarer av primod Camillia Domitius.
Tidsåtgång: -.
Hinder: Camilla kräver att imperatorn äktar hennes dotter Fulvia.

Kräva in extra skatt
Fördel: Chan kan få in ytterligare 100,000 denarer.
Tidsåtgång: 7 dagar (samla rådet och samla in skatten).
Hinder: Rollpersonerna måste samla stadsrådet och övertala adeln och borgarnas representanter att betala mer skatt (Social utmaning: Adel 4T6, Borgare 3T6, Gillesmästare 4T6).

Reparera Chans murar
Fördel: Murarna ger Chan förutsättningen Murar +2T6.
Tidsåtgång: 3 veckor (dräpa grottrollet, bryta sten och utföra reparationen).
Hinder: Varzim klan Zolod kräver 100,000 denarer i förskott för arbetet (vid köpslående påverkas priset med +-5% per kontroll). Det kräver dock att rollpersonerna dräper den best som bosatt sig i stenbrottet vid Eratan. Besten är ett aggressivt grottroll som dräpt flera stenbrytare och skrämt iväg alla från stenbrottet sedan några veckor tillbaka. Skickar rollpersonerna en trupp legionärer möter de nederlag och återkommer med flera sårade och många döda.

Försvarsvapen
Fördel: Rollpersonerna köper in försvarsvapen som arbalester, olja att koka, bygger ballistor och katapulter. Ger Chan förutsättningen Försvarsvapen +1T6.
Tidsåtgång: 2 veckor.
Hinder: Olja, virke och försvarsvapen kostar 50,000 denarer. Härföraren kan köpslå med handelsgillets mästare Septima Silvani och priset påverkas +-5% per kontroll för konfliktens vinnare. Har rollpersonen tömt befästningarna längs handelsleden är hon i underläge i konflikten (-1T6).

Kräva proviant från bönderna
Fördel: Genom att fylla på ett ordentligt matförråd kan Chan hålla sina legionärer mätta och moralen stärks (ger förutsättningen Stark moral +1T6).
Tidsåtgång: 3 veckor.
Hinder: Bönderna har redan betalat skatt i spannmål och vill behålla det de har kvar för att överleva vintern. Att kräva in ytterligare spannmål och boskap kommer att leda till ett uppror av bonden Ennius som samlar ett hundratal män för att stjäla tillbaka det de förlorat från handelsledens karavaner. Ennius behöver tas om hand personligen av rollpersonerna. Han och hans rövare undviker de vanliga patrullerna kring handelsvägen.

Tillfångata Madjed Ben Atim Ab-’Asi
Fördel: Rollpersonerna kan konfiskera Madjeds tillgångar (50,000 denarer) och vid lyckat förhör av Madjed om fiendearmén få möjlighet att slå Genomskåda under utmaningen för det kommande slaget.
Tidsåtgång:
Hinder: Madjeds livvakter, golem.

Speja på fienden
Fördel: Information om fienden. Rollpersonerna kan använda färdigheten Speja under utmaningen för det kommande slaget.
Tidsåtgång: Varierar beroende på var armén befinner sig i öknen.
Hinder: Rollpersonerna måste smyga sig förbi lägrets spejare.

Lönnmörda Gharbawi Relwan Jaakoh
Fördel: Gudakejsarens armé får försvagad moral (tar bort +1T6 för Stark moral för fienden).
Tidsåtgång: Varierar beroende på vart Gudakejsarens armé befinner sig när lönnmordet ska ske.
Hinder: Lägervakter, svärdsmästaren Gharbawi Relwan Jakooh.

Skaffa förstärkning från Xanto
Fördel: Chan förstärks med 2,000 legionärer.
Tidsåtgång: 10 dagar.
Hinder: Duce Albanus vill ha 100,000 denarer för ”att täcka de risker han tar när han försvagar Xantos försvar” (vid köpslående påverkas priset med +-5% per kontroll).

Skaffa förstärkning från Kelamith
Fördel: Chan förstärks med 3,000 legionärer.
Tidsåtgång: 10 dagar resa plus tidsåtgång för att lösa problemet med Fenix.
Hinder: Prefekt Felix Gordani är köpt av Gudakejsaren och måste ersättas med Hortensia Domiti om Chan ska få förstärkningar.

Tömma befästningarna
Fördel: Chan återkallar de 1,000 legionärer som tjänar på befästningarna längs med handelsvägen mellan Xanto och Kelamith.
Tidsåtgång: 14 dagar.
Hinder: Handelsgillets ledare Septima Silvani blir rasande när hon får reda på att handelskaravanerna lämnats oskyddade längs handelsleden. Hon kräver att befästningarna bemannas och hotar med att kontakta sin farbror Tertius Silvani, faktorator i Kejsarens råd, och meddela om imperatorns förräderi mot sin uppgift som handelsledens beskyddare.

Alliera sig med inkvisationen
Fördel: Rollpersonerna ber överinkvisitor Valeria Cogari sända på förstärkningar från Inkvisitionen för att bekämpa rasigherna, lahiderna och garbawiernas kättiska trolldom (tar bort fiendens fördel Elementarvarelser +1T6).
Tidsåtgång: 1 dygn.
Hinder: Överinkvisitor Valeria Cogari kräver att imperatorn svär sig till profeten Ljusbringaren och genomgår en ritual (S:t Darices förkunnande). Kan rollpersonerna inte stå emot ritualen (Självkontroll 18) byts ett karaktärsdrag som spelaren väljer ut mot Övertygelse: Ljusbringarens bud). Valeria välsignar även rollpersonens vapen med S:t Benedicts klinga (+2T6 skada).

Köpa legoknektarna
Fördel: Rollpersonerna hindrar Gudakejsaren från att leja Hyenorna och får själva 2,000 soldater till.
Tidsåtgång: 1 vecka.
Hinder: Jod Kroknäsan kräver 100,000 denarer i förskott för att jobba för Chan (vid köpslående påverkas priset med +-5% per kontroll).

Sabotera Gudahärskarens belägringsmaskiner
Fördel: Kalif Khabi Jaakoh förlorar möjligheten att använda sina belägringsmaskiner.
Tidsåtgång: 1 natt (endast möjlig veckan då Gudakejsarens armé belägrat Chan).
Hinder: Rollpersonerna måste smyga sig in och ut från Gudakejsarens arméläger.

Slaget om Chan
Regler: Slaget om Chan kommer att ske som en konflikt där rollpersonerna och fienden slår tre slag (se Fältslag s. 161 i grundboken). Krigsföring måste användas i ett av slagen men de andra två slagen motiveras av rollpersonerna eller låses upp genom förberedelser (se Färdigheter som låses upp av förberedelser). Genom förberedelser kan rollpersonerna skaffa Chans armé förutsättningar som ger bonusar på slagen och ta bort förutsättningar för fienden. I vardera av de tre slagen kommer det även att ske viktiga strider där stridande rollpersoner kan påverka sin härförares konfliktslag positivt eller negativt.

Belägringen av Chan börjar på eftermiddagen den 13 oktanda 2977 e.D. då Gudahärskarens armé anländer till dalen vid Chan. Det tar sju dagar för armén att bygga belägringstorn och katapulter innan de är redo att gå till anfall. Under veckan hinner Chans härförare skicka ut spejare, lönnmördare och bud till allierade. Djärva soldater kan också försöka sabotera arbetet med belägringsmaskinerna men dessa är vaktade av fiendesoldater dygnet runt (se förberedelsen Sabotera Gudahärskarens belägringsmaskiner).

Obligatorisk färdighet: Krigsföring (härföraren utnyttjar strategi och taktik).
Möjliga färdigheter: Geografi (härföraren utnyttjar områdets geografi), Ledarskap (härföraren leder sin armé från murarna), Vaksamhet (härföraren upptäcker fiendens drag i tid).
Färdigheter som låses upp av förberedelser: Genomskåda (lyckas förhöra Madjed Ben Atim Ab-’Asi), Speja (speja på fiendearmén),.
Expertiser & kännetecken: Om de kan motiveras av spelaren.

Gudahärskarens armé
Härförare: Kefal Khabi Jaakoh den ärofyllde.
Ledarskap: 5T6.
Krigsföring: 5T6.
Hänsynslös: 4T6.
Krigsmaskiner: 4T6+3.
Belägringsmaskiner: För varje slag som belägringsmaskinerna används i sänks murarnas bonus för Chan med 1T6. När murarna når +0 är de förstörda.
Soldater [15,000]: 1,000 dansande ökenkrigare, 1,000 mångalningar, 200 granascher, 2,800 yrkessoldater, 5,000 vilda savakunnkrigare och 5,000 slavar.
Förutsättningar: Stark moral +1T6 (så länge hjälten Gharbawi Relwan Jaakoh är vid liv). Elementarvarelser +1T6 (kan stoppas av förberedelsen Alliera sig med Inkvisationen).
Specialresurser: ’Abir Hasan Ben Amih Jaakoh (religiös ledare), Gharbawi Relwan Jaakoh (svärdsmästare och beryktad krigare). Nattdräpare (se Händelser).

Strider under slaget
Genom att vinna strider under belägringen kan rollpersonerna få bonusar eller avdrag till sin härföras slag för konfliktslaget.

Slag I - Striden på muren
Effekt: +1T6 vid seger/-1T6 vid förlust.
Beskrivning: Fienden lyckas ta sig upp på Chans murar med hjälp av belägringstorn. Är inte Gharbawi Relwan Jaakoh lönnmördad leder han anfallet.

Slag II - Nattdräparna
Effekt: Vid förlust kan härföraren kan bli dödad eller sårad och oförmögen att slå konfliktslaget.
Beskrivning: En grupp med nattdräpare tar sig in i Chan genom att klättra ner för berget och attackerar härföraren.

Slag III – Staden stormas
Effekt: +2T6 vid seger/-2T6 vid förlust.
Beskrivning: Chans östra port stormas med murbräckor och elementarvarelser och fiender tar sig in innanför muren. ’Abir Hasan Ben Amih Jakooh leder ett anfall tillsammans med sina rasigher och lahider, Kefal Khabi Jaakoh den ärofyllde leder en grupp granascher och om gharbawi Relwan Jaakoh inte dräpt leder han ytterligare en grupp. De tre ledarna måste dödas eller drivas till reträtt. Vid seger drivs fienden ut ur staden. Vid förlust tar sig fienden in innanför stadsmurarna.

Spelledarpersoner
Äventyrets spelledarpersoner är långt ifrån färdigskrivna ännu. Än så länge har jag Lago Arimetis och hans livvakt Nadia.

Lago Arimetis , 32 år
Aros, ducens, äldsta son och efterträdare som duce över Chan och tillika imperator över legionen, arrogant och osäker.

Utseende: Lago har likt sin far Aros en rak och lång näsa i ett smalt ansikte med tunna läppar och en spetsig haka. Det blonda håret hålls kortklippt och den gänglige Lago bär långa rikt broderade tunikor och många smycken som visar på hans status och rikedom. Lago har ofta en något arrogant uppsyn och hans mörkblå ögon hyser ofta en illa dold förakt för de som står under honom.

Karaktärsdrag: Arrogans och vankelmod.

Personlighet: Lago har aldrig haft det rätta virket för att bli Chans imperator. Han saknar intresse för militären och finner vapenlekar tråkiga. Lagos passion är skrifterna och de högre kunskaperna. Att sänka sig till att diskutera vardagliga ting när det går att förkovra sig i filosofi, teologi och historia är oförståeligt för Lago som alltid drömt om ett liv på någon av Kejsardömet lärosäten. Trots att Lago är väl medveten om sin oduglighet som blivande härförare är han för stolt för att ge upp positionen till någon annan bättre lämpad. Han vill visa alla att han minsann är minst lika kompetent som sin far och kan lösa Chans problem genom sitt överlägsna intellekt. Problemet är att Lago ofta drabbas av oförmåga att agera i pressade situationer och lätt grips av panik. Hans osäkerhet tar uttryck i form av en giftig arrogans mot alla som är av lägre status eller svagare än han själv. Lago ramar in sin tillvaro i pedantisk ordning och struktur och när strukturerna bryts blir han stressad och irriterad. Även om många underskattar Lago som svag är hans teoretiska kunskaper imponerande och han talar och läser dessutom fem språk flytande. Lago har stor kunskap om Mûhad och hyser en respekt för zhanerna som är minst sagt ovanlig i Jargiska kejsardömet.
Reaktion på budet om Gudahärskarens armé: Lago blir först vitblek och panikslagen. När paniken lagt sig läser Lago om mûhadinernas tidigare invasioner av Jargiska kejsardömet. Med tidigare nederlag i minnet och Chans faktiska situation med en legion och eftersatta försvarsverk i åtanke sluter sig Lago till att det enda sättet att rädda livet på stadens invånare är att kapitulera inför fienden. Hans plan är att genom diplomati försöka rädda sin stad utan onödig blodspillan.


Cavalles Nadia Caius, 38 år
Lago Arimetis tystlåtna livvakt.

Utseende: Nadia är en meddellång och bastant kvinna med grova drag, ärrat ansikte och bruten näsa. Håret är brunt, buskigt och kortklippt och kroppen alltid rustad i ringbrynja. Hon har något hårt i blicken som får de flesta att stiga ur hennes väg. Det enda gången blicken mjuknar något är när Nadia ser på Lago.

Karaktärsdrag: Plikt och förälskelse (Lago Arimetis).

Personlighet: De flesta ser Nadia som en quentes. De tror helt enkelt att hon är en man född i fel kropp. Legionärerna i Chan har dock en stor respekt för den ärrade livvakten. Alla vet att hon är en mycket skicklig krigare och de som underskattat hennes svärdskonst på träningsarenan har mött förnedrande nederlag. När duce Aros gav Nadia uppdraget att tjäna som Lagos livvakt såg hon det som en står ära och svor att aldrig svika sitt löfte att skydda ducens arvtagare. Under åren vid Lagos sida har Nadia motvilligt upptäckt att hon börjat hysa starkare känslor för den pedantiske bokmalen. Hon skulle aldrig erkänna eller visa dessa öppet men observanta iakttagare har ändå lagt märke till att den annars så hårdhudade och tystlåtna krigaren beter sig annorlunda mot Lago – nästan ömsint. I det fall något hotade Lagos säkerhet skulle hon strida till döden för att skydda honom.


Överinkvisitor Valeria Cogari – Chans maktlystna, vallmoberoende och nitiska ledare för inkvisitationen.

Primod Camilla Domitius – Chans högsta kyrkliga ledare, söker stärka kyrkans makt över Chan genom giftermål mellan sin dotter Fulvia och Aros arvtagare.

Cognitor Naevius Tullius – Aros högste kunskapare, den sista och ökända medlemmen av den utplånade släkten Tullius som avrättades för sitt kätterska ockulta samröre.

Stenbyggargillets övermästare Varzim klan Zolod – En långsint dvärg med hämndlystnad mot släkten Arimetis efter att Aros förfader Antoninus Arimetis lät döma Varzims bror Karzem till döden för en olycka där ett nybyggt hus kollapsade över Antoninus hustru Domitilla.

Gudakejsarens ambassadör Madjed Ben Atim Ab-’Asi – En slug diplomat som står på god fot med adelssläkterna i Chan.

Handelsgillets ledare Septima Silvani – Det envisa och orädda överhuvudet för handelsgillet, brorsdotter till det kejserliga rådet faktorator Tertius Silvani.

Kroknäsan från Absalon – den arroganta och giriga legoknektskaptenen för kompaniet

Duce Albanus Blasius – prefektor för Xanto, beryktad för sin feta kroppshydda och sin snålhet.

Prefektor Felix Gordani – nyvald prefektor för Kelamith, en listig och hänsynsfull politiker som i hemlighet är köpt av Gudakejsarens spioner.

Laudates Hortensia Domiti – Dotter till Kelamiths förra prefektor Caelia Domiti, klok och försiktig, misstänker att Felix Gordani ligger bakom giftmordet på Caelia.

Ennius – ledare för bondeupproret.

Gudahärskarens general Kefal Khabi Jaakoh den ärofyllde -

Gharbawi Relwan Jakooh – Kefal Khabis kusin och en beryktad granaschmästare och helig krigare.

’Abir Hasan Ben Amih Jaakoh -Den högsta andliga ledare för provinsen Ziu och hären.

Fiender
Här är värden för fiender i Gudahärskarens armé.

Mångalningar
Bärsärkar som slåss med enkh-ankhaz (2,5 m långa yxor) i våldsamt raseri. De har rakade huvuden, långa skägg, bara överkroppar och vida byxor i stövlar.
Nivå: Skicklig.
Rustning: Grund 4, Nitläder [H10, K10, S8] Utmattning +3.
Strid & försvar: 4T6.
Vapen:
Enk-ankhaz (stångvapen), H 7T6, Bräcklig [kan slås sönder], Otymplig [ej Snabbt anfall], Räckvidd 3 [+3T6 reaktionsslag].

Dansande ökenkrigare
De dansande ökenkrigarna är lätt rustade i härdat läder med lediga tyger och turbaner. De slåss snabbt och smidigt med en zinabagh (böjda dolk) i ena handen och tan-chadra (stridslaga) i den andra.
Nivå: Skicklig.
Rustning: Grund 4, Härdat läder [H9, K10, S9] Utmattning +3.
Strid & försvar: 4T6.
Vapen:
Zinabagh, H 3T6+3, S 3T6+2, 1H, Begränsad, Snabb [ej mod. vid snabba anfall], Vådlig [+1T6/övertag].
Tan-chadra (kedjevapen), K 5T6+2, Böjlig [-1T6 blockera].

Granascher
Granascherna, Mûhads svärdsmästare, slåss med två mûhadinsablar i virvlande livsfarliga attacker. De bär välsmidda ringbrynjerustningar, plåthjälmar och har långt hår och skägg i flätor.
Nivå: Mästerlig.
Rustning: Grund 4, Ringbrynja [H16, K8, S12] Avdrag -1T6, Utmattning +3.
Strid & försvar: 5T6.
Vapen:
Två mûhadinsablar, H 5T6, K 5T6+1, S 4T6, 1H, Måttande 1 [Precision 1 övertag], Vådlig [+1T6/övertag].

Nattdräpare
Nattdräparna är Mûhads fruktade lönnmördare. De bär svarta heltäckande dräkter och är beväpnade med zinabagher och kastdolkar.
Nivå: Mästerlig.
Rustning: Grund 4.
Strid & försvar: 5T6.
Vapen:
Zinabagh, H 3T6+3, S 3T6+2, Begränsad, Snabb [ej mod. vid snabba anfall], Vådlig [+1T6/övertag].
Kastkniv, S 4T6+2, Medellångt, Snabbdragen [kräver ej sidohandling att dra].

Mûhadinska yrkessoldater
De mûhadinska yrkessoldaterna bär lamellpansar, turbaner och långa kappor. Många har långa mustascher och helskägg.
Nivå: Skicklig.
Rustning: Grund 4, Mjukt läder [H7, K7, S6].
Strid & försvar: 4T6.
Vapen:
Stridsspjut, S 6T6, 1H, Bräcklig, Räckvidd 2 [+2T6 Reaktionsslag].
Mûhadinsabel, H 5T6, S 4T6, 1H, Måttande 1 [Precision 1 övertag], Vådlig [+1T6/övertag].
Liten rundsköld, Närstrid 4T6+3, Avstånd 5T6, Skydd +4, Bräcklig.
Stridsbåge, S 5T6+1, Mycket långt, Bräcklig, Bågpil.

Savakunnkrigare
De mörka och väderbitna savankunnkrigarna slåss vildsvint och våghalsigt med kroksablar, stridsklubbor och kortbågar. De är rustade i härdade läderrustningar och bär heltäckande kaftaner.
Nivå: Duglig.
Rustning: Grund 4, Härdat läder [H9, K10, S9] +3 Utmattning.
Strid & försvar: 3T6.
Vapen:
Kroksabel, H 5T6+3, Måttande 1 [Precision 1 övertag].
Stridsklubba, K 5T6+3, Måttande 1 [Precision 1 övertag].
Kortbåge, S 4T6+2, Långt, Bräcklig, Bågpil.

Slavkrigare
Gudahärskarens krigarslavar är i många fall mörkhyade momolaner som är illa rustade, ofta bara i byxor eller ländkläden, och beväpnade med spjut eller påkar. Slavarna drivs framåt av mûhadinska soldater som inte tvekar att döda slavar för att driva dem mot fienden. Slavarna flyr om de möter hårt motstånd.
Nivå: Krigarnovis.
Rustning: Grund 4.
Strid & försvar: 2T6.
Vapen:
Stridsspjut, S 6T6, 1H, Bräcklig, Räckvidd 2 [+2T6 Reaktionsslag].
Påk, K 4T6+2, Bräcklig, Måttande 1 [Precision 1 övertag]

Golem
Gharbawi Relwan Jakooh kan frammana en golem som slåss vid hans sida. Golemen är en mycket stor elementarvarelse av sand, jord och sten som tagit vaga former av en humanoid. Den är omänskligt stark och mycket svår att dräpa. Golemen lyder Relwans order och löses upp till en hög av jord, sten och sand om Relwan dräps.
Typ: Mycket stor varelse
Egenskaper
Långsam: Får inte utföra stridstaktiken Snabbt anfall.
Stark: Den som försvarar sig med ett vapen eller sköld mot golemens anfall måste klara Kroppsbyggnad 14 för att inte kastas omkull av kraften.
Närstrid
Krossa, Träffa 5T6, K 7T6, Splittrande 1 [Slå sönder 2 övertag].
Avstånd
Jordstorm, Träffa 5T6, K 5T6, Medellångt.
Försvar
Stor och tålig 4T6.
Skydd
Jord & sten [H12, K12, S12].
Förflyttning 5T6
Kroppsbyggnad 6T6+5
Livskraft 5T6
Reaktion 3T6
Vaksamhet 4T6
Skada (se s. 279 Grundboken)
 

Galbrod

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
8
Bra upplägg, Du har säkert redan tänkt på det, men du skulle säkert kunna använda dig av skisserna som Ceram ritade i tråden:

https://www.rollspel.nu/threads/73657 Mvh G
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Tack för tipset. Jag kollade på kartorna men Chan är mest med i ett hörn. Jag gör troligtvis en taktisk karta över Chan och området runt omkring. :)
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag har skrivit två nya förberedelser till äventyret:

Läsa i biblioteket
Fördel: Rollpersonen letar i Chans bibliotek efter skriftrullar om mûhadinernas tidigare erövringar av Chan (2138 e.D. och 2597 e.D.), läser dessa och drar nytta av kunskapen i slaget (låser upp färdigheten Historia under konflikten).
Tidsåtgång: 5 dagar.
Hinder: Utmaning - Informationssökning: Låst färdighet Historia, krav: Läsa kejserlig jargiska.

Flankera
Fördel: Chan låter en kohort av legionärer gömma sig i Aramonbergen. Under ett av slagen kan Chans härföra låta kohorten attackera fiendens flank, orsaka fiendeförluster och förvirring och få bonusar till ett slag under konflikten. Riskerna är mycket stora för kohorten och det är stor chans att de alla kommer att dö i slaget.
Tidsåtgång: 5 dagar (att marschera och positionera kohorten i bergen).
Hinder: Chan måste avvara en kohort (480 legionärer) och en rollperson att leda legionärerna. Ett bud måste skickas till befälet i rätt tid. Rollpersonen måste klara en utmaning för att lyckas flankera fienden utan att bli upptäckt av fiendens spejare. (Låsta slag: Ledarskap, Marsch. Svårighet 10.)

Resultat:

Resultat:

0 Kontroll – Alla tre svårighetsslag misslyckas. Legionärerna vandrar in i ett bakhåll och massakreras av fienden. Befälhavaren måste strida för att kunna fly eller löpa risk att bli tillfångatagen av fienden.

1 Kontroll – Legionärerna blir upptäckta av fiendespejare. Dess centurion måste lyckas jaga efter spejarna och döda dem för att planen inte bli avslöjad (Konflikt: Jaga efter s 161). Lyckas de stoppa spejarna kan legionärerna fortfarande flankera fienden om än något försenat (ger +1T6 till Chans härförare för slaget). Efter slaget måste härföraren lyckas fly för att inte få majoriteten av sina legionärer dödade (Utmaning: Reträtt, svårighet 18, låst färdighet: Ledarskap). Legionärerna kan inte försöka flankera igen.

2 Kontroll – Legionärerna blir något försenada men flankerar till slut fienden (+1T6 till Chans hörförare för slaget). Efter slaget måste härföraren lyckas fly för att inte få majoriteten av sina legionärer dödade (Utmaning: Reträtt, svårighet 18, låst färdighet: Ledarskap). Legionärerna kan inte försöka flankera igen.

3 Kontroll – Legionärerna tar fienden med överraskning i rätt ögonblick (+1T6 till Chans härförare för slaget). Efter slaget måste härföraren lyckas göra reträtt för att inte få majoriteten av sina legionärer dödade (Utmaning: Reträtt, svårighet 14, låst färdighet: Ledarskap). Om reträtten är framgångsrik går det att flankera fienden igen men de är nu väl förberedda på fler anfall och legionärerna är färre och utmattade efter första slaget (Svårighet 18, Låst färdighet: Krigsföring).

4-6 Kontroll – Legionärerna tar fienden med överraskning och kan göra reträtt (ingen utmaning) upp i bergen med få förluster (2T6 till Chans härförare för slaget). Det går att flankera fienden igen men de är nu beredda på fler anfall (Svårighet 14, Låst färdighet: Krigsföring).

6+ Kontroll – Legionärerna tar fienden med fullständig överraskning och i det kaos som utbryter kan de oupptäckta göra reträtt (utan utmaning) för att överraska fienden igen vid ett senare tillfälle (+2T6 till Chans härförare för slaget). Det går att flankera fienden igen utan svårighetsökning.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Kul med ett belägringsfokus :)
Några förslag på aktioner:

Förgifta brunnar - förgifta brunnarna i området för att blockera fienderna från att använda dessa
Mönstra milis - med inspirerande tal/löften om belöning så kan rollpersonerna mönstra en amatörmässig milis på x% av befolkningen
Inflyttning - invånare som bor utanför murarna vill in, rollpersonerna kan vägra inträde för att spara på de begränsade resurserna i staden, men riskerar då folkets ilska
Sänd iväg de gamla och svaga - töm staden på de invånare som bedöms vara en belastning under belägringen, beroende på hur det görs så tas det emot på olika sätt. Ett avvägande som borde göras är om en eskort skickas med som riskerar att inte hinna tillbaka till slaget
Beslagta all mat utanför staden - tvinga alla bönder att lämna över all mat som finns utanför staden, dels för att blockera fienden från att få tillgång och dels för att fylla på stadens förråd.
Beordra arbete - tvinga invånare i och runt staden att utföra grovt arbete i förberedelser för belägringen (fallgropar, mur-reparationer m. m.)
Beslagta all mat inuti staden - se till att skaffa kontroll över all mat som finns hos handelsmännen i staden för att se till att den fördelas rättvist, inte särskilt populärt bland stadens handelsmän, men mer så bland de fattigare invånarna i staden.
Hård exercis - legionärerna i staden beordras att utöva extra hård exercis för att färska upp gamla stridskunskaper

Något som kan vara värt att fundera över är om du kanske kan dela upp staden i falanger och att olika handlingar gör rollpersonerna mer eller mindre populära inom dessa vilket i sin tur ger dem mer eller mindre stöd/valmöjligheter. Exempel på falanger kan vara:

Bönderna - de bönder som hör till staden - gillar: handlingar som skyddar bönderna, gillar inte: att bli tvingade till saker
Borgarna - medelklassen som bor i staden
Underklassen - de som inte har särskilt mycket utöver sin kropp i staden
Kyrkan
Armén
Handelsrådet - de superrika medlemmarna i stadens handelsråd

Att då utföra, Förgifta brunnar kan få följande effekter:
Bönderna blir arga för att deras brunnar blivit förstörda -10 i relation, detta kan minskas till -5 om rollpersonerna lovar att gräva nya brunnar efter belägringen för en kostnad av 50000 sm. Belägringen kommer dock att kortas ner med 5 dagar då den muhadinska armén inte kommer att kunna få tag i vatten. Slavarna i den muhadinska armén kommer att bli utan vatten först och kommer därför att slåss sämre.

Inflyttning
Bönderna tillåts flytta in i staden + 15 relation Bönder. Borgarna är inte nöjda över att behöva släppa in dem i sina hem -10 relation Borgare.

När relationerna når vissa nivåer så sker vissa saker, t. ex. bondeupproret som du beskrev. Exempel:
Relation med Bönder

-30 Bönderna gör uppror
-20 Bönderna vägrar att arbeta för staden
-10 Bönderna vägrar att slåss för staden
0 - Neutral
+10 Bönderna skickar sina starkaste för att hjälpa till i förberedelsearbetet
+20 Bönderna skickar sina bästa jägare för att slåss för staden, en milis kan mönstras om 2000 bönder för en kostnad om 50 000sm
+30 Bönderna är beredda att göra vad som helst för staden och lämnar villigt över vad rollpersonerna än ber om.

Sen om rollpersonerna ska få veta om detta system är ju upp till dig, men det bör märkas vilken relation rollpersonerna har till olika falanger. Ett bra sätt är att sätta representanter för falangerna i rådet.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Kiwok;n185545 said:
Kul med ett belägringsfokus :)
Några förslag på aktioner:

Förgifta brunnar - förgifta brunnarna i området för att blockera fienderna från att använda dessa
Mönstra milis - med inspirerande tal/löften om belöning så kan rollpersonerna mönstra en amatörmässig milis på x% av befolkningen
Inflyttning - invånare som bor utanför murarna vill in, rollpersonerna kan vägra inträde för att spara på de begränsade resurserna i staden, men riskerar då folkets ilska
Sänd iväg de gamla och svaga - töm staden på de invånare som bedöms vara en belastning under belägringen, beroende på hur det görs så tas det emot på olika sätt. Ett avvägande som borde göras är om en eskort skickas med som riskerar att inte hinna tillbaka till slaget
Beslagta all mat utanför staden - tvinga alla bönder att lämna över all mat som finns utanför staden, dels för att blockera fienden från att få tillgång och dels för att fylla på stadens förråd.
Beordra arbete - tvinga invånare i och runt staden att utföra grovt arbete i förberedelser för belägringen (fallgropar, mur-reparationer m. m.)
Beslagta all mat inuti staden - se till att skaffa kontroll över all mat som finns hos handelsmännen i staden för att se till att den fördelas rättvist, inte särskilt populärt bland stadens handelsmän, men mer så bland de fattigare invånarna i staden.
Hård exercis - legionärerna i staden beordras att utöva extra hård exercis för att färska upp gamla stridskunskaper

Något som kan vara värt att fundera över är om du kanske kan dela upp staden i falanger och att olika handlingar gör rollpersonerna mer eller mindre populära inom dessa vilket i sin tur ger dem mer eller mindre stöd/valmöjligheter. Exempel på falanger kan vara:

Bönderna - de bönder som hör till staden - gillar: handlingar som skyddar bönderna, gillar inte: att bli tvingade till saker
Borgarna - medelklassen som bor i staden
Underklassen - de som inte har särskilt mycket utöver sin kropp i staden
Kyrkan
Armén
Handelsrådet - de superrika medlemmarna i stadens handelsråd

Att då utföra, Förgifta brunnar kan få följande effekter:
Bönderna blir arga för att deras brunnar blivit förstörda -10 i relation, detta kan minskas till -5 om rollpersonerna lovar att gräva nya brunnar efter belägringen för en kostnad av 50000 sm. Belägringen kommer dock att kortas ner med 5 dagar då den muhadinska armén inte kommer att kunna få tag i vatten. Slavarna i den muhadinska armén kommer att bli utan vatten först och kommer därför att slåss sämre.

Inflyttning
Bönderna tillåts flytta in i staden + 15 relation Bönder. Borgarna är inte nöjda över att behöva släppa in dem i sina hem -10 relation Borgare.

När relationerna når vissa nivåer så sker vissa saker, t. ex. bondeupproret som du beskrev. Exempel:
Relation med Bönder

-30 Bönderna gör uppror
-20 Bönderna vägrar att arbeta för staden
-10 Bönderna vägrar att slåss för staden
0 - Neutral
+10 Bönderna skickar sina starkaste för att hjälpa till i förberedelsearbetet
+20 Bönderna skickar sina bästa jägare för att slåss för staden, en milis kan mönstras om 2000 bönder för en kostnad om 50 000sm
+30 Bönderna är beredda att göra vad som helst för staden och lämnar villigt över vad rollpersonerna än ber om.

Sen om rollpersonerna ska få veta om detta system är ju upp till dig, men det bör märkas vilken relation rollpersonerna har till olika falanger. Ett bra sätt är att sätta representanter för falangerna i rådet.
Jättebra förslag. Relationer med handelsgillet, bönderna och kyrkan berörs bara flyktigt i mina förberedelser. Nu fick jag bra inspiration. :)
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Bara kul att spåna lite :)

Förslag på mer handlingar:
Bränna fälten (beroende på vilken årstid du placerar belägringen) - rollpersonerna kan besluta att låta garnisonen bränna upp alla åkrar som inte bönderna hinner skörda innan fienden anländer.
Sprida sjukdom - rollpersonerna får möjligheten att smitta fiendens här med en sjukdom som inte är direkt dödlig, men som markant sänker deras stridsvärde.
Sjukdom i staden - sannolikheten beror på hur rollpersonerna agerat tidigare, ju fler invånare desto högre sannolikhet. Ett av stadens kvarter har drabbats av pesten. Folket har börjat dö och rollpersonerna måste välja hur de ska agera innan sjukdomen sprider sig till resten av staden. Väljer de att endast isolera det drabbade området eller att lägga resurser på ett botemedel?
Bränn byarna - För att stoppa hären från att ta dem som läger
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag tog tillvara på idén med fraktionerna och har skapat nivåer för relation som ger förutsättningar. Förberedelserna ger nu snarare bonusar eller avdrag till relationer.

Exempelvis:

Soldaterna
Ledare: Imperatorn.
Soldaterna är härförarens legionärer, milismän och legoknektar.
Relation:
+30 – Soldaterna avgudar sin härförare och strider med extrem disciplin och hängivenhet. Förutsättning: Hängivna +1T6.
+20 - Soldaterna är mycket lojala mot sin härförare och tror på seger mot fienden. Förutsättning: Stark moral +1T6
+10 – Soldaterna ser upp till sin härförare. Alla order har ett steg lägre i svårighet (+1 kontroll vid konflikter).
+-0 – Soldaterna är neutralt inställda till härföraren.
-10 – Soldaterna har börjat tvivla på sin härförare. Alla order har ett steg högre svårighet (-1 kontroll vid konflikter).
-20 – Soldaterna tvivlar på sin härförare. Förutsättning: Låg moral -1T6.
-30 – Soldaterna tror inte på att de kommer att kunna stå emot fienden. Förutsättning: Fruktan -1T6.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Hur har spelandet gått? Det vore kul att höra hur det funkade :)
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Kiwok;n192964 said:
Hur har spelandet gått? Det vore kul att höra hur det funkade :)
Vi har börjat spela men kom igång först i augusti så äventyret är inte färdigspelat. Jag tänkte lägga ut äventyret här när jag är klar och kunnat revidera eventuella brister.

I nuläget är mina spelare stadens prefekt (som har makten efter att imperatorn blivit sängliggande), imperatorns yngste son (centurion i legionen och näst i tronföljden efter äldsta sonen Lago), prefektens livvakt (en kamoriansk gladiator) och en inkvisitor som tjänar under Valeria Cogari (men är gammal vän till prefekten). Systemet med förberedelser fungerar bra och prefekten har påbörjat reparationen av stadens murar efter att ha säkrat stenbrottet efter en episk strid mot det grottroll som bosatt sig där. Imperatorn har just dött och hans yngste son försöker tillsammans med prefekten hitta ett sätt att förhindra sin storebror Lago från att överta titeln och makten över Chan.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Spännande, jag ser fram emot att få höra hur det gick när ni är färdiga. :)
 

ManU77

Veteran
Joined
27 Nov 2013
Messages
63
Är äventyret färdigspelat? :) Skulle vara intressant att höra hur det gick och ta del av äventyret om det är ok...
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Scenariot är här: https://www.dropbox.com/s/xazfch1v0m8rw1h/Belägringen av Chan - Eon IV.pdf?dl=0

Tyvärr rann det ut i sanden när vi inte fick till några tider i den spelgruppen men vi hade några coola spelmöten med lönnmord och politiska intriger innan dess. Förhoppningsvis kan någon annan spela klart det.

Jag har för mig att det är något fel bland någon av spelledarpersonernas värden (den råkade få den tidigare spelledarpersonens värden) men minns inte vilken. Vill någon ha Word-dokumentet för att ta saker ur det till egna alster eller bara förbättra det inför en spelomgång hittar ni den här: https://www.dropbox.com/s/xazfch1v0m8rw1h/Belägringen av Chan - Eon IV.pdf?dl=0
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Tack för ert fint skrivet äventyr. =)
Håller pä at läsa igenom det och har tänkt spela det med min grupp.
Jag har en fundering kring antalet soldater. Det verkar inte ha någon betydelse om flera rekryteras eller ej, antalet verkar inte medföra något. Jag undrar på om du (eller andra) har några tankar på hur antalet kan få en betydelse?
Eller har jag missat något?

Min tanke är att ge dem ett stridsvärde likt gammal eon om jag inte minns fel. Sedan får de en bonus på sitt värde beroende på om exempelvis soldater försvarar en mur eller kavalleri anfaller på en öppen slätt etc.
Sedan får den sida som har högst värde bonustärningar eller extra Övertag.
Sen gäller det bara att hitta en bra balans på de olika typernas stridsvärde.

I och med detta tänkte jag även ändra på handlingen reparera stadsmuren så att den ger en bonus på stridsvärdet (tänker x1,5 för fotsoldster som förvarar). Sedan har den +2T6 som förutsättning oavsett om de reparera muren eller ej. Man kanske inte kommer kunna stå på den men muren står där och förhindrar fienden från att gå rakt in.
Låter det vettigt?
 
Last edited:
Top