Jag särskiljer hellre raser/arter/kulturer med hjälp av med förmågor, fördelar/nackdelar, etc.
OBS! Inte specifikt riktat till
@Faehrengaust, flera har uttryckt den här åsikten. Hens inlägg råkade bara komma sist.
Beroende på hur de här förmågorna, för- och nackdelarna ser ut så kan det ju vara ett mått av 'same same but different'.
Exempelvis om det finns en fördel som är 'Stark som en tjur' som ger någon sorts bonus vid handlingar där styrka är involverat skulle och som bara kan innehas av starka raser i spelvärlden (orcher, troll, resar, obsidimen, whathaveyou) är mest ett annat namn på +2 i STY. Eller att 'Jättelik' bara kan innehas av minotaurer, resar, kentaurer och liknande raser.
Jag menar bara för att man klär den här skillnaden i lite annan skrud så behöver det inte vara så annorlunda egentligen. Men jag förstår att det kan kännas lite "fattigt" med bara en enkel modifikation på en GE för ras x, y eller z.
Notera! Jag tycker inte det är ett dåligt sätt att representera skillnader. Men ser inte heller att det är direkt överlägset något annat sätt, så som modifikation på GE. Beroende på system kan jag tycka att just modifikation på GE sänder den bästa signalen hur ett släkte eller ras är beskaffad. Sen är det olyckligt när/om man helt stänger dörrar till olika karriärvägar pga. GE-värden. Detta blir kanske extra tydligt där GE ofta är hårt knutet till en klass där det blir avsevärt svårare att vara en bra krigare utan hög STR och CON eller en bra magiker med hög INT osv.
Cog.