Nekromanti Behöver ny kul sprit!

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag är på jakt efter en ny favvosprit. När jag var ung så minns jag att min far varje fredag satte sig med en guitarr och ett glas KaptenLöjtnant i soffan på nedervåningen och trivdes med livet. Jag är på jakt efter något liknande. Jag gillar Whiskey och Cognac, men tror jag skulle vilja ha något lite svagare (men ändå med bra klös!) och kanske med antydan av sötma att smutta på. Tips?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
På "En öl och whisky-mässa" förra året hittade jag en japansk whisky, Togouchi, som förvånade mig: det var helt klart en whisky, men med lite inslag av sherry och rom. Det var en kul whisky som gjorde mig glad!

Den kostade som fan, men jag var tvungen att skaffa en! Den finns i beställningssortimentet (nr 87918) på systemet.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Oh satan i gatan! 1270 spänn! Allt mitt avslappnande av fredagssmuttandet kommer att ätas upp av ångesten av att jag smuttar så dyra droppar! Stort tack för tipset, men lite över min tänkta budget tror jag. :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mmm. Den gjorde ont i plånboken, men gjorde gott för själen!

Jag är på det stora hela rätt förtjust i japanska whiskys, men de kostar en del. Ofta inte så mycket som 1270, utan 400-600 är mer "normalpris" för en sån. De är ofta fruktiga, o-rökiga och välbalanserade men ändå med riv!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Ja, de är goda. Jag har någon nikka och någon mer. Milda och rätt spännande smak.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Och jag som ville tipsa om tequila. Det är knappast vad du är ute efter gissar jag. Tequilan har ett oförtjänt, oförskämt dåligt rykte i Sverige efter alla historier om folk som shottar den billigaste skräpvarianten tillsammans med citron, lime och salt eller möjligen apelsi och kanel och håller på till de kräks tarmarna ur sig (typ). Riktig tequila som dricks med vördnad (anejo, reposado mm, inget skräp med karamellfärg i) är lika stor njutning som en vällagrad maltwhisky, en fin bourbon, cognac eller exklusiv rom. Den kan vara rivig som en rasp men även len och lite fruktig. Gott är det iaf enligt min åsikt. Passar utmärkt till mat eller enbart som något att avnjuta i fåtöljen på kvällskvisten.

Vill man ha något med lite mer bett, bör man testa Mezcal som är mera rått och rökigt.
Tequila är fantastiskt gott både rent och i drinkar. En favoritsprit helt enkelt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Caligo;n237867 said:
Om du gillar grogg är captain morgan & cola en jättebra combo!!
Jag tror jag mest är ute efter något rent, men Captain Morgan är en väldigt bra tanke. Jag har provat med lite Kraken och fann det angenämt.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Magnamund;n237879 said:
Och jag som ville tipsa om tequila. Det är knappast vad du är ute efter gissar jag. Tequilan har ett oförtjänt, oförskämt dåligt rykte i Sverige efter alla historier om folk som shottar den billigaste skräpvarianten tillsammans med citron, lime och salt eller möjligen apelsi och kanel och håller på till de kräks tarmarna ur sig (typ). Riktig tequila som dricks med vördnad (anejo, reposado mm, inget skräp med karamellfärg i) är lika stor njutning som en vällagrad maltwhisky, en fin bourbon, cognac eller exklusiv rom. Den kan vara rivig som en rasp men även len och lite fruktig. Gott är det iaf enligt min åsikt. Passar utmärkt till mat eller enbart som något att avnjuta i fåtöljen på kvällskvisten.

Vill man ha något med lite mer bett, bör man testa Mezcal som är mera rått och rökigt.
Tequila är fantastiskt gott både rent och i drinkar. En favoritsprit helt enkelt.
Hm, Tequila har jag aldrig varit någon fan av av precis de skäl som du nämner! Spännande tips! Om man vill ha en mild och snäll god Tequila, vad skulle du rekommendera då?
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Ram;n237944 said:
Hm, Tequila har jag aldrig varit någon fan av av precis de skäl som du nämner! Spännande tips! Om man vill ha en mild och snäll god Tequila, vad skulle du rekommendera då?
Jag uppskattar ju t.e.x Los,Tres Tono Reposado och deras Anejo samt Extra Anejo (längre lagringstid) men det finns många bra tequila. Jag köpte en som kostade över 150 dollar för ett par år sen i samband med en resa till New York och den var otroligt len och mild. Ska kolla upp vad den heter när jag hinner.

Tequila från 300 och uppåt brukar vara bra grejer. Undvik de billiga skräpvarianterna som Sauza Gold, Sierra Tequila Silver od. Sånt kan man möjligen shotta och blir full som en kastrull av.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Något av det bästa som finns att dricka är ju en riktigt välgjord Old Fashioned. En klassisk drink som går att variera enormt efter smak.
?Personligen föredrar jag en variant gjord på whisky, men cognac eller rom funkar också utmärkt. Med några enkla genvägar tar det inte särskilt lång tid att röra ihop heller. Så länge man har lite socker, en flaska Angostura Bitter, någon form av sprit, lite is, och eventuellt en apelsin kan man slänga ihop en riktigt nice drink på någon minut. Det är gott som fan, och kan till och med göra billig skitwhisky drickbart :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
da_bohz;n238466 said:
Något av det bästa som finns att dricka är ju en riktigt välgjord Old Fashioned. En klassisk drink som går att variera enormt efter smak.
?Personligen föredrar jag en variant gjord på whisky, men cognac eller rom funkar också utmärkt. Med några enkla genvägar tar det inte särskilt lång tid att röra ihop heller. Så länge man har lite socker, en flaska Angostura Bitter, någon form av sprit, lite is, och eventuellt en apelsin kan man slänga ihop en riktigt nice drink på någon minut. Det är gott som fan, och kan till och med göra billig skitwhisky drickbart :)
Bra tips! Jag har dock huvudet stenhårt snurrat runt att det skall vara direkt ur flaskan, inte blanda, fixa och dona.

Det som hamnade i korgen till slut var en Dragonblood. Jag är sjukt nöjd med köpet, den var riktigt god! Dock kollade jag inte tillräckigt noga, den var rejält alkoholhaltig så det blir nog inte min smutta-sprit som jag tänkt mig.

Någon som har någon erfarenhet av Jim Beam Honey? Det var när jag böjde mig ned för att ta den som jag såg drakblodet och spontanplockade den i stället.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Sen på bollen men det du ska tycker jag uppenbarligen verkar vara vitt portvin! Det är inte lika starkt som rensprit, dricks direkt ur flaskan, ehm hälls upp direkt i glas menar jag, och har precis den där cognac-tonen men med lite mer sötma, men inte så där äckligt sött som de flesta röda portvin är.

Jag har den här hemma: https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/dalva-white-tawny-port-9527401

Men om du vill prova med något lite billigare så har jag också hört bra om :https://www.systembolaget.se/dryck/aperitif-dessert/portal-836402

Dessutom heter den ju Portal, och säljs på mindre flaska, vilket också är största skälet att den är billigare, men just för att prova är det ju en bra grej.

Min erfarenhet av andra sorters sprit säger mig att du kanske inte vill gå till de absolut billigaste märkena i genren då de ofta trycker på med sötma för att dölja resten.

Vill du ändå ha något starkare men milt och fint så kan jag också rekommendera Kiviks Calvados.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
De där ser jättespännande ut! Kanonbra tips, måste testas. Tack!

Calvados har jag provat, men jag har jättesvårt med sprit med äppelsmak och tyckte därtill att den var för oljig. Nu skall väl iofs sägas att det inte var någon av de finare märkena som jag testat, det finns säkert bra och mindre bra av dessa också.

Surface lite bland Avecs och hittade Drambuie. Det låter rätt trevligt på beskrivningen om än kanske i sötaste laget. Någon som smakat?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Kan vara rätt bra klös per centiliter i grappa, de bättre sorterna är inte dumma heller. Har bestämt för mig att det finns sötare varianter med. Har dessvärre mest smuttat det på lokal utan att fundera på vad det är jag dricker, så har svårt att rekommendera någon bestämd sort.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Ram;n240711 said:
De där ser jättespännande ut! Kanonbra tips, måste testas. Tack!

Calvados har jag provat, men jag har jättesvårt med sprit med äppelsmak och tyckte därtill att den var för oljig. Nu skall väl iofs sägas att det inte var någon av de finare märkena som jag testat, det finns säkert bra och mindre bra av dessa också.

Surface lite bland Avecs och hittade Drambuie. Det låter rätt trevligt på beskrivningen om än kanske i sötaste laget. Någon som smakat?
Drambuie är jättebra att blanda drinkar med (kaffedrinkar tex) men alldeles för söt för att jag skulle dricka den ren, det är trots allt en likör.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,970
Location
Göteborg
Om vi pratar whisky är ju Ardbeg en klar favvo. Rökig Islay! Många olika varianter att välja på och "samlarvänlig" om man har råd och är lagd åt det hållet.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Om du inte testat cognac så gör det. Kör inte på det allra billigaste (lite som whisky är det billigaste ganska skräpigt emm), utan sikta in dig på sådant som ligger på en 3-400 (eller mer om du nu har ekonomi till det) och du lär inte bli missnöjd.

Annars så är rom (och då inte blandad med cola, Cuba Libre är iofs. också gott men den rekommendationen har du redan fått). Testa: https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/plantation-1031001 och drick den som du dricker whisky, cognac eller liknande, dvs. som avec (med eller utan is är en fråga om preferens).

Cog.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Ram;n240711 said:
Surface lite bland Avecs och hittade Drambuie. Det låter rätt trevligt på beskrivningen om än kanske i sötaste laget. Någon som smakat?
Jag gillar Drambuie (ren) men som BDG säger så är det ju en likör med lite whiskysmak.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Apropå rom läste jag just det här, och tänkte på den här tråden:
"My all time favorite rum is still Ron Zacapa 23, which is very much a sipping rum, not for cocktails. Rich and sweet, a cordial for pirates."

Diggade själv Havana club i alla möjliga varianter när det begav sig - ljus, ung rom för nåt lite rivigare, mörk, äldre rom för nåt lenare och fylligare.
 
Top