Kartor kan vara komplicerade projekt. För det första måste du ha en någorlunda bra koll på hur geografi faktiskt funkar. Detta för att få världen mer realistiskt.
Exempelvis bör du inte ha strandremsor som är så smala att de knappt finns(även om det kan vara möjligt på en mindre skala) floder rinner från berg eller från högt belägna sjöar. Tänk på klimat och väder i världen och försök få någon ordning på det hela. Allt som krävs är lite arbete.
Gabriel-som själv inte har en karta ännu, om han ock har gjort ett antal innan.
Antingen satsar du på att få kartan realistisk, eller så gör du helt tvärtom. Få kartan så orealistisk som möjligt. Detta för att poängtera att din värld inte är som vår, och att det kan ske vad som helst där. Beror helt enkelt på vilket spel du spelar.
Kartritande kan bli en långtråkig syssla, speciellt ifall du inte är nöjd med kartan. Skissa på grundkartor tills du är nöjd och utveckla den sen.
/Black Dwarf
Personligen inspireras jag alltid av jorden. Problemet med att göra kartor är inte självaste landkorturerna (inte för mig iaf), problememt är att få allting att fungera så att det är logiskt. Dett finns ju knappast ett antarktis rike i mitten av ett ökenland. Kolla i kartboken och inspireras.
Tänk inte så mycket brukar vara mitt råd. Kartorna kommer av sig själv. De andra medelandena var inte heller så dumma som att tänka logiskt med is vid polerna och varmare vid ekvatorn. Detta är förståss om världen din är rund, det nämnde du ju faktiskt alldrig. Om di vill göra det lätt för dig kan du göra en platt värld. På detta sätt har hela ytan ungefär samma klimat men samtidigt kan detta bli lite tråkigt. Du kan även tänka dig din värld som en tub eller kanske till och med en fyrkant. Dessa är svåra att lösa rent spelmässigt men med lite tanke kan det funka. I slutänden så är det dock bara att kluddra på ett papper.
Underskatta alldrig kraften i riktigt bra kludder.
Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
Om du snackar rent tekniskt så rekommenderar jag Photoshop. Rita konturerna i svart och vitt, färglägg ytor i olika lager, och kör sedan lite ljuseffekter på kontinenter och slikt, med exempelvis höjdmuppen tillslagen, och matt yta.
Sedan placerar du ut symboler i form av berg, städer och annat bjäfs.
se Irea Ensis för exempel på hur det ser ut.
Poängen med detta sätt är att det är snabbt, och ser helt ok bra ut. Deessutom kan man få svartvita versioner som ser helt ok ut också.
Personligen föredrar jag de handritade kartorna, mestadels för att de ser häfigare ut...efteråt kan man gärna scanna in och färglägga men jag vill inte att kartorna ska se datorgjorda ut...jag tycker det är stämningsbrytande.
För att få en relativt bra karta kan du testa att ta en näve sand och släppa på ett papper. Det kan ge ganska mycket inspiration. Samtidigt blir själva landskapet realistiskt och du har oregelbundna former på länderna. Här och där kanske en bergskedja poppar upp. Om du vill kan du släppa sanden igen för att få en annan ö(?).
Sen är det upp till dig att placera ut öknar, poler och insjöar osv.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.