Nekromanti behöver hjälp!!!

G

Guest

Guest
jag har försökt att rita en karta till mitt rollspel jävligt många gånger nu... har ni något tips om hur det blir bra???
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Kartor kan vara komplicerade projekt. För det första måste du ha en någorlunda bra koll på hur geografi faktiskt funkar. Detta för att få världen mer realistiskt.
Exempelvis bör du inte ha strandremsor som är så smala att de knappt finns(även om det kan vara möjligt på en mindre skala) floder rinner från berg eller från högt belägna sjöar. Tänk på klimat och väder i världen och försök få någon ordning på det hela. Allt som krävs är lite arbete.

Gabriel-som själv inte har en karta ännu, om han ock har gjort ett antal innan.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Antingen satsar du på att få kartan realistisk, eller så gör du helt tvärtom. Få kartan så orealistisk som möjligt. Detta för att poängtera att din värld inte är som vår, och att det kan ske vad som helst där. Beror helt enkelt på vilket spel du spelar.
Kartritande kan bli en långtråkig syssla, speciellt ifall du inte är nöjd med kartan. Skissa på grundkartor tills du är nöjd och utveckla den sen.
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Personligen inspireras jag alltid av jorden. Problemet med att göra kartor är inte självaste landkorturerna (inte för mig iaf), problememt är att få allting att fungera så att det är logiskt. Dett finns ju knappast ett antarktis rike i mitten av ett ökenland. Kolla i kartboken och inspireras.

Mina fem öre.

mvh
/joakim kalcidis
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Tänk inte så mycket brukar vara mitt råd. Kartorna kommer av sig själv. De andra medelandena var inte heller så dumma som att tänka logiskt med is vid polerna och varmare vid ekvatorn. Detta är förståss om världen din är rund, det nämnde du ju faktiskt alldrig. Om di vill göra det lätt för dig kan du göra en platt värld. På detta sätt har hela ytan ungefär samma klimat men samtidigt kan detta bli lite tråkigt. Du kan även tänka dig din värld som en tub eller kanske till och med en fyrkant. Dessa är svåra att lösa rent spelmässigt men med lite tanke kan det funka. I slutänden så är det dock bara att kluddra på ett papper.
Underskatta alldrig kraften i riktigt bra kludder.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Rent tekniskt

Om du snackar rent tekniskt så rekommenderar jag Photoshop. Rita konturerna i svart och vitt, färglägg ytor i olika lager, och kör sedan lite ljuseffekter på kontinenter och slikt, med exempelvis höjdmuppen tillslagen, och matt yta.
Sedan placerar du ut symboler i form av berg, städer och annat bjäfs.

se Irea Ensis för exempel på hur det ser ut.

Poängen med detta sätt är att det är snabbt, och ser helt ok bra ut. Deessutom kan man få svartvita versioner som ser helt ok ut också.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Rent tekniskt

Personligen föredrar jag de handritade kartorna, mestadels för att de ser häfigare ut...efteråt kan man gärna scanna in och färglägga men jag vill inte att kartorna ska se datorgjorda ut...jag tycker det är stämningsbrytande.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Det beror på

Det beror på om du ska rita en världskarta eller en stadskarta.

Världskarta: Be en 3åring att måla av jorden (platt inte rund).
Stadskarta rita av en vanlig och gör om den...

May the force be with me!!!
 

Ingolf X

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
33
Location
Sollentuna, Sverige
För att få en relativt bra karta kan du testa att ta en näve sand och släppa på ett papper. Det kan ge ganska mycket inspiration. Samtidigt blir själva landskapet realistiskt och du har oregelbundna former på länderna. Här och där kanske en bergskedja poppar upp. Om du vill kan du släppa sanden igen för att få en annan ö(?).

Sen är det upp till dig att placera ut öknar, poler och insjöar osv.



Ingolf - En gudabenådning...
 
G

Guest

Guest
tack! men...

tack för all hjälp...


nu till nästa problem... landsgränser, bergskedjor, sjöar, namn, skogar, öknar osv... hur gör man snygga bergskedjor, sjöar, skogar på paintshop pro 5

/jenz
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Re: tack! men...

Jag brukar rita mina kartor förhad och bergstoppar ritar jag some de i Dave Eddings böcker.

I was here.
Now I'm far away.
 

SURLIBUBB

Veteran
Joined
23 May 2001
Messages
14
Location
Rimbo
Re: tack! men...

Då menar jag trekanter med skugga längs med vänster sida.

I was here.
Now I'm far away.
 
Top