Nekromanti Befästningar och magi.

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
En tanke slog mig inatt, eller kanske i morse.
Efter att ha ältat krutfrågan i evigheter, kom jag att tänka på ett av svaren till min senaste tråd; att magi helt enkelt är effektivare än krut, och bannemig - det är sant!

Det finns bland annat en besvärjelse som spränger en kubikmeter sten. I en värld där magi inte är ovanligt, så bör detta ha påverkat befästningskonsten. Tänk till exempel på vad mycket snabbare det skulle gå att underminera murarna på en borg, om man kan förvandla en kubikmeter sten till damm varje minut - och även om trollkarlarna är få, så borde de finnas i armén, åtminstone i litet antal.

Min fråga är således: eftersom det finns så många bra möjligheter för trollkarlar att förstöra befästningar
[utöver ovannämnda exempel genom att tillexempel genom att få kedjorna som håller vindbryggan uppe att explodera, genom att via alkemi göra suggorna (belägringsvindskydden) oförstörbara, eller varför inte som försvarare låta belägringsmaskinparken drabbas av ett eldhav eller maskinisterna av blödning],
hur kan detta tänkas ha påverkat slotts- och fästningsbyggandet?

Jag är ingen ingeniör, men jag inser att det måste ha konsekvenser, om inte annat för budget - skall man bygga ett slott vill man inte gärna att dess murar faller på en dag - men använder man motmagi, och i så fall vilken, annorlunda strukturer, och hur gissar ni att de skulle se ut, eller helt enkelt billigare fort?

/Orfeus
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Det finns bland annat en besvärjelse som spränger en kubikmeter sten
Vilken är det? Egna regler/egen tolkning?

jag har funderat en smula på detta.
Vad kan en magiker göra förnått(offencivt vid belägring) ?
-Med en excavations ritual kan du sänka en hel mursektion.
-Eld mot portar och pallisader.
-Explotion mot nån liten vital del (som du nämnde).
-Jordharmoni+Elementalkontroll göra ett hål i muren där trupper kan ta sig in.
-En kraftig jordbävnings ritual.
-dimma eller vind mot försvarande skyttar.
-Skyddcirkel på nyckelpunkter tex fältherren, katapulter och murbräckor.
-Teleportera en grupp soldater innanför murararna.

Vad har då försvararna att tilldraga som försvar?
Eld mot palisader är elakt men att bygga murarna i eldfast trä som ceder (ifall jag minns rätt) och dränka dem i nått impregnat bör göra susen för att skydda mot eventuella eldbollar. Visst elden maler på ganska bra eftersom den är magisk o inte slocknar men den får vara ett bra tag om det ska göra nån större nytta, elden sprider sig väldigt illa till resten av pallisaden.
Geomantiker är duktiga murbräckor men tex kan excavation bara läggas på grus, sand, lera etc så att plasera sin borg på en redig bergsgrund är att föredra i detta fallet. Vad det gäller jordbävning är jag inte säker.
Magiker är inte dundervanliga men om byggherren har läst lite historia så vet han att det har förekomigt belägrings magiker förr och vet vad de kan åstadkomma på ett ungefär, men han har nog inte så mycket att sätta emot ändå. Skaffa en skarpskytt på muren och pricka av magikern innan han hinner göra nått är la ett tipps. Ett annat är skaffa dig en egen som gör livet surt den andra genom att använda motmedel (tex motmagi, skyddcirklar, pansar, släcka-eld riva-väv osv). Vid bygget av en fet borg bör anlitas en speciell bygg-alkemist eller ritualmagiker som slänger lite wards här o var. Exempel på detta kan vara en Megastor provisorisk skyddcirkel men det absolut bästa är nog att alkemisten ger varje mursektion en "artifaktning" som aktiveras då en fientlig magi kastas inom ett visst område som då negerar den med de lämpliga effekterna ovan.

Tror inte magi har haft allt för stor påverkan i byggkonsten om det inte finns mundanska råvaror som har "inbyggda" magiska egenskaper som skyddar mot tex att man kan teleportera sig genom den där delen av muren som är byggd av ärkenomotropisk stasissten från djupaste gordrion.

-Archelon
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
magiker e som atombomber, eller snarare hela NBC kedjan.
Om du väljer att använda dig av dem så gör fienden det oxo. Å slutligen så är båda rikena kaputt =)
Fast så har vi jhu thalamur
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Tack båda två.

...fast jag är inte säker på om jag håller med...

Eftersom det knappast bara är statliga arméer som använder magiker borde de ha enorm påverkan, exempelvis torde väl Vrimzi-vrim-vrim i asharien ha hyrt sig en eller ett par, för att, som föreslogs tidigare, riva mursektioner eller dylikt. Alternativet är väl en antitrollkarlslagstiftning, och strikt magikerkontroll, men jag uppfattar inte att sådan finns, öster om Sunari, eller håller ni inte med mig?
Följdfrågan blir hur arméstrukturen ser ut med sådana supervapen inblandade?
Och hur Jargien kan klara att inte ha magikersoldater?
Och hur magiker hanteras av staterna - med tanke på att de väl inte sällan är ganska oberoende i egenskap av adelsmän eller gillesanslutna, med samma effekt?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Magi är begränsat

Men med tanke på att magiker sällan är så många samt att deras besvärjelser har begränsad räckvidd så är det nog svårt att effektivt använda magi, det kräver att man kan skydda magikern mot bågskyttar osv, säg att han ska lägga sin ritual för att förstöra muren, visst, den tar ju bara minst 1 timme att utföra och då har försvararna gott om tid på sig att göra livet surt för magikern. Besvärjelser kan aldrig bli speciellt mäktiga, det enda vore om man använde sig av en massa kongelat, men det kostar ju som bekant en massa pengar.
Jag skulle se magiker som en kuriositet bland arméerna, ungefär som att det inte var så vanligt med kompanier som använde sig av tvåhandssvärd även om det förekom.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Som Avslagen_Cola sade så är faktiskt magins krigiska möjligheter ganska begränsade. Det finns en handfull rent offensiva effekter som inte tar så lång tid att använda, men de allra flesta av dessa funkar bara man mot man och gör relativt liten skada/har relativt begränsad effekt.

Andra effekter som påverkar ting eller byggnader kräver oftast att man modifierar dem kraftigt för att de skall fungera, vilket medför att sådana besvärjelser snabbt blir väldigt svåra att kasta, medans ritualer tar en fasligt lång tid att lägga.

Flera av dessa effekter ligger också under magiaspekter som gör dem svåra att använda. Effekten du nämnde som låter en spräcka sten ligger under kryotropi om jag inte minns helt fel. Då ska man först modifiera besvärjelsen till lämplig styrka för att påverka de massiva stenblock en borg är gjord av och dessutom ha ett sätt att sänka temperaturn i din omgiving för att kunna alstra kryotropiska filament.

De olika eldeffekterna är heller inte så imponerande. Jämför med reglerna för att sätta eld på olika material (t ex trä) i regelboken - då märker man snabbt att det ska till rejäla besvärjelser för att tända eld även på enklare palisader. Eld är dessutom ingen nyhet för borgens försvarare och man vet vilken fara det utgör vid belägringar - brandskyddet lär således vara utmärkt om försvararna vet vad de gör.

Kort sagt - det blir ganska snabbt för kostsamt och för besvärligt att använda magi för att det ska vara värt det ur militär synvinkel - då är det bättre att satsa på traditionella belägringsmetoder som man vet fungerar.

En mer allmän diskussion om magi och krigsföring som kan vara nyttig att läsa finner du här .


/Rax, the Return
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Magi är begränsat

Jag tror visserligen att de är ovanliga, precis som ni säger. Men, när de väl finns kan de faktiskt orsaka mycket elände för sina moståndare. I mitt Mundana har t.ex. Thalasiska magiker åkallat demoner som de använder i fält. Murar kan brytas ner, kanske inte med besvärjelser men väl en klokt placerad ritual...
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Tycker det finns en hel del effekter som kan vara användbara i krigstider. För det första (med utgångspunkt ur förläningsreglerna i Riddaren) så är det fruktansvärt dyrt att anställa soldater, en armé lär inte bli billigare. Man tjänar i princip alltid på att anställa en magiker (och förse denne med rätt mängd kongelat, kristaller motsv, för att kunna kasta besvärjelser som jämnar motståndarens borg med marken). Dessa kan i sin tur anställa en magiker som på samma sätt skyddar borgen i fråga (om de har möjlighet).

Det finns en mängd saker en magiker kan göra som inte är direkt offensiva. Som tex att göra en utvald skara soldater osynliga (säg magnitud 3 med areaeffekt 9m, det torde inte gå åt mer än 15-16 filament, dvs 15-16 tusen, eller en high-end kristall).
Om man inte vill gå så långt, så kan man jhu bara titta på biten med att hela (både utmattning och skador). En armé som inte blir trött eller lider förluster pga smärre skador....

Magikern kan hjälpa krigsmaskinerna. Ett par filament på effekten krossa, på utvalda vapen (eller katapultstenar om SL vill göra det jobbigare) kommer att förstöra det mesta (å det e svårt å hindra med tanke på kastmaskinernas räckvidd) Kanske e det då billigare att köpa in "magiska" katapultstenar, med explosion kanske.

Teleportering, visst, men varför skicka in soldater när man kan leda in en tirakisk eldtunna, eller varför inte någon form av magisk hemskhet, ett par vrakher ur sina burar tex.

Dimma, så mycket dimma att försvararna inte ser fienden förrän de är framme vid murarna.

Med kongelat, kristaller (dvs, mycket pengar) kan en magiker (rätt magiker), göra enorma mängder skada.
Personligen (med god hjälp av mina spelare), har jag insett att en magiker (om man powerplayar bara så lite) är en veritabel dödsmaskin (om än specialiserad). En duktig magiker (dvs mer än 15 i FV) kommer att kunna ställa till med oerhört mycket mer bekymmer.
 
Top