Nekromanti Beastmen på svenska

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Jag tänker använda mig av Runequests Broo eller Warhammers Beastmen i ett kommande äventyr. Det enda problemet är att jag i dagsläget inta kan komma på en vettig svensk översättning.

Jag fick förslaget Djurfolk för länge sedan, på ett annat forum. Det duger i och för sig, men är inte riktigt vad jag letade efter.

Just nu sitter jag och laborerar med ordet Runbest (för att det rimmar med Runequest) men kan inte komma på någon vettig förklaring till att mina monster skulle bära detta namn.

Hjälp mig gärna att komma på:
1) Ett bättre namn på monstren ifråga
2) En vettig förklaring till varför de skulle kallas runbestar
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
varför inte bara en simpel försvenskad variant av beastmen bestmän iofs en ganska fantasilös variant men ibland e dom enklaste lösningarna dom bästa
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Doctor_Hell said:
ibland e dom enklaste lösningarna dom bästa
Instämmer helt. Kill your darlings, brukar jag säga. Och Runbest är nog tyvärr en sådan Darling. Felet med bestmän är att jag hela tiden tänker på bestman (vid bröllop) när jag hör det.

Ett närliggande förslag vore i och för sig Fäfolk, eftersom jag hemskt gärna vill ha en sagoklang i namnet. Synpunkter?
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Mekanurg said:
Vidunder
Manbest
Odjur
Halvbest
Funkar utmärkt som synonymer när SLP:erna pratar om dem i spelet i alla fall. Tack.

Persson said:
Jag använder "beastmen" i mina äventyr under namnet Vildar.
Det förslaget gillar jag också, av samma skäl som ovan. Kanske får bli Vildmän.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Best-män är ju perfekt om rollpersonerna är giftassugna... :)

"Beast" blir ju ordagrand "djur" eller "odjur". På det temat: Vilddjursmän. Eller, det lär väl finnas vilddjurskvinnor, så "vilddjursfolk" kanske. Rovfolk.

Man kan vända på sammansättningen: Manbest, manbestar. Låer ganska elakt.

Vad gäller "runbest". Om de inte använder runor är det ju logiskt. Kanske har de ett sådant primitivt skriftspråk. Kanske viskar vildmarkens folk om de hemska tecken de ibland finner ristade på träd och klippor, och hur man då gör bäst (sic!) i att hålla sig borta, om livet är en kärt? Kanske har lemlästade lik hittats med samma runor ristade och skurna i skinnet?

Edit: såg nu att bl a "manbest" redan var föreslaget. Sorry.
 
Top