Batman äventyr feedback

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,388
Om ni spelar i min tisdagskampanj så bör ni hålla er ute ur den här tråden! Massiva spoilers följer!

Så jag håller på att spelleda en Batman kampanj. Det här är mitt planerade äventyr för nästa vecka. Eftersom båda personerna jag brukar studsa sådant här mot är i gruppen skulle jag behöva feedback från någon annan. Så jag vänder mig till forum hive mindet! Har ni några tankar, tips eller idéer som kan hjälpa mig göra det här äventyret bättre?

Batman: Banes & Tribulations

Bakgrund från tidigare i kampanjen:
Batman är fast i rymden i ett år efter ett Justice League äventyr. Spelarkaraktärerna är andra hjältar kopplade till Batman som täcker för Batman som beskyddare av Gotham under året han är borta. Superskurken Bane använder tillfället till att försöka “break the Bat” igen genom att sätta upp en egen grupp av skurkar som han PR mässigt kommer få allmänheten kommer få att tro är hjältar och BÄTTRE än Batman. Han tror inte en sekund på att Batman faktiskt är i rymden och går nu efter hjältarna som visar sig för att röka ut Läderlappen själv.

Sammanfattning av äventyret: Bane kommer utsätta var och en av våra hjältar för något traumatiskt som är menat att få dem att se dåliga ut och/eller traumatisera dem. Han kommer sedan skicka in personer i “Vigilante” dräkten för att lösa problemet vilket kommer få “Vigilante” att se ut som en hjälte vilket Bane behöver för senare planer. Bane tror inte Batman faktiskt är i rymden och vill locka ut honom genom att förstöra hans medhjälpare. Batman är ju faktiskt ute i rymden så det kommer inte fungera.

Intro: Spelarna får se scenen spelas ut för att etablera scenariot. Bane pratar med en hantlangare i en vit rock. De har en vägg full med skärmar som var och en visar alla våra hjältar och detaljer om deras hemliga identiteter, anhöriga och resurser. Bane frågar ifall hantlangaren har gjort det som behövs. Hantlangaren svarar att det har han. Han fnissar sinnessjukt och undrar ifall det här verkligen är en bra ide. Bane säger att när man jagar en Jaguarhona och hittar hennes ungar så ser man till att de skriker tills mamman visar sig. Sedan böjer han sig fram olycksbådande och säger “Börja!”.

Huvuddelen av scenario: Hjältarna är separerade men kan tala med varandra via batcommunicators om de vill. Medan direkt samarbete kommer vara väldigt svårt är det inte omöjligt och oavsett kommer de kunna ge varandra råd. Vid bordet kommer jag snabbt klippa fram och tillbaka mellan de olika scenerna som utspelar sig sammtidigt.

Hawkgirl: Vicki Vale, reporter för channel 4 gör ett reportaget om Roast, caféet där Hawkgirl arbetar i sin hemliga identitet. Medan reportaget pågår kommer 5 hantlangare och the Ventriloquist. Komma in och ta gisslan. En av dem kommer ha en Tommy gun riktad mot huvudet på Hawkgirl, en mot Vale. Två av hantlangarna har med sig utrustning och verktyg för att barrikadera dörrarna och fönstren. Den sista börjar fästa bomber överallt. Hawkgirl kan lösa detta relativt lätt… Om hon kastar bort sin hemliga identitet. Folk på kaffet är: Vicki Vale med en kameraman, Ellen Roast som äger kaffet, Jenny som är en kund och Carl som är en kund. Ventriloquist verkar veta vem Hawkgirl är och hånar henne med att han kommer vara en kung på Arkham efter han är gripen. Han kommer också spontant skjuta Jenny och/eller Carl snabbt och skoningslöst.

Situationen kommer (ifall inte Hawkgirl löser den först) lösas av Vigilante som sparkar in dörren precis där den är svagt barrikaderad och skjuter skurkarna med gummikulor så att han kan gripa Ventriloquist.


Batgirl: Det ringer på dörren. Utanför finns en laptop med en film som har börjat spelas. Laptopen visar en film av Barbara Gordon i en hiss som har stannat. Två män är också i hissen. Banes röst talar över filmen. “Hissen som Barbara Gordon befinner sig i är riggad med bomber. Männen i hissen med henne är tränade mördare lojala till mig och beredda att dö. Om du försöker rädda henne kommer hon dö. Det enda sättet för henne att överleva är om du gör detta:” videon på skärmen ändras till att visa en bild av Jokern och en planerad resväg, “Mannen känd som Jokern transporteras idag från Arkham till Gotland tingshus. Mannen som satte Barbara i rullstolen hon nu är fast i. Barbara kommer inte skadas ifall du befriar honom från rättvisan och släpper honom fri. Eller om du dödar honom.” med det självförstörs datorn. Jokern vaktas av 5 polisbilar. Han sitter i en bepansrad fångtransport med 5 SWAT poliser. Det finns 2 polishelikoptrar med snipers som täcker fordonen.

Släpps Jokern fri så kommer han sedan bli gripen av “Vigilante”.


Nightwing: En man kommer in med en laptop, sätter den på disken i garaget där Dick arbetar i din hemliga identitet och startar den. Han lägger ner en ask på disken bredvid datorn och går. På laptopen visas en kamera feed av ett rum utan dörrar där fem män är fastkedjade vid stolar. En av de fem männen är Dicks kollega och vän Bill. Bill har en pistol fasttejpad i händerna. Bane talar över högtalarna i rummet “Bill Jensen. En av männen som är i rummet med dig är inte en människa. Han är bara en avancerad robot. Pistolen du håller i har en kula. Om du skjuter någon annan än roboten kommer ni alla dö. Om du skjuter dig själv kommer jag släppa de andra. Men oroa dig inte. Superhjälten Nightwing hör oss just nu och kan tala med dig. Ta din tid på dig.”

Bill och Nightwing kan tala med varandra fritt. Bill kan tala med de andra männen i rummet.

De fyra männen är alla robotar. Personerna de låtsas vara är:

-Lucas Henderson: Hälare. Tre barn, Lina, Tina och Mike.

-Kian Martin. Läkare. Bor ensam. Hans katt heter Spot. Gillar klättring.

-Adam Russel: Städare. Fru Mina och nyfödd son John.

-Isaac Porter: Lärare. Försöker bli författare.

I asken bredvid laptopen finns en pistol med en kula och en lapp skriven i en vacker handstil med orden: “Du har samma chans att rädda alla som Bill”.

Vigilante kommer svinga sig in i rummet och rädda Bill ifall ingen annan lösning kommer fram.


Azrael, Robin och Black Canary: De här tre hjältarna var de som hade “monitor duty” för gruppen när de har blivit kontaktade via stadens röda telefon av René Montoya och kallade till Arkham. Superskurken Calendar man är beredd att skvallra på andra superskurkar men bara till superhjältar. När de kommer leder René Montoya in dem till den isolerade cellen vid slutet av en lång korridor där Calendar man sitter. När de kommer dit släcks ljuset och högtalarna startas. Bane talar över dem och säger “Ni kommer testas.” Sedan öppnas dörrarna till den första cellen.

I varje cell efter den första är en eller flera superskurkar. Dessa har lovats att bli släppta fria av Bane ifall de dödar hjältarna. Skurkarna kommer komma i vågor. Korridoren är så smal att bara två personer kan stå axel till axel och slåss här.

Våg 1: En grupp av 10 vanliga brottslingar beväpnade med improviserade vapen.

Våg 2: Killer Croc och Copperhead

Våg 3: Killer Frost och Painkiller

Våg 4: Clay Face

Om hjältarna får stryk sveper Vigilante in och räddar dem. Om hjältarna vinner över den sista skurken sveper Vigilante in och räddar dem.


Avslutande korta ögonblick: Det här är korta karaktärsscener som jag kommer kasta på karaktärerna precis innan vi avslutar sessionen och låta dem reagera på.

Hawkgirl: Hennes make Carter ringer. Han tycker att separationen är jobbig och vill att hon flyttar tillbaka hem.

Batgirl: Middag med Barbara.

Nightwing: Scen i garaget med Bill som kommer till jobb dagen äventyret efter fastän han inte egentligen är i skick att göra det.

Azrael: Rejält weird system of existence matrix vision/dröm. Weeeeeiiiiirrrddd!!!

Robin: Batman har lyckats få en kontakt från skeppet han är på med The Justice League och ringer Robin på Batcomputern. Istället för att vara stöttande är han ifrågasättande och krävande.

Black Canary: Dinah får ett erbjuda om en tour deal som skulle ta henne iväg från Gotham under resten av året.
 
Top