Bargains & Bloodshed

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Två småsaker:
- På sidan 4 under Advancement hänvisas till "long rest" trots att det inte finns med i reglerna längre
- Här och var hänvisar du fortfarande till sorcery som något RPna kan göra trots att det lyfts ut, som under Heroics, det kan möjligen bli lite förvirrande.

En mer allmän reflektion så här någon vecka senare: Spelet är rätt hårt mot RPna, vilket säkerligen är OSR-igt men inte det jag i första hand skulle förknippa Conan-esque Sword & Sorcery med. Kombinationen challenge = RPns level samt type of foe skalar rätt hårt. En regular fighter foe med challenge 1 har +5 i STR (favoured, räknar med 3 på en T6 och +2 för fighter), DEX och CON +3 och 7 HP (räknar med 4 på en T8). En genomsnittlig RP har lite större spännvidd i sina värden (vet inte vad sannolikheten säger) men kanske +2 i STR och CON och 5 HP. Fienderna förbättras också mer än vad RP gör när deras level ökar - en RP får tex bara fördela resultatet av en T6 till HP eller abilities, en fiende får en hel extra T8 i HP och +1 i abilities över hela linjen o.s.v.

Vad jag vill komma till är det så klart kan vara en feature men att RP nog kommer stryka med i ganska hög takt. Jag tänker mig som sagt genren lite annorlunda. Hur är målbilden här?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vad jag vill komma till är det så klart kan vara en feature men att RP nog kommer stryka med i ganska hög takt. Jag tänker mig som sagt genren lite annorlunda. Hur är målbilden här?
Skulle säga att det är ett par saker som lett till nuvarande balansering:
  1. Det har hittills bara spelats i one-shots, vilket gör att progressionsskalning varit mindre intressant än att kunna skapa Foes som har varierad utmaningsgrad.
  2. Flera "nerfs" som gjordes tidigt, som att sänka mod max från 10 till 6, bottnade egentligen i motreaktioner på första speltestet. Ett par av dem hade nog varit värda att göra rollback på nu faktiskt.
  3. Det som gör absolut störst skillnad för balanseringen är XP. Med några XP på lager har rollpersoner (hittills) alltid haft ett avsevärt övertag. Särskilt i kombination med att spelare går "all-in" på att försöka fulspela striderna och hjälpas åt så de får lite extra Advantage och fienderna extra Disadvantage.
  4. Trots flera tester har det faktiskt varit relativt ovanligt att rollpersoner dött, annat än när insatserna varit höga från spelarnas sida. Men imho är det absolut centralt att risken finns. Oftast har det snarare blivit fråga om att, nä, jag vill inte använda min sista Action till Dodge - det har varit "spelarens" fel att rollpersonen dog.
För mig är ju tempot den nästan viktigaste delen av klassisk S&S, framförallt den som är signerad Robert E Howard. Många av de enligt mig bästa Conanberättelserna kan du utan problem läsa fristående, och de utspelar sig generellt i isolation från övriga berättelser även om vissa fenomen kan återkomma. (Pikter, stygiska sorcerers, etc.)

B&B är på något plan till för att skapa exakt de där upplevelserna. Små isolerade intensiva grejer med hårda twists and turns. Som om vi prenumererade på Weird Tales i all okunskap om ifall Conan blir bara en grej vi lirar i förbifarten eller en staple som publiceras i varje nummer i flera årtionden framöver.

Gillar vi karaktärerna kanske det blir en till berättelse med samma. Men då kan vi lika gärna rulla om dem och se var de hamnar. Kanske hitta på att det är tio år tidigare, när de var unga och gick med i armén. Eller tjugo år senare, när de jobbar i kejsarens livgarde och försöker hålla en armé stången.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Och tack för korrekturläsningen med! Fixar direkt.

Måste medge att jag är inne på att stoppa tillbaka Sorcery i grundreglerna. Mest för att det på något intellektuellt plan känns snyggt att ha kapitel som heter "Sword" och "Sorcery" efter varandra. :D
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ny version!
  • Småfixar.
  • Ökade Level Cap och Modifier Cap för rollpersoner till 10.
  • Ändrade rollpersoners hit point-tärning till d8. (Mer osäker på denna, men det känns också bra att vara konsekvent - hit points slås med d8 för alla nu.)
  • Slängde tillbaka Sorcery-kapitlet igen. Känns som det ändå är en del av helheten. Eller så är det en darling jag borde mörda. Stäm mig.
 

Attachments

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Så det här lilla spelet uppfyller helt klart sitt syfte vid det här laget. Som ramverk för att testa olika typer av världsbyggen kring S&S-genren har det använts framgångsrikt och kommer användas ännu mer framöver.

En sak jag tar med mig är att det är väldigt roligt med små spel, som kan skrivas, testas, och uppdateras, på minuter istället för timmar.

Tror jag kommer försöka mig på mer av den varan, i framtiden.

Om någon är nyfiken på att speltesta så kommer det nog bli en del B&B i början av nästa år!
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
View attachment 9955

Preppar allt för att läggas upp på min itch.io, och skapade därför en liten "booklet" som kan förvara lösbladen.

Blir också bra med ett propert omslag (som en generös gammal kollega bidrog med)!
Snyggt! Jag trooor att ”booklet” brukar betyda att det går att printa ut spelets pdf direkt till en liten bok som man viker/häftar ihop? Det var det jag trodde om den här iaf. Jag vet inte vad det här skulle kallas, typ någon sorts ”folder”? Edit: fast det kanske också kan feltolkas? Äsch.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag trooor att ”booklet” brukar betyda att det går att printa ut spelets pdf direkt till en liten bok som man viker/häftar ihop?
Bra poänger. Har börjat renskriva alla olika addons och gå igenom allt en gång till inför att lägga upp det. På sätt och vis kanske det är lite meningslöst att lägga upp det som flera separata pdf:er när det blir så få sidor sammanlagt. Det är mest att jag gillar formatet så mycket och att göra så blir som en sorts påminnelse om att det bara är X sidor som är "core", och sen resten är addons.

Men vad en bör kalla det som i praktiken bara är index och omslag... Kanske helt enkelt kalla det för "Cover & Index"? :p
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tyckte så mycket om ett citat från Karl Edward Wagners "Two Suns Setting" att det fick bli en one-pager om prylar till Bargains & Bloodshed.

Är en jätte som pratar om människans behov av prylar:

“‘Man is a cripple who flaunts his infirmity, boasts of his crutches.‘”

Känns extra träffande såhär kring jul. Hehe.
 

Attachments

Top