Bargains & Bloodshed i hårdpärm

entomophobiac

Pistoler & Mord
För några år sedan begick jag regelsystem, i den här tråden: https://www.rollspel.nu/threads/bargains-bloodshed.79253/

Det här har varit ett superkul projekt, som från början egentligen bara skrevs för att utforska världsbyggen i sword & sorcery på ett digitalt spelprojekt (jag gillar att skriva rollspel för att utforska sånt) men som gett många timmar nöje på helt egen hand istället. Spelet det skulle inspirera blev dessutom nedlagt (förläggaren gick i konkurs).

För något år sedan fick jag också en fråga om det skulle gå att förklara spelet mer än vad de väldigt kortfattade enkelsidorna gör. Formatet för det har blivit något som enligt Shinobigami är vanligt i japanska rollspel: en "let's play" i skriven form. Alltså en spelsession som är summerad som text från början till slut. Ett format som jag åtminstone själv tycker passar B&B väldigt bra, eftersom det kommer nära hur det är tänkt att spelas.

Nu har jag även fått tag i en illustratör till det hela, och det har slagit mig att jag kanske helt sonika borde skriva en 32-sidig A5-version av det. Måste erkänna att jag är rätt förtjust i det här populära formatet bland OSR-spelen, oavsett om vi pratar LotFP eller Mörk Borg eller nåt annat.

Så det jag skulle vilja fråga nu är: vad skulle ni vilja ha i en 32-sidig sword & sorcery-manual? Oavsett om ni är bekanta med B&B eller ej sedan tidigare. Och om ni är bekanta med B&B sedan tidigare, vad saknas? Eller skulle den här formen av spelet faktiskt vara till det sämre på något sätt?

Jag vill ha det som är i Sorcerer and Sword. Så jag är nöjd. ;)

Edit: men på riktigt så vet du typ vad jag vill åt, en tydlighet i hur det är tänkt att spela och hur man tar alla slag man slår och gör något av dem. Vet hur jag skulle göra själv men mer intresserad av att det din process beskriven. Helt enkelt hur ta det till att bli något annat än ett hackat d&d?

Last edited:
Edit: men på riktigt så vet du typ vad jag vill åt, en tydlighet i hur det är tänkt att spela och hur man tar alla slag man slår och gör något av dem. Vet hur jag skulle göra själv men mer intresserad av att det din process beskriven. Helt enkelt hur ta det till att bli något annat än ett hackat d&d?
Tror det är mycket här fokuset behöver hamna. Föredrar ju själv när spel kan motivera varför jag ska spela just detta spelet istället för ett annat.

Samtidigt är jag ju väldigt förtjust i enkelbladslösningen så som spelet ser ut nu. Vet att en del OSR-böcker kör med "ett koncept, ett uppslag" typ, men jag tror det blir svårare att trycka in samma mängd information som på de trespaltade A4 jag kört med. Särskilt om det ska tillkomma bilder.

Om jag ska hitta på egna S&S-äventyr vill jag nog gärna ha en massa inspirerande tabeller. Typ slumpa fram namnet på äventyret och improvisera därifrån, eller något i den stilen.

Först tänkte jag att ”jag vill nog försöka testa spelet först på konvent för att se om det är min stil”, men när du nämnde förekomsten av en ”replay” blev jag såld på direkten!

Min rollspelshylla är redan fullproppad, men 32 sidor känns som att det får plats.

Back