Nekromanti Bardisk?

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Något jag inte fattar är att i alla äventyr finns det bardiskar på värdshusen. Vart kommer detta i från. Det fanns inga bardiskar på medeltiden!!! iofs är rollspel inget plagiat av medeltiden men varför alla dessa bardiskar.Är det bara för att vi ska kunna personifiera oss med det vardagliga livet? Man kan ju undra.

MVH "Gud"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hm, bra fråga. Kan bara tänka mig att det är rent praktiskt från skaparna. Det är ju bland de lättare sätten att beskriva en bar.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Något jag inte fattar är att i alla äventyr finns det bardiskar på värdshusen. Vart kommer detta i från."

Vilda västern, skulle jag tro. Leta efter en spottkopp också - hittar du en så har du det bekräftat. /images/icons/wink.gif

"Det fanns inga bardiskar på medeltiden!!! iofs är rollspel inget plagiat av medeltiden men varför alla dessa bardiskar.Är det bara för att vi ska kunna personifiera oss med det vardagliga livet?"

Kalla det en sån där vandringsmyt som på något sätt kommit in i rollspel. Nån gång råkade nån okunnig fan (och vad gäller medeltida värdshus så förstår jag om folk är okunniga) beskriva ett värdshus med en bardisk, och vips så var den myten född.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Åke

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
7
Location
Göteborg
Jag skulle väl säga att det har rent praktiska användningsområden. En bardisk är alltid mycket bastantare än borden om man hamnar i ett barslagsmål. Och som Terry Pratchet sa så blir det sällan några överlevande efter barslagsmål. Det viner ju stolar, bord, tallrikar, glas, knivar, pilar, svärd, och i vissa oförglömliga fall värdshusgäster /images/icons/smile.gif

Skydd är det första en rollperson letar efter när han går nånstans...


/Åke
 

Attack Bosse

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
100
Location
Göteborg
Appropå Spottkopp

Jag såg på Utbildningsradion att i Västafrika kan man få fyra getter och en oskuld för en riktigt fin spottkopp, det du.
 
Top