Nekromanti Bara undrar?

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Finns det någon som har en anning om vad det kostar att publisera t.ex. 100ex av ett rollspel som man själv skapat?
Vilka företag/förlag skulle vara bäst att kontakta för att få bidrag eller ev. sälja rättigheter så man vet att det publiseras?
Eller hur svårt det är att starta upp ett eget företag som sedan skall publisera spelet och sälja ideén till några butiker?
Några ideér, tankar eller visdomsord om kostnader m.m. är uppskattat...

//DiCif3r /images/icons/clown.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Finns det någon som har en anning om vad det kostar att publisera t.ex. 100ex av ett rollspel som man själv skapat?"

Antalet ex är inte lika intressant som antalet sidor. För en typisk 200-sidig bok så ligger startkostnaden på omkring 50 000 kronor för vanligt tryck, och omkring 10 000 för digitalt tryck. Därefter får man betala per exemplar: omkring 25-50 öre per sida per ex för digitaltryck, och omkring ett öre per sida för riktigt tryck.

Digitaltryck trycks dock bara när de behövs och distribueras av tryckeriet per beställning. Tryckeriet tar vad det kostar att trycka och distribuera, du själv får sätta utpriset, och du får mellanskillnaden mellan utpris och tryckeriets pris. I riktigt tryck trycks allting på en gång. Du får femtielva kartonger med rollspel och en faktura med trettio dagars betalningstid. Sedan får du försöka avyttra spelet efter bästa förmåga, antingen själv eller med hjälp av en distributör. Digitaltryck brukar i allmänhet vara mer begränsat i format (typiskt nog standardpappersformat, som A4 etc), medan riktigt tryck kan anpassas nästan precis hur som helst.

Digitaltryck är billigare i små upplagor, riktigt tryck i stora upplagor. Break-even (dvs den punkt då det inte spelar någon roll vilket alternativ man väljer) ligger mellan 500 och 1000 ex i normala fall.

"Vilka företag/förlag skulle vara bäst att kontakta för att få bidrag eller ev. sälja rättigheter så man vet att det publiseras?"

Inget alls. Bokförlagen är inte särskilt intresserade av att ge ut rollspel eftersom marknaden är så liten, och rollspelsförlagen är inte heller intresserade eftersom de har egna rollspel att ge ut.

Vill du få in en fot den vägen så är det absolut bästa sättet att börja frilansa. Dessvärre innebär det att du inte får skriva precis vad du vill, utan måste hålla dig till en kasse riktlinjer och måste vara villig att kompromissa.

"Eller hur svårt det är att starta upp ett eget företag som sedan skall publisera spelet och sälja ideén till några butiker?"

Det kostar sjuhundra spänn (eller något sådant) att registrera en personlig firma hos PRV. Du får en F-skattesedel i näven och ett registreringsbevis. Organisationsnumret på firman blir ditt personnummer. Är du inte myndig så blir det krångligare - jag vill minnas att firman i så fall får tecknas på målsman (dvs att det inte är din firma). Varje månad skall moms redovisas till skattemyndigheten, och får du några inkomster så skall moms och skatt betalas.

"Några ideér, tankar eller visdomsord om kostnader m.m. är uppskattat..."

Bara detta: "Det bästa sättet att få en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor."
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Så ta att man väljer digitalt tryck och får betala á 40öre per sida, boken e 250 sidor och man vill ha 100ex.
Då blir det:
0,4 x 250 = 100kr/boken
100 x 100 = 10000kr/hela upplagan
10000 + 10000 = 20000kr (dvs totala kostnaden för trycket medräknat startavgift)
Sedan har man 100ex. av boken och nu ska man sälja det.
20000/100 = 200kr/boken
Så för att tjäna på det måste man sälja för minst 201kr/bok
Sedan ska t.ex. SF-bokhandeln lägga på sina kostnade m.m. och de lägger väl på minst 75-100%
dvs i affären kommer boken att kosta mellan 350-400kr och då gör man ingen vinst men förlorar inte heller nått...
Detta e då om det kostar 40öre/sidan.
Det är juh inga stora pengar men lyckas man få igång försäljningen får man juh iaf ett egen skapat rollspel på hyllorna utan att det kostar nått (utom tid när man gör det)

//DiCif3r /images/icons/clown.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Sedan har man 100ex. av boken och nu ska man sälja det."

Nja. Först betalar du 10 000 spänn (ca) och får ditt dokument överfört och förberett. Ett antal författarexemplar, recensionsexemplar och pliktexemplar till Kungliga Biblioteket brukar ingå i den summan. Det rör sig om typ tio ex.

Sedan, varje gång någon person vill ha ett ex så skickar du en beställning till tryckeriet med mottagarens namn och adress. De trycker ett ex och skickar mot postförskott. Kunden hämtar ut sin bok och betalar. Du får mellanskillnaden mellan vad tryckeriet tar per ex (dvs uppstarten är inte inräknat) och vad kunden betalar (det priset sätter du själv) insatt på ett konto eller skickat med utbetalningskort.

Med andra ord, du har inte 100 ex i handen. Vill du ha det så får du mer eller mindre köpa dem själv.
 

Wolfmaster

Warrior
Joined
22 Oct 2000
Messages
209
Location
Karlskrona, Blekinge, Sweden
Frågan är i det läget, kommer folk att betala 350-400:- för ett rollspel som inte är gjort av någon av de stora spelföretagen eller som det inte görs någon reklam för.
Ska man då göra reklam så måste du räkna in de utgifterna i priset, och då blir troligen priset ännu högre per bok.
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Okej, så att få igen min pengar måste tryck företaget minst sälja så jag får in 10000kr? Så tryckeriet måste sälja minst 100 böcker för 150kr/st för att det ska gå runt? (eller har jag räknat fel?)
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Det beror nog mycket på hur bra det är, t.ex. om man lyckas få ett bra betyg från rollspels siter och tidningar m.m.
Men visst är det en risk man tar..
Sen kan man kanske ev. (vet inte hur företagen ser på det) få nått företag att trycka det i sitt namn (mot vinst ersättning eller likande) dock krävs det då att spelet är bra nog i deras ögon så att det ser nån vinst chans i projektet..
//DiCif3r /images/icons/clown.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Okej, så att få igen min pengar måste tryck företaget minst sälja så jag får in 10000kr? Så tryckeriet måste sälja minst 100 böcker för 150kr/st för att det ska gå runt? (eller har jag räknat fel?)"

100 ex om 200 sidor à 40 öre per sida = 8000 kr
Startavgift 10 000 kr
Summa 18 000 kr

Minsta utpris till kund (direkt från tryckeriet) blir med den kalkylen 180 kronor. Hur momsen syltar till det får man kolla upp på respektive tryckeri.

Observera att alla dessa uppgifter är ungefärliga överslagsräkningar. Jag rekommenderar dig att kolla upp med respektive tryckeri för att få exakta priser, och när du väl har en produkt klar för tryck så begär offert baserad på vad du har. Och glöm inte att schackra - det brukar faktiskt gå att pressa priset lite.
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Okej,
Tackar så väldigt mycket, det har varit väldig lärorikt.
Man får väl kolla djupare då man har nått man vill trycka men nu har jag iaf en anning om vad det kostar m.m.

//DiCif3r /images/icons/clown.gif
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Kopieringsaffär?

E inte det ett ganska dumt sätt att börja med?

Jag har, då mitt Glödhymn blir färdigt, förmodligen tänkt gå till en kopieringsaffär och lösa det. Jag har ringt runt och frågat lite, och här är det billigaste alternativet i min hemmiljö(stkhlm);

1A4- gråtoner = 40 öre /sida
Fyrfärgsomslag = 16 kr för allt under 100 ex, 14 kr över 100 ex.
Limbindning = 13 kr /st (tror jag)

En 300 sidors 'ohärdad' bok blir således 146 kr

/Mask
"Så full att man har svårt att skilja kvinnor ifårn män,
Så dum att man drar hem med en brud som heter Sven."
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Mer undran?

100 ex om 200 sidor à 40 öre per sida = 8000 kr
Startavgift 10 000 kr
Summa 18 000 kr


Är detta pris för ett företag eller för en privatperson? Eftersom ett egetstartat företag är momsbefriat så kan det ju vara intressant. Jag vet att det diskuterats vad ett företag kostar att starta, men jag vet inte om det framgick vad priserna var beräknade på.

Ett nytt företag har också möjligheten att skjuta skatterna på hög, detta har sina för och nackdelar. Fördel, du behöver inte vara vinstgiande från första dagen. Nackdelen: Efter tre år om du lägger ner företaget har du 3 års skatt o betala vilket oftast leder till konkurs (i värsta fall personlig konkurs om det inte är ett aktiebolag)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mer undran?

"Är detta pris för ett företag eller för en privatperson?"

Det är riktpriser exklusive moms.

"Eftersom ett egetstartat företag är momsbefriat så kan det ju vara intressant."

...vilket inte är riktigt sant (i alla fall i Sverige). Företag måste betala moms precis som alla andra. Däremot kan de skriva av momsen på saker som de köper från momsen på saker som de säljer. Om momsen på saker som köps råkar vara större än moms på saker som säljs så får man dessutom tillbaka pengar från skattemyndigheten. Det är dock ett tydligt tecken på ett företag som inte mår bra.

"Ett nytt företag har också möjligheten att skjuta skatterna på hög, detta har sina för och nackdelar."

Den har jag inte hört talas om. Tvärtom så har jag fått intrycket att skatten måste betalas en gång i månaden. Å andra sidan betalas skatt på resultatet (inkomster minus utgifter), så går du med förlust så behöver du inte betala skatt.
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Mer undran?

Jag har hittat ett tryckeri som PoD (print on demand) där behöver man inte ha ett företag då de är det företag som ger ut boken, det är dessutom billigare än vad som Krille sa.
Det är ett företag som specialliserat sig på att ge ut privatpersoners böcker, och gör man designen själv och skickar dem en PDF eller likanden (står på sida vad de tar för format)
en bok på 200sidor med hårt omslag med färg (oxå egen design) kostar totalt:
4873SEK (80g vit papper)
5400SEK (100g gulnat papper)
Då får du själv 25 kopior på boken.

Varje bok säljer de isf för 137,50kr
De rekomenderar att du lägger på 20% på priset (dvs du bestämmer vad boken kommer att kosta för affärerna)

"I kostnaden för bok inklusive distribution ingår tryckning, ordermottagning, emballage, istopp och fakturering. Vi tar emot beställningar av din bok och redovisar försäljningen till dig kvartalsvis i efterskott. Porto tillkommer och betalas av bokköparen. Det är detta pris som du skall utgå ifrån då du sätter försäljningspriset på din bok. Räkna gärna med ett påslag på minst 20 procent på detta pris. Tänk också på vad som kan vara ett rimligt pris för köparen."

En bok på 171sidor (som DoD6) kommer affären kunna sälja för mellan 250-280kr och du får in lite över 20kr/boken.

http://www.books-on-demand.com/

//DiCif3r /images/icons/clown.gif
 
Top