Nekromanti Bandy

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Hörrni sportfånar, på lördag är det SM-final i sporternas sport: bandy. Västerås SK (bäst, jagar 20:e guldet) mot Villa Lidköping (likeable, jagar sitt första guld) ställs mot varandra.

Är det bara jag på forumet som följer världens tjusigaste lagsport?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Vimes;n166004 said:
Hörrni sportfånar, på lördag är det SM-final i sporternas sport: bandy. Västerås SK (bäst, jagar 20:e guldet) mot Villa Lidköping (likeable, jagar sitt första guld) ställs mot varandra.

Är det bara jag på forumet som följer världens tjusigaste lagsport?

Jag följer det bara till den graden att jag har släkt i Sandviken och vet att jag måste ha lite koll på och heja på SAIK för att inte bli utfryst av den delen av släkten.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tror jag är för sydlig för att gilla Bandy... XD Finns det ens Bandy lag i Skåne? XD

Det närmsta jag kommet till att gilla bandy är att jag gillar innebandy till viss del.

Jag spelade/tränade Innebandy (på den absolut lägsta amatörsnivån man kan hitta... småmål, 4 spelare, ingen målvakt, i Korpen) från 1996 till 2006, tillsammans med mina andra rollspelskompisar (jag spelade för att de spelade, men efter ett tag så började jag faktiskt gilla det... även om jag var knapt medioker som bäst). Vi hade till och med ett lag som deltog i Korpen turneringar på lägsta nivån. XD
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Lukas;n166014 said:
Jag följer det bara till den graden att jag har släkt i Sandviken och vet att jag måste ha lite koll på och heja på SAIK för att inte bli utfryst av den delen av släkten.
Otippat att du var SAIKare, Lukas! Känslor efter att ni slogs ut av VSK i den dramatiska semifinalserien?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Rhodryn;n166052 said:
Tror jag är för sydlig för att gilla Bandy... XD Finns det ens Bandy lag i Skåne? XD

Det närmsta jag kommet till att gilla bandy är att jag gillar innebandy till viss del.

Jag spelade/tränade Innebandy (på den absolut lägsta amatörsnivån man kan hitta... småmål, 4 spelare, ingen målvakt, i Korpen) från 1996 till 2006, tillsammans med mina andra rollspelskompisar (jag spelade för att de spelade, men efter ett tag så började jag faktiskt gilla det... även om jag var knapt medioker som bäst). Vi hade till och med ett lag som deltog i Korpen turneringar på lägsta nivån. XD
Likheter mellan bandy och innebandy:
Spelas med klubba och boll
Ordet "bandy"

Olikheter:
Allt annat!

Men du har nog rätt angående det sydliga. Vetefasen om det ens finns några skånska bandyklubbar.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag är sprungen ur Motala och gick i IFK Motalas bandyskola när jag var 12 (de andra var 9, jag kom på sent att jag ville spela...). Men sedan gav jag upp bandyn. Att spela själv alltså. Den här säsongen har jag inte ens hängt med i hur det går, eftersom elitrapport.se varit lite strulig till och från.
Nu bor jag väldigt nära Zinkensdamm så jag går förbi där ibland och suktar efter sporten. Kollade Hammarby-Motala en gång för ett par år sedan. 7-1 tror jag det slutade. Ingen är förvånad.
Har också i ett antal år haft en sambo vars släkt kommer från Sandviken. Så jag har lite hjärta för både Motala, Hammarby och SAIK.

Nej sydligaste riktigt bra laget är väl Vetlanda. Finns ju en bunt småländska lag i elitserie + allsvenska, men där tar det nog stopp.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Gissar väl på att ju längre söderut man kommer, ju större är chansen att folk som vill spela något på is kommer ge sig på Hockey istället för Bandy.

Kan det ha med storleken på spelplanen? Bandys plan verkar ju vara massivt större än Hockey. Plus, utefter vad jag sätt i mitt liv, så spelas väl Bandy mest utomhus också. Varpå det kan vara svårt att hitta stora nog platser här nere att spela på, där isen finns kvar tillräckligt länge för en spelsäsong.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Angående inomhus vs. utomhus så har ju bandyn de senaste 10-15 åren i stor utsträckning flyttat in. Nästan alla större klubbar har egna inomhushallar, och fler byggen är på gång. Detta har också, enligt min uppfattning, starkt bidragit till utvecklingen i sporten. Det går avsevärt snabbare och håller en jämnare nivå idag än på 90-talet. Och jag tror inte det är någon slump att det är två hall-lag som möts i finalen på lördag. Träningsmöjligheterna för de lag med hall är betydligt bättre än för de utan.

Men det är ju så att planen är betydligt större än en hockeyrink. Bandy motsvarar fotboll på många sätt (ungefär lika stora planer, 11 spelare i varje lag, ungefär samma nivå kring vad som är tillåtet gällande kroppskontakt, samma offside-regel och så vidare).

SM-finalen i bandy spelas bara i en match (kvarts- och semifinaler spelas i bästa av fem), vilket gör SM-finalen till Sveriges super bowl. Typ.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Inför lördagens final noterar vi följande:
Västerås SK - regerande mästare, har spelat 34 finaler, tagit 19 SM-guld (mesta mästare), tredje året i rad klubben går till final, vann elitserien (grundspelet innan slutspel) den här säsongen.
Villa Lidköping - har spelat tre finaler, men aldrig vunnit. Senaste finalen var 2012. Kom tvåa i elitserien.

Ser ut att vara enkelt för Västerås kanske. Men faktum är att just Villa är det enda laget som VSK inte tagit några poäng mot under elitseriens två möten. Stora delar av "neutrala" Bandysverige håller antagligen tummarna för Villa på lördag, de har alltid varit ett offensivt och kul lag som man gärna unnar ett guld (jag skulle göra det också om motståndet hade varit ett annat). Villa har en ruggig offensiv spets i Daniel Andersson (passningsgeni), David Karlsson (har gjort över 770 mål totalt och innehar rekordet för flest gjorda mål) och Johan Esplund (svensk bandys mest klubbtekniske spelare, en trollkarl när det vill sig, vann guld med Västerås förra året). Dessutom har tränaren Magnus Muhrén (en legendarisk gammal SAIKare, för övrigt) börjat lira igen och gjorde det avgörnade målet i sista semifinalen mot Bollnäs.

Västerås är i jämförelse "maskinen", ett brett lagbygge där spelarna på bänken i många fall är minst lika vassa som de ordinarie, men utan uppenbara storstjärnor (möjligtvis 41-årige landslagsmålvakten Andreas Bergwall (som jag f.ö. har varit arbetskollega med)). Västerås är ett tungt lag att möta, spelet går runt på många spelare och laget orkar pressa längre än andra lag (nu har jag ingen statistik på det, men jag gissar att VSK gjort nästan 80% av sina mål i andra halvlek), i näst sista semifinalen mot SAIK stod sju olika spelare för lagets åtta mål.
 

Melkor

Veteran
Joined
20 May 2010
Messages
24
Stort bandyfan! Bajen är det som gäller. Årskort så klart. Tyvärr tog det ju slut i kvarten och således försvann intresset för finalen på Nya Söderstadion. Synd för sporten, då Bajen är det enda lag som kan fylla den arenan med publik (drygt 38000 på Kompisvallen på finalen 2013). Håller med om att det är en mycket trevlig sport. Gentlemannamässig, graciös och fartfylld. Längtar redan till svinkalla onsdagsmarcher på Zinken nästa säsong. Nu blir det istället fotboll i ett drygt halvår
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Kul! Tycker Hammarby gjorde en jävligt fin insats mot SAIK i kvarten, även om det inte räckte hela vägen. Klart att Bajen är ett stort publiklag, så vi får se hur många vi blir idag, men måste ändå notera att Villa faktiskt är det lag med bäst publiksnitt hemma.
 

Melkor

Veteran
Joined
20 May 2010
Messages
24
Ja, Villa har haft riktigt bra med publik i år. Verkar som Bajens bristande och ojämna form påverkat publikstödet i år. Trist. Kommer igen nästa år ;)
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag skall tydligen få betala för att Broberg skall få sig en hall i Söderhamn. Det suger. Lägg pengarna på våra barn istället för att ge 800 pers möjlighet att slippa frysa om fingrarna när de kollar på bandy.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Konrad Konvalj;n167329 said:
Jag skall tydligen få betala för att Broberg skall få sig en hall i Söderhamn. Det suger. Lägg pengarna på våra barn istället för att ge 800 pers möjlighet att slippa frysa om fingrarna när de kollar på bandy.
Kommunala pengar till elitidrott är ett jävla oskick förstås.
 
Top