Nekromanti Balladen om Bailey Mor (MrGs såparollspel)

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag hade en vision om att jag ville ha ett rollspel att spela Melrose Place-artad såpa i. Friform funkar till viss del, jag har kört lite Amberkampanjer som haft mycket såpainslag och sista inspirationen var PTA där jag tillsammans med Arvid, Marco och Jonas spelade en såpa.

I höstas tog jag alltsammans och kombinerad ihop det. Nu har vi ett tiotal speltillfällen i ryggen och jag börjat få en känsla för det. Plus att jag droppar om det till och från och folk har frågat efter systemet, så här kommer en kombitråd om hela alltet.

Kom gärna med tips, idéer och reflektioner. Vad skulle ni gjort annorlunda? Och tipsa om flera grepp.

-Gunnar "Spelling"
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Miljön

Det skulle förhoppningsvis funka i valfri såpaesk miljö, men insperead av vår PTA kampanj och av tv-serien Karl för sin kilt (Monarc of the Glenn) så placerade jag det som ett drama i skottska höglandet. I en fiktiv by döpt till Bailey Mor. Det var ungefär så mycket jag skrev av miljön. Jag kollade upp lite kartor på slott och miljöbilder. Jag hade en grundtanke om att det skulle handla om arvet av ett slott som höll på att förvandlas till ett hotell (snott från vårt PTA-upplägg). Resten har smyckats av spelarnas idéer, som fejden med byn Inverloch på andra sidan berget.

Skulle jag göra om det skulle jag låta spelarna prata ihop sig om vilken miljö de ville spela i.

-Gunnar (BBCwannabe)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Karaktärer

Grunden ligger i multipla karaktärer där varje spelare har en huvudroll (arvinge till godset kampanjen ska cirkuelra kring). Varje huvudkaraktär har sedan ett följe på fyra karaktärer som spelas av de andra spelarna. Följet har en varierad lojalitet och huvudkaraktär har en följeslagare av varje sort: Öppet illojal, illojal, lojal och öppet lojal. De dolda lojaliteterna slumpas alltid, men spelaren av huvudkaraktären får om den vill välja vilka som ska vara dolda och vem som ska ha vilken öppen lojalitet (men det går också utmärkt att slumpa.
På så sätt har varje spelare fem karaktärer var (en huvudkaraktär och en fölljeslagare för var och en av de andra).

Karaktärena har fyra grundegenskaper som kan graderas från -2 poäng och uppåt, dessa är: Rikedom, Skönhet, Form och List.
Utöver det har det en blank post, där de få ha valfri egenskap graderad på samma sätt och en post för karma (tur/otur) graderad mellan -2 och +2.

Högre värde är alltid bättre än lika, samma värde är helt jämstälda om ingen på något sätt fuskar (och då vanligtvis blandar in någon ytterligare egenskap.

Huvudkaraktärer har 20 poäng att fördela och birollerna har fem. Varje minusvärde ger självklart lika mycket plusvärden.

Skulle jag göra om det skulle rikedom och den blanka få samma begränsning som karman när det gäller hur höga värden man får placera ut.

Sedan finns det på karaktärsbladen en ruta för bild på karaktären, lite tom utrymmen och antecknigsyta för karaktärena.

Birollernas karaktärsbald är markerade som halva stroleken av en huvudkaraktär, plus att alla blad är färgkodade efter huvudroll och spelarna har varisn mapp i samma färg för att hålla reda på alla papper.

-Gunnar (har inte orginalpdf på karaktärsbald då en av spelarna designade dem)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Stjärnstatus

Stjärnstatus är det som delats ut som xp eller Golden Globes. Vid varje speltillfälle har spelarna fått nominera karaktärer till kvällens stjärnstatus och sedan enas om en av de nominerade som fått poängen. Vid sidan av det har det även markerats vilka karaktärer som funnits i bild i en spalt för medverkande.

-Gunnar (senast tog spelarna till en tärning för att utse vilken nominerad karaktär som "vann")
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Plottkort

Plottkort - i och med att det är en såpa vill jag att större saker ska kunna drabba karaktärerna som rena intriger, mer eller mindre motiverade. Till detta kommer jag att införa plottkort som innehåller instruktioner för karaktärer och låta spelarna välja vilka som det ska drabba. Plottkorten kan vara t ex "NN blir ruinerad", "XX gör en helomvänding och blir vältränad", "YY förälskar sig i ZZ" eller "KK blir frälst och snäll mot alla". Men jag är inte säker på hur dessa kort ska fördelas, har funderat på om folk ska få dem att dela ut mot stjärnstatus, eller om det bara ska få "drabba" karaktärer med viss stjärnstatus eller närvaro. Plottkort har kommit att bli det som delas ut för stjärnstatusen och även ibland för annat (som närvaro när alla andra plötsligt fått förhinder). Plottkorten får inte spelas på karaktärer som inte hunnit medverka i minst tre avsnitt.
Värdeförändringarna slår på +/-5 för egenskaper, +/- för karma och en del som är mer generellt annorlunda (karaktärer som dör, hamnar i koma, blir gravida osv)

-Gunnar (inser att han har två ltie väl lika begrepp i Plottkort och Scenkort)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Scenkort

Scenkort
Spelarna får skriva önskescener (handlingar) som jag sedan använder som spelledare. För utom enstaka som säger emot varandra så använts alla. Det är en diskret metod, dels så avbryts aldrig spelet av det (lapparna skrivs när spelarna är ur bild och jag hinner läsa när jag inte har med slps) och dels är det anonymt vilket i vissa lägen kan främja kreativitet

Som sl matchar jag ordningen så det blir ett funkande flyt (och så vi varierar karaktärer mellan scenerna).

På valfritt sätt formuleras de. Det kan vara allt från två namn, eller en sak, till beskrivning av deltagare, plats och vad som scenen handlar om. Det ligger pennor och blanka kort för syftet mitt på bordet, så man ska kunna skriva när man vill. Speciellt skrivs korten vid speltillfället slut för att komma ihåg plottar till nästa gång.

Etablernadet inleder oftast jag med vad det är för scen
Exempel:
Nu har vi en scen med Phobe och Claie
eller
Nu skulle jag vilja ha en scen om vad som hänt med testamentet

Ibland är de hårt specade, men oftast släpper jag följdfrågor till spelarna:
SL: Så var borde Phobe och Clair träffa på varandra
Spelare 1: Borde de inte kunna vara vid poolen?
Spelare 2: I så fall borde Steve också vara där, han var ju där för ett par scener sedan...
eller
Spelare 1: Hade inte den klumpiga advokaten testamentet senast?
SL Borde inte Hobbs adokat kunna snubbla över det i så fall
Spelare 2: Men borde inte...

Spelaretableringarna kan vara allt från platser till personer, till handlingselemänt. Och samma sak förresten på mina instruktioner, något plottkort senast stod det bara "Steves mobil" på, men när scenen var klar hade det kommit att handla om ett giftemål och präst var redan arrangerad. Ett annat kort har en halv handling, ett tredje två namn och ett ämne.

Spelare vars karaktärer som är med i scenerna är vanlgitvis de som berättar varför karaktären är där den är.

-Gunnar (som där har saken som jag nämnde i annan tråd och som fick mig skriva ned denna tråd)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Hur det kom igång och slps

25 karaktärer är rätt mycket, så vi har introducerat dem några i taget. Mer än tio nya per gång är för mycket för oss. Plus att det inte är nödvändigt att alla karaktärer är med i varje avsnitt.

Alla huvudkarkatärer har den gemensamma faktorn att de är barn till den nyligen bortgågne Agnus McCreedel som varit ortens starke man (och haft många hustru). Birollerna är allt från familjemedlemmar, assistenter, en stalker, vänninor, pubägaren i byn... De flesta sånna löst sig i samråd mellan spelarna. Plus att det spontant kom en snittålder på unga karaktärer efter att de skulle kunna ha romantiska intriger med varandra.

För att krydda miljön har jag också en bunt slps, vilka jag främst använde i början för att starta några trådar och kunna ge lite galleri att spela emot (och ha lite kul själv som sl).
Dessa har alla sin egna lojalitet mot karaktärernas farmor och utgör slottets personal. Det finns också lite mer namnlösa personer i byn, men principen har blivit att är de inte någon av de fem slpena eller en spelarkaraktär är de namnlösa skådiar av liten vikt och ska inte påvekra handlingen.

-Gunnar (inser att vi kört ett tag i kampanjen, när jag grunnade ett tag på hur vi började)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Re: Plottkort

Plottkorten blev med tiden utdelade för stjärnstatus och en bunt generella som alla fick.

Och mot slutet av kampanjen har de börjat hagla, likt en serie i nedläggningsstaium som försöker tömma det sista ur orgnialmanus.

Hittills har alla kort också funkat, även om en del har gett spelarna huvudvärk :gremtongue:

-Gunnar (kom på att jag kanske skulle lägga till vad som hänt)
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Nostalgiskt så söker jag upp den här tråden, för här start hur jag spelar än idag.

Med vissa förändringar, spelledaren är i princip borta, stjärnstatus är fördelad på en per spelare och sedan röstar de andra på vilken karaktär som ska ha poängen hos den spelaren.

Poängen för att göra karaktärer är nere på fem för biroll, två extra på huvudroll. Rikedom och valfri har nu samma begränsningar som tur på att vara max +2.

Och vi jobbar fortfarande med att hitta rätt format för det visuella. Ny kampanj, första post corona, i uppstart, nu är det modebranschen i San Fransisco som är miljön, men åter till att grunden är ett arv. Någon gång ska det här också bli något jag kan ge ut drömmer jag om, men så länge kan jag vara impad att jag 2008 skissade upp mitt egna sätt att spela som för mig är det bästa så här 2021 också.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Och vi jobbar fortfarande med att hitta rätt format för det visuella. Ny kampanj, första post corona, i uppstart, nu är det modebranschen i San Fransisco som är miljön, men åter till att grunden är ett arv. Någon gång ska det här också bli något jag kan ge ut drömmer jag om, men så länge kan jag vara impad att jag 2008 skissade upp mitt egna sätt att spela som för mig är det bästa så här 2021 också.
The Bold and the Beautiful? Glamour heter serien på svenska om jag minns rätt.

Coolt att du jobbat vida med det genom åren.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
En av mina inspirationskällor till det här sättet att spela är Gargarismas smått genialiska scenario Velour... inte en slump tänker jag...
 
Top