Baldur’s gate blir tv-serie

Nu har jag inte spelat något av spelen, men är inte romansmöjligheterna med följeslagare det som folk älskade med BG3?
Jag gillade att man kan knulla, men det var lite väl barntillåtet för att de skulle kännas som en seger när man väl kom i mål med det.

För mig är det verkligen tvärtom, HUUR kan man vara peppad på detta? (har spelat massor av dnd)
För att det är kul fantasy-tv! Det kan bli hur dåligt som helst men man måste vara peppad på MÖJLIGHETEN att det blir bra!

Fan om vi rollspelare är för blasé att bli peppade på rollspelstv-serier får vi ju dra något gammalt över oss.

För att det är kul fantasy-tv! Det kan bli hur dåligt som helst men man måste vara peppad på MÖJLIGHETEN att det blir bra!

Fan om vi rollspelare är för blasé att bli peppade på rollspelstv-serier får vi ju dra något gammalt över oss.
Precis, jag när fortfarande hoppet om en episk fantasy-serie som är bra från början till slut. Som inte kraschar på slutet (GOT), läggs ner när den blir bra (WOT) eller som inte gravskändar ursprungskällan (ni vet vilken jag menar). Forgotten Realms är inte min kopp te men serien har ju fördelen att den kan ta ordentliga friheter med materialet på ett bra sätt, samt att varje säsong i teorin kan bli fristående och kanske lite nyskapande från den förra.

Bara för att man är rollspelare behöver man inte tycka om fantasy. Och även om man gillar fantasy behöver man inte tycka om modern WotC-fantasy.

Det finns inget i moderna D&D som rent tematiskt faller mig i smaken. Varför skulle jag vara peppad på en teveserie bara för att den är baserad på ett rollspel jag inte tycker om?

Jag gillar visserligen fantasy, men D&D5 är otroligt långt från den typ av fantasy jag uppskattar. Glättig, färgsprakande, banal powerfantasy är inte min grej. Man skulle till och med kunna gå så långt att säga att jag hatar det.

Precis, han var manusförfattare snarare än regissör för Chernobyl vilket oftast väger tyngre i tv-sammanhang, men inte alltid, (vilket för övrigt är sant inom teater också, film är lite av ett unikum i detta).
Jag gillade Chernobyl. För övrigt regisserad av allas vår Stakka Bo (Johan Renck)!

Bara för att man är rollspelare behöver man inte tycka om fantasy. Och även om man gillar fantasy behöver man inte tycka om modern WotC-fantasy.

Det finns inget i moderna D&D som rent tematiskt faller mig i smaken. Varför skulle jag vara peppad på en teveserie bara för att den är baserad på ett rollspel jag inte tycker om?

Jag gillar visserligen fantasy, men D&D5 är otroligt långt från den typ av fantasy jag uppskattar. Glättig, färgsprakande, banal powerfantasy är inte min grej. Man skulle till och med kunna gå så långt att säga att jag hatar det.
Äh sluta vara så neggig😛

Hur mycket jag än älskar Baldur’s Gate (1) så har jag svårt att känna några starkare förhoppningar inför det här. Jag misstänker att det kommer baseras på trean, som visserligen är ett väldigt bra spel, men med ett ganska outhärdligt persongalleri.

Och sen, förlåt men jag måste säga det, Forgotten Realms är inte särskilt intressant 🫣
Det här är samma vad jag tänker. Ingen har lyckats göra en bra film baserad på D&D och förutsättningarna är nog sämre idag än vad det någonsin varit. För något sånt här skulle det behövas en hyperpassionerad person med integritet som styr med järnhand som kan säga åt PR-rådgivare, fokusgruppanalytiker, WotC själva, investerare osv hålla käften och hålla sig undan. Någon i stil med Henry Cavill. Och eftersom det sannolikt rör sig om något löst baserat på BG3 och inte en trogen adaptation av BG1&2 så lär jag knappast om rusa till biografen.

Last edited:
Jag ogillar fantasy överlag, och D&D är inte ett varumärke jag bryr mig så mycket om (avskydde det starkt innan 4e, numer neutral).

Men jag kommer ge den här serien något jag inte givit varken Rings of Power eller Wheel of Time, och det är en chans. Jag gillade D&D-filmen skarpt och Baldur's Gate 3 är ett så bra spel att till och med jag som inte gillar fantasy kört tiotals timmar av det (även om jag inte spelat igenom det).

Ju mer fantasy som görs, desto större är chansen att något blir bra. Om inte annat av en slump.

Det har gjorts så mycket dålig fantasy redan, som jag sett med stor behållning. Så jag är hellre pepp än depp kring nya fantasygrejer! En till film för min fantasyfilmsmaraton att titta på!

Och jag är ju en sån där som tyckte att D&D 2 och 3 var rätt okej filmer. :)

Back