Baldur’s gate blir tv-serie

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Tja, gjorde han Chernobyl så har han i alla fall erfarenhet av fantasy, för den serien hade inte mycket med den verkliga incidenten att göra...
Näe, jag blev också förvånande över att det var så mycket som inte stämde. Men den lustigaste effekten av serien var att jag kollade upp vad som faktiskt skett, och insåg att min egen blid var ordentligt skev (jag trodde det var tusentals döda direkt).

Han gjorde manus på Chernobyl, inte regi.

Han gjorde sitt namn med Scary Movie- och Hangover-filmerna…

Han gjorde manus på Chernobyl, inte regi.
Precis, han var manusförfattare snarare än regissör för Chernobyl vilket oftast väger tyngre i tv-sammanhang, men inte alltid, (vilket för övrigt är sant inom teater också, film är lite av ett unikum i detta).

Tja, gjorde han Chernobyl så har han i alla fall erfarenhet av fantasy, för den serien hade inte mycket med den verkliga incidenten att göra...
De gjorde det udda valet att basera serien på folks beskrivningar även när dessa var faktuellt felaktiga, inte på vad som faktiskt hände.

(Processen på slutet skedde förstås aldrig heller, Sovjetunionen skulle aldrig tillåts att misstag exponerades på det viset.)

Alltså, har hängt i Baldur's gate sen 90-talet men måste säga att jag inte är säker på att jag är taggad, men är ohemult trött på Forgotten realms efter en tre års kampanj runt Neverwinter. Men håller med @Franz att det görs för lite fantasy, så en stortitel till skadar inte sålänge det inte är en totalflopp!

Hur mycket jag än älskar Baldur’s Gate (1) så har jag svårt att känna några starkare förhoppningar inför det här. Jag misstänker att det kommer baseras på trean, som visserligen är ett väldigt bra spel, men med ett ganska outhärdligt persongalleri.

Och sen, förlåt men jag måste säga det, Forgotten Realms är inte särskilt intressant 🫣

Hur mycket jag än älskar Baldur’s Gate (1) så har jag svårt att känna några starkare förhoppningar inför det här. Jag misstänker att det kommer baseras på trean, som visserligen är ett väldigt bra spel, men med ett ganska outhärdligt persongalleri.
Instämmer verkligen om persongalleriet. Man kan liksom inte ha en hel grupp med bara extremer. Det var min primära invändning mot det spelet också (förutom att det buggade ur och manglade savefilerna halvvägs genom sista akten, hoppas verkligen att de tar med det i TV-serien...). 1 & 2 var bättre spel, om man ser till när de släpptes. 3 känns tunnare, men snyggare, typ...

Jag har inget större intresse för Forgotten Realms och har aldrig spelat Baldur's gate, men tror det är en bra idé att basera serien på något mer specifikt än bara varumärket "Dungeons and Dragons". Kommer absolut ge serien en chans när/om den kommer.

Och sen, förlåt men jag måste säga det, Forgotten Realms är inte särskilt intressant 🫣
Är väl slasktrattarnas slasktratt av fantasyvärld, allt skall in! Vilket också gör det otroligt mellanmjölk på något sätt, utan att något står ut direkt. Har alltid gillat kosmologin men annars vetefan.
Instämmer verkligen om persongalleriet. Man kan liksom inte ha en hel grupp med bara extremer. 1 & 2 var bättre spel, om man ser till när de släpptes. 3 känns tunnare, men snyggare, typ...
ett ganska outhärdligt persongalleri.
Håller inte riktigt med, fanns en hel del stereotyper/extremer i BG1 (tittar på dig Imoen och Xzar) och BG2 (Aerie och Cernd). Men de var roligare stereotyper och karaktärer i de tidigare än i BG3. Upplever att det är än mer utmejslade i BG3 men också väldigt övergjorda, high fantasy och dramatiserat deluxe, inte min grej. Hoppas inget av dock att ingen av dessa ur BG3 kommer med i serien, men har svårt att se att så skulle vara fallet.

Last edited:
Bestämde mig för att klicka på artikeln innan jag skrev.
"It sounds like the plan is to establish a new party of adventurers and then pepper in appearances from Baldur's Gate 3 characters."

En ny story som ska utspela sig efter BG3. Det kan nog bli bra. Som vanligt hänger allt på genomförandet (manus, rollbesättning, regi osv...) för det finns ju inte heller någonting som inte går att göra dåligt om man vill.
Att personer kända från spelet, dvs trean, ska dyka upp här och där blir nog mest vinkningar till de som spelade BG3. Antagligen behöver man inte veta något om spelet för att se serien. Jag hoppas att de inte förväntar sig wow-effekter på publiken varje gång ett känt namn dyker upp. Cameos med kända SLP från Forgotten Realms är inte jättespännande tycker jag, snarare tvärtom. Jag har spelat BG3 flera gånger men undviker numera att rekrytera Gale, för att slippa prata med fukkin Elminster.

Back