Baby's first dungeon - Hilfe! [LVL 1-->2] MEGASPOILER Svarte Faraonen!!!

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,192
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Efter att rollpersonerna räddats från gladitorarenan i Vri Vyakon introduceras de för den galne despoten Dionos, av en benefactor som vill att de ska arbeta för honom. Men Dionos har inte alla hopliterna i triremen, och slänger ned dem i Minotaurens labyrint som ett litet eldprov på om de är värdiga att tjäna honom. Det är normalt sett där han stoppar fångar han aldrig planerar att behöva bekymra sig för igen.

Nu måste rollpersonerna fly denna dödliga (okej, lvl 1, låt oss låtsas att den är jättedödlig, kay?) dunge. Men även om de hittar vägen genom labyrinten är porten ut (nr 4 på kartan nedan) hermetiskt försluten - så en viktig fråga jag har till er forumiter är, hur öppnas den? Är det något klurigt pussel, eller nån form av nycklar man måste samla ihop, eller hur funkar det?

En annan generell fråga är vilken funktion minotaurstatyen i mitten fyller. Jag har en magkänsla av att den är en dödlig iron golem eller nån form av konstrukt, som kan vakna om man har otur. Men vad är isåfall triggern för att den ska vakna?

I övrigt strugglar jag med vilken sorts motståndare jag kan ha i labyrinten, för jag vill inte hänfalla åt klischén vandöda så här tidigt i kampanjen, men de flesta levande varelser känns samtidigt krystade, för att labyrinten är hermetiskt försluten. Jag hade idealiskt velat ha nån form av konstrukter eller mer bisarra monster, men det kryllar inte direkt av sådana som är lämpliga för lvl 1-rollisar... Tacksam för alla idéer.

Rollpersonerna slängs ned genom en lucka från taket i den södra mitten av kartan, ungefär mellan siffran 1 och 2.

Nr 1 på kartan är ett Animated Armor (medium encounter för 4 lvl1:isar). Man kan ana dess närvaro för att väggen längst ned (närmast rollpersonerna) är trasig, som om saker (människor) smashats in i den gång på gång. Den levande rustningen kommer försöka blockera den smala korridoren om rollpersonerna kommer den här vägen, så att de inte alla kan slåss mot den samtidigt.

Nr 2 är en Gelatinous Cube, som är lite above rollpersonernas paygrade. Förhoppningsvis undviker de den här fajjten, och en fair varning är att rummet i mynningen till korridoren är fullt av frätskadade skelett.

Bokstäverna under nr 3 är en väg de kan ta utan fajjt, men trampar de på fel bokstäver utlöses någon form av fälla (öppen för förslag!), Den rätta vägen (som jag markerat för er forumiter) hintas genom en rostig järnpelare precis innan pusslet, med en text som lyder: "Labyrintens mästarinna visar vägen ut." Labyrintens mästarinna, kan rollpersoner som lyckas med rätt skill checks veta, är ett epitet för gudinnan The Great Lady Under Earth, som ibland i det här samhället kallas Erestis - E - R - E - ST - I - S är också de säkra bokstäverna att gå på! (skriftspråket jag använt är glagolitiska, spelarna bör nog få en lathund). En av rollpersonerna kommer nog vara paladin åt den gudinnan, passande nog.

På nr 3 skulle jag vilja ha ett encounter med multipla motståndare, helst några med avståndsvapen som kan trakassera rollpersonerna medan de försöker lösa pusslet. Min enda idé är monodrones, alltså lägsta nivån av modron cubes. Men det känns verkligen inte perfa.

Ni ser även några sarkofager - för ett par sekler sedan var det status i somliga kretsar att bli begravda i minotaurens labyrint. Jag ritar nog ut fler sarkofager senare. Går det kanske att hitta något användbart om man kränker griftefriden i dem?

Jag har massor av späjs kvar att rita ut andra saker i labyrinten. Extremt öppen för alla idéer, men i synnerhet fällor, encounters och andra klurigheter vore uppskattat. Plis hjälp!
WRNU-hjälp.png
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här är mina förslag:

Du skulle kunna sno idén från LotFP-äventyret The God that Crawls, men då krävs att man gör om labyrinten lite.
För det behövs:
1. En labyrint som inte har några dead ends (man får rita om och öppna ett par väggar).
2. Ett oövervinnerligt monster (en Iron Golem är definitivt oövervinnerlig om rollpersonerna är level 1).
3. Av någon anledning är monstrets speed kraftigt nedsatt (kanske är monstret skadat) till 5' eller 10'.
Resultatet blir att rollpersonerna alltid är jagade, men alltid kan springa från monstret.

Detta kräver också att labyrinten görs om lite.
Någon sorts små varelser (kobolder, jätteråttor, jättemyror, whatever), har lyckats gräva sig in till labyrinten.
Det betyder att dessa varelser kan ta sig in i och ut ur labyrinten som de vill genom små grävda hål i väggarna, men människor kan det inte för de är för stora.
Slå för random encounter med jämna mellanrum.
Vill man ha kul kan man ha två olika små monster som inte tycker om varandra och rollpersonerna kan på något sätt liera sig med den ena sorten mot den andra (klassisk DnD factions).

Jag tänker mig att utgången kontinuerligt ska användas av underhållsarbetare. Öppningsmekanismen ska vara dold, men självklar för den som vet hur man gör.
Bredvid utgången finns en dold lucka/panel (hittas som en s-door). Innanför finns något liknande ett kodlås: 6 hjul med bokstäver på. Eftersom underhållsarbetare inte orkar komma ihåg lösenord har någon klottrat "Länge leve kungen!" på insidan av luckan. Lösenordet är DIONOS.

Det ska finnas grafitti på väggarna. Gör en lista med 20 st grafitti-taggar och slå slumpmässigt när spelarna går förbi vissa väggar.

Det ska finnas ett spöke i labyrinten. Det ska vara fullständigt ofarligt, men enormt pratsjukt och väldigt irriterande - och kanske kan det ge lite hjälp. Tänk Moaning Myrtle i Harry Potter.

Vad finns det för ljuskälla i labyrinten?
 
Top