Nekromanti Babylon 5 Första säsongen

Kinesen

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
9
Är otrolig sugen på att köpa den, men har hört från olika källor och forum att kvaliten på avsnitten inte var så bra. Är det någon här som har köpt det och i så fall stämmer det?

//Kinesen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är otrolig sugen på att köpa den, men har hört från olika källor och forum att kvaliten på avsnitten inte var så bra. Är det någon här som har köpt det och i så fall stämmer det?"

Första säsongen är huvudsakligen till för att introducera miljön. Den har sina upps och ners precis som alla andra serier. Säsongen inleds storartat med Midnight on the Firing Line. Sen kommer tre alien-of-the-week-avsnitt. Därefter kommer Parliament of Dreams och Mind War. Sen kommer ytterligare några "helt vanliga" avsnitt, följt av Deathwalker och And the Sky Full of Stars, som är riktiga höjdare. Sen händer ingenting på ett tag förrän Signs and Portents mitt i säsongen. By Any Means Necessary är iofs rätt sött. Sen kommer återigen lite "alien-of-the-week"-avsnitt igen, tätt följd av finalen: fem avsnitt varav fyra är ena riktiga höjdare: A Voice in the Wilderness 1 och 2 (dubbelavsnitt), Babylon Squared och Crysalis (med Quality of Mercy inklämd mellan de två sista).

Så det är väl rätt mixat: ca 50% höjdare och 50% helt normala eller dåliga avsnitt.

Skärpan är finfin på alla scener med enbart kulisser och skådespelare, men alla effektscener, composites etc är trimmade och utdragna, eftersom effekterna är renderade i 4:3, medan råfilmen är inspelad i 16:9. Så man trimmade 16:9-filmen först till 4:3 och lade sedan på effekterna. Nu har man inte gjort nya effekter för DVDn, utan istället trimmat 4:3-videomastern till 16:9 (dvs först kapat vänster och högerkanten för att få ner den från 16:9 till 4:3, lagt på effekter för det format som sändes på TV, och sedan trimmat i över- och nederkant för att få tillbaks den till 16:9).

Jag har hört att And The Sky Full Of Stars ska ha ett aspektfel på effektscener - de är utdragna till 16:9, inte trimmade till 16:9. Tydligen ska detta fel bara förekomma på region 2-boxar, men dock inte region 1.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Spelar det någon roll?

Det är en suverän serie, även om en del av första säsongen går åt till att "sätta upp scenen".

Den är dessutom en seria som ska ses i rätt ordning, med andra ord så har du inget annat val än att börja med ettan.
 

Kinesen

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
9
Den är dessutom en seria som ska ses i rätt ordning, med andra ord så har du inget annat val än att börja med ettan.

Har väl inte det. Jag såg bara dem 4 sista avsnitten (tror jag) av säsong 1 så jag hoppades bara att den första säsongen skulle vara lika bra som 2, 3 och 4.

//Kinesen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Har väl inte det. Jag såg bara dem 4 sista avsnitten (tror jag) av säsong 1 så jag hoppades bara att den första säsongen skulle vara lika bra som 2, 3 och 4.
Är du tveksam så kan du ju låta internets magi förse dig och köpa om det är värt det.
 
Top