Bifur
Veteran
Ok, så jag spelar Curse of Strahd i en sällan-spelande-grupp. Min första erfarenhet av DnD. Ok i ärlighetens namn går det ... så där. Vi kämpar tidvis med systemet. Ingen lär sig ordentligt (inte heller jag), vår SL har det inte så lätt också en del och vi fastnar ofta i regelfunderingar.
Så jag har allvarligt fundera på att försöka pitch att växla över till något alternativ. Men vad? Hjälp wrnu!
Mina specifikationer är:
Så jag har allvarligt fundera på att försöka pitch att växla över till något alternativ. Men vad? Hjälp wrnu!
Mina specifikationer är:
- Samma regelbas, d20.
- Enklare än 5e, gärna typ 30-50% mindre crunch.
- Tematiskt och strukturellt kompatibelt med 5e. Alltså om jag spelar Human Warlock lvl 3 ska jag kunna konvertera till nästan exakt samma klass i det nya spelet (även om den kan heta något annat). Ska det patchas och dömas av en massa kommer det gå bort. Antar att "race as class" också går bort men är osäker (vi har två ganska olika sorters alver (fråga mig inte vilka) i gruppen).
- Tillgängligt på marknaden. Jag vill inte automatiskt rata äldre versioner av DnD men jag gissar att de flesta kommer gå bort av pga p2 och någon jakt på begagnade ex kommer inte att ske.
- Inga slimmade OSR-spel, tack. Jag har spelat en del sådana och även om något åt det hållet nog hade kunnat funka om vi börjat, där kommer gruppen inte köpa ett alltför radikalt byte bort från DnD-känslan nu.
- Vi ses fysiskt så spel via olika digitala plattformar är inte aktuellt.