Nekromanti Börja spela

BJD

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
16
Hej alli hopa jag ska börja spela rollspel men vet inte vilket säg det till mig.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Kan du få tag på det tycker jag att Castle Falkenstein är bra och har synnerligen enkla regler (dessutom borde fler upptäcka detta mycket trevliga spel). Annars tycker jag 7th Sea är roligt.

/ Daniel
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag skulle faktiskt rekommendera om ngt spel som är enkelt regelmässigt då det är bra för nybörjare.

Kolla upp Drakar och Demoner, Västmark, Western (ganska komplicerat dock...men för bra för att inte nämnas), Gamla Mutant.

om det är ngn fråga får du gärna maila. kalcidis@hotmail.com


mvh
/joakim kalcidis
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Drakar och Demoner har varit utgångspunkten för tusentals svenskar, och kan rekomenderas. Ganska lätta regler (oavsett vilken version du nu får tag på). Dina polare har nog hört talas om det iaf, så då blir det lätt att få med dem på noterna. Annars är mitt tips att du söker upp en rollspelsförening i dina hemtrakter och spelar lite med dem, det är det lättaste sättet att komma igång, samtidigt kan du ju snacka med dem om lite olika spel.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Dod är bäst ifall du är inne på att rollspel ska vara fantasy.
Ifall du vill ha Sci-Fi är det kanske gamla mutant.

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
När vi började spela började vi med EON, många säger att det är komplicerda regler men de tror jag varken spelarna eller spelledaren tyckte......
Det är ju ett spel som går att "bygga" på VÄLDIGT mycket just för att det finns en sjuhelvetes massa moduler till, och att de hela tiden gör nya........
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Western är inte komplicerat, om du nu inte får tag i versionen från 1989 vill säga...versionen från 1998 är inte komplicerad.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nörja med..

Jag tycker att du kan börja med DoD elelr SW. De är två enkla och välldigt bra spel !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Vad är skillnaden på de två versionerna? Jag har 1989:an, som jag tycker är allt för omständigt för att få flyt på... Segment *rys*...
Tycker annars att det är mycket tuff tid med stora möjligheter för äventyrande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Rollspelet interpunktion. Ett spel som lär dig sätta ut punkter och kommatecken så att dina medforumister lättare kan läsa dina inlägg.

Skämt (och förolämpning åsido). Vilken genre vill du spela i? Cyberpunk, fantasy (low, mid, high, dark etc.), steampunk, historiska, skräck, western, manga, rymd... Finns säkert flera.

/[color:green]Han</font color=green> som försökte posta svaret igår men modemet funka' inte =(
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Allt som har med segment och snabbhetstabellen är borttaget... Istället får man ett antal handlingar beroende av sin vapensnabbhet/grundsnabbhet, 1 handling för varje 10 i vapensnabbhet.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag värderar spelet utifrån mig själv. Jag har spelat rollspel i ca 10 år nu (så länge? /images/icons/shocked.gif och jag som bara är 17) så man har ju lärt sig en hel del om hur spelsystem fungerar men fortfarande hade jag lite problem med western. Problemet jag hade med western var att i början hade jag problem med karaktärsskapandet, som jag kände var lite komplicerat i vissa delar.

Därav tycker jag det är lite för komplicerat för en nybörjare.. Men om man är redo att jobba lite extra för att förstå borde det inte vara några problem alls. För självaste in-gamesystemet flyter ju på jätte fint.

mvh
/joakim kalcidis
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
När körde du Western? För mig låter det som för minst 5-6 år sedan, då är det den äldre versionen, och den är svår för nybörjare (den versionen med två böcker i svart), om det är för 3 år sedan eller senare så är det den nya versionen.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag har iofs kört båda western versionerna. Men jag syftade på den nya när jag tyckte att delar av RP-skapandet är lite komplicerat.

Den äldre var både komplicerad och seg.. Mer seg /images/icons/smile.gif

mvh
/joakim kalcidis
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Själv började man med Star Wars men jag skulle faktist rekommendera dig till att börja med Eon. Det har en enkel fantasy-känsla och är jäkligt välgjort. Så är det bara.

// Douggie
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Spela Fading Suns, det innehåller lite av allt (fantasy, Sci-Fi, magi, cybertech mm.). Med enkla och bra regler.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Om skräck-genren är av intresse är Call of Cthulhu (hmm...hur fan stavas det nu igen?) att varmt rekomendera. Förutom att det är väldigt enkelt och nybörjarvänligt, är det också väldigt bra. Det faktum att det finns en hel uppsjö av source books och publicerade scenarion gör ju inte saken sämre. Det är ingen slump att det inte bara överlevt i 20+ år, utan även fortfarande är ett av de populäraste spelen på marknaden (fast med den logiken skulle ju även AD&D vara ett bra spel. Jag får nog tänka över mitt eget resonemang....).
 
Top