Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,886
Hej! Jag skulle vilja bygga in nån slags lagom krånglig mekanik för vildmarksresor i min D&D-homebrew.
Jag tänker mig ett system som är litegrann som en strid eller en grupp-skill challenge, men inte för tillkrånglat. Det ska typ mest avgöra hur jobbig en lång vildmarksresa blev, och/eller avgöra om man stöter på nån jobbig random encounter på vägen.
Känslor man vill väcka är "*Pust* SATAN vad jobbig den där resan var, tur att vi tog oss fram!" eller "Jäklar vilken bra vildmarksguide vi hade, alla kom fram i prima skick!"
Jag har kikat på bl a de reglerna i Forbidden Lands (Svärdets sång), nya DoD och One Ring/AiME, men inte riktigt blivit nöjd. De är endera för formaliserade, eller för simpla.
Har ni erfarenhet av några RIKTIGT BRA sådana system, som jag kan sno?
Jag tänker mig ett system som är litegrann som en strid eller en grupp-skill challenge, men inte för tillkrånglat. Det ska typ mest avgöra hur jobbig en lång vildmarksresa blev, och/eller avgöra om man stöter på nån jobbig random encounter på vägen.
Känslor man vill väcka är "*Pust* SATAN vad jobbig den där resan var, tur att vi tog oss fram!" eller "Jäklar vilken bra vildmarksguide vi hade, alla kom fram i prima skick!"
Jag har kikat på bl a de reglerna i Forbidden Lands (Svärdets sång), nya DoD och One Ring/AiME, men inte riktigt blivit nöjd. De är endera för formaliserade, eller för simpla.
Har ni erfarenhet av några RIKTIGT BRA sådana system, som jag kan sno?