Bästa vildmark-systemet?

Necross

Swashbuckler
Hej! Jag skulle vilja bygga in nån slags lagom krånglig mekanik för vildmarksresor i min D&D-homebrew.

Jag tänker mig ett system som är litegrann som en strid eller en grupp-skill challenge, men inte för tillkrånglat. Det ska typ mest avgöra hur jobbig en lång vildmarksresa blev, och/eller avgöra om man stöter på nån jobbig random encounter på vägen.

Känslor man vill väcka är "*Pust* SATAN vad jobbig den där resan var, tur att vi tog oss fram!" eller "Jäklar vilken bra vildmarksguide vi hade, alla kom fram i prima skick!"

Jag har kikat på bl a de reglerna i Forbidden Lands (Svärdets sång), nya DoD och One Ring/AiME, men inte riktigt blivit nöjd. De är endera för formaliserade, eller för simpla.

Har ni erfarenhet av några RIKTIGT BRA sådana system, som jag kan sno?

Campfire är ett skill-challenge baserat system för 5e som jag kört med, funkar bra men behöver kompletteras med en encounter system och modifieras till behag. Värt att kika på iaf.

Nej, den verkar bara vara tillgänglig för vissa utvalda personer än så länge. Är de bra?
Jag har inte hunnit mer än skumläsa, men de verkar vara hyfsat i linje med vad du eftersöker. De bygger på utmaningar (på samma sätt som Kopparhavets hjältar gjorde) och ger en struktur för tidsåtgång, resurser och sånt.

Jag har inte särskilt bra koll på exakt hur det funkar men Red Markets har ett system med "Shifts" för resor genom vildmarken. Hela rollspelet bygger ju typ på att ge dig just den där *Pust* SATAN vad jobbig den där resan var, tur att vi tog oss fram!"- känslan, så det kan ju vara intressant att titta på.

Nu kanske jag skumläst alltför mycket, men Ereb Altors långresor, med utmaningar som gruppslag (som i Kopparhavets hjältar) och ekonomi för proviant, skiljer sig väl från DoDs regler för utfärder?
De är ju förstås 100% kompletterande - det vi tillför i Ereb Altor är specifikt stöd för att spela ut långfärder, över land, luft och vatten, genom flera regioner. Som sig bör när man skall segla över Kopparhavet, flyga zepelond från Krilloan till de Trakoriska öarna eller åka karavan längs papirleden. Så fort man kommer ned på resor från A - B på regionnivå eller andra strapatser genom vildmark på lite mer lokal skala kickar utfärdsreglerna från grundboken in.

Last edited:
Jag tycker systemet i The One Ring 2e är toppenbra, särskilt om man har en karta som bjuder på relevanta val, typ "den här vägen är längre men säkrare så vi kommer vara tröttare när vi kommer fram" och liknande.

Nu kanske jag skumläst alltför mycket, men Ereb Altors långresor, med utmaningar som gruppslag (som i Kopparhavets hjältar) och ekonomi för proviant, skiljer sig väl från DoDs regler för utfärder?
Som Leon säger, reglerna i Ereb Altor kompletterar grundreglerna med mer stöd för långresor. Mitt inlägg var mer ett svar på att de "ger en struktur för tidsåtgång, resurser och sånt" - det görs redan med grundreglerna i DoD. :)

Tycker också det är svårt att hitta bra regler för vildmarksresor. Särskilt 5e är dåligt anpassad för att få känslan av *Pust* SATAN vad jobbig den där resan var, tur att vi tog oss fram!" utan blir mer "nu har jag 2 i exhaustion och behöver en long rest". Tycker att regelsystemet i övrigt spelar in på vilken känsla man får. Svärdet sång tyckte jag första gången gav sådan känsla vid resa men sen blev det mer repetitivt och känslan försvann.

Som Leon säger, reglerna i Ereb Altor kompletterar grundreglerna med mer stöd för långresor. Mitt inlägg var mer ett svar på att de "ger en struktur för tidsåtgång, resurser och sånt" - det görs redan med grundreglerna i DoD. :)
Jag gillade systemet i DoD, och även det i Svärdets sång, de funkar bra i de spelen. Men det är nåt som skaver med det där formella, uppdelningen av roller och detaljmekanikerna. Och AiME/One Ring-systemet för journeys är också fint på sitt sätt, men jag känner att de där färdiga små textsnuttarna skulle ta slut och bli upprepade, så jag skulle föredra nån slags stora slumptabeller, kanske främst för SL att ha hjälp av under preppet. Vetefanken vad jag är ute efter EXAKT. Ska kolla upp övriga spel som nämnts, tack för alla tips!

Cubicle 7 har vidareutvecklat systemet i AiME i en bok till 5e som heter Uncharted Journeys. Men jag har bara läst det, inte testat i praktiken, så vet inte hur bra det funkar.
Aha, den har jag nog missat, ska kolla upp.

Back