Bästa sjömonstren

Sjö och sjö, men jag fick alltid panik när jag spelade Tomb Raider på 90-talet och Lara Croft skulle simma under vatten. Då kom det ju alltid nån jävla krokodil och tuggade ihjäl henne.

Annars är ju blodiglar hemska som fan, särskilt om man gör dem lite större än normalt. Men oavsett är de ju sjukt läskiga.

Sen har vi ju klassikern, den fisk som skrämt mig genom dess framställan främst i Spirou-albumen, nämligen pirajan! En svärm som äter en ko ren från kött på under sekunden (det är i alla fall så jag minns att de gestaltades)! Usch!

Och så vithajen från Hajen (Jaws). Gav mig och andra lätt fobi mot alla vatten djupare än 30 centimeter.
Just pirajor är en sån sak som påverkat ens liv som vuxen i långt mindre utsträckning än vad man trodde som barn. Precis som kvicksand, kloroform, Bermudatriangeln, sanningsserum etc.

Jag gillar de här designerna:
1706174274870-png.16359

1706174443916-png.16360

1706174493830-png.16361

Några som är lite underutnyttjade i rollspel är illhveli, de ondskefulla och olycksbringande valar som skildrades av den isländske diktaren, hantverkaren och magikern Jón lærði Guðmundsson i hans isländska naturhistoria (Ein stutt undirrétting um Íslands aðskiljanlegar náttúrur, tidigt 1600-tal).

Angående krokodiler kan de tydligen se ut lite hur som helst. Här är ett ryskt träsnitt från 1881, där Baba Yaga slåss mot en ovanligt skäggig sådan.
1786979652099.png

Tacksam för alla svaren hitintills! Har läst på om kappa och selkie och tar de isländska illvalarna härnäst.

Vad finns det för sötvattenslevande varelser som inte ännu nämnts? Slaviska legender om floderna borde väl finnas, kanske något väsen från Nordamerika också.

Tacksam för alla svaren hitintills! Har läst på om kappa och selkie och tar de isländska illvalarna härnäst.

Vad finns det för sötvattenslevande varelser som inte ännu nämnts? Slaviska legender om floderna borde väl finnas, kanske något väsen från Nordamerika också.

Slaviska väsen:
  • Rusalka
  • Vodianoi (med flera varianter)
  • Vodnik
Det finns något träskväsen också som jag inte kommer på namnet på.

Förutom Selkie har du även även Kelpie i Skottland som är rätt känd.

Och i Sverige:
  • Sjörå
  • Näcken så klart

Vodjanoj/vodník är en vattenvarelse i slavisk folktro som gärna lurar ned folk i vattnet för att dränka eller förslava dem. I Wales finns sjömonstret afanc, vars namn i modern walesiska förvirrande nog betyder "bäver", medan man i Skottland och Irland har den utterliknande dobhar-chú. Den aztekiska ahuizotl är också ett lömskt fyrfotadjur som tycker om att lura folk till sin död i vattnet.

Kollade med ChatGPT och det är Bolotnik (manlig) och Bolotnitsa (kvinnlig) som var slaviska träskväsen. Dom är faktiskt jäkligt coola - lite grodliknande.

Går man längre tillbaka i nordiska sagor så har vi:
  • Midgårdsormen som vi alla känner igen
  • Rán som är någon form av mellanting av havsgudinna och väsen som är gift med jätten Ægir som också hör havet till.
  • Nykr som är någon form av föregångare till Näcken. Osäkert hur Nykr egentligen såg ut, men de verkar förekomma i grupper.
I finsk folktro så finns Vedenväki (Vattenfolk) som inbegriper flera olika varelser som bor i vatten. Finnarna verkar ha gott om vattenväsen, men jag har inte riktigt bra koll på dem och de är lite svårare att läsa om.
  • Vesihiisi som är elaka kvinnliga vattenväsen som sprider sjukdom (bland annat om man svär medan man badar) och kan i form av unga nakna kvinnor locka ut män i vattnet
  • Vetehinen är ett manligt väsen som kan vara ond eller god. De kan locka ut folk i vattnet för att dränka dem. De kan också vara hjälpsamma och ge god fiskelycka. Ibland är de döda andar (till drunknade antar jag) och ibland är de snygga män som är gifta med sjöjunfrun.
  • Sjöjungfrun som sagt.
  • Och det finns också små undervattensmänniskor som i vissa fall kan komma upp i stora antal. Känner inte till vad de heter - annat än vattenfolk.
Alla vattenfolk är mer eller mindre förknippade med sjukdomar som de kan sprida eller bota. De kan också ha undervattensboskap som de tog upp på land på natten för att beta. Kunde man fånga en sådan så gav den värdefull mjölk som kunde bota sjukdomar.

"Porphyrios (Greek: Πορφύριος) was a large whale (κῆτος) that harassed and sank ships in the waters near Constantinople in the sixth century. Active for over fifty years, Porphyrios caused great concern for Byzantine seafarers. Emperor Justinian I (r. 527–565) made it an important matter to capture it, though he could not come up with a way to do so"

Finns en bra svensk historisk deckare av Limme & Palmqvist på temat. Strömkarlen.
“Året är 1898 och sommaren är på väg till den lilla staden Karlshamn. Kyrkoherde Simon Eldfeldt har just blivit far för första gången och är fylld av kärlek för den lille sonen. Men hans stigande ålder, fetma och inte minst oron för den bångstyrige systersonen Ivar Jönsson tynger honom ständigt. Då hittas två kvinnor döda i älven som flyter förbi staden, och i takt med att fler döda dyker upp sprider sig fruktan och vidskepelse i Karlshamn. Är det Näcken, Strömkarlen, som lockar människor till sig i en dödlig omfamning?”

Skulle göra sig mycket bra som ett Nordiska Väsen-scenario.

Back