Bästa sättet att få bort färg från målade tennfigurer?

Henaiy

Veteran
Har fått tag i gamla tennfigurer från 70-80 talet som är målade.
Jag skulle vilja ta bort färgen på ett enkelt och skonsamt sätt.
Några bra förslag?

Om det är tenn.
Lacknafta. Ta en glasburk och häll lacknafta nog i för att kunna lägga ner hela tennfiguren, sätt på locket och vänta några minuter. Plocka sedan upp figuren med en tång/pincett och torka av med lite hushållspapper och när färgen är helt borta sjölj av med vatten. Repetera för nästa figur.
Det funkade hur bra som helst för mig på 80-90-talet iaf. Ända tills jag av bara farten gjorde det med en spacemarine i plast (första figuren jag hade i plast)...den smällte.
EDIT. Du behöver inte ta ny lacknafta för varje figur. Även om den börjar se brutalt missfärgad ut, så gör den sitt jobb

T-röd funkar bra på metallfigurer.
För plast har jag haft hyfsad framgång med långbad i grönsåpa.

Brukar köra aceton + tandborste för metallfigurer. Brukar låta dem ligga i blöt minst en timme, sen skrubba av dem, sen blöt igen, sen skrubba, så man slipper för mkt skrubbande, låta acetonen verka ist.

Har inte testat lacknafta, T-röd har jag inte fått att funka bra.

Till plastfigurer hade jag använt en dedikerad lösning för ändamålet, som Biostrip eller dylikt, grönsåpa etc har jag inte sett ha någon ordentlig effekt, vare sig utspätt eller koncentrerat.

Jag använder t-röd o tandborste. Funkar helt ok m GW:s miniatyrer men en annan tillverkares plastfigurer blev lite lessna av badet.

Alternativet till lacknafta är thinner. Jag skulle gissa att det är lite effektivare.
Skonsamt... oavsett om man använder lacknafta eller thinner så ska man vara försiktig såklart.

Alla tips ovan är rätt bra på akrylfärger, en del är mindre bra på oljefärger. Om det nu är 70-talsfiggar lär det ju garanterat vara målat med Humbrol t.ex. Med plastfiggar behöver du ha lite koll på vad du stoppar dom i.

Tandborste i omgångar, gärna med handskar på och välventilerat, är ett måste.
Jag kör aceton på metall+akrylfärg, funkat sen hedenhös om man lägger till lite armbågsfett.

Back