Bästa rollspelet för onlinespel?

Om man då spelar ett färdigt äventyr till ex DnD 5e och det finns att köpa till en VTT som Roll20 sparar man sjukt mycket tid i prepp.

Ja, spela grejor som har fullt VTT-stöd (t ex 5E-grejor i Roll20) är sjukt bekvämt. Om det är "bäst" eller inte är kanske en annan fråga, men...

Men finns det rollspel som gör sig extra bra spelade online? Där du till och med kanske skulle föredra det givet båda alternativen?
Carrion for the Carrion Crows skrevs specifikt för att spelas via Roll20: http://www.rollspel.nu/threads/renskrivna-one-shots.76017/post-1069202

Asymmetrisk information, och onödigt komplicerade uträkningar medelst spreadsheets: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1iT50RC3LQe7BXVbV5ImelPwt6l-p-JWvvn2W8tFwiws/edit?usp=sharing

Jag rekommenderar varmt att ta alla varianter av kartritarrollspel eller postit-spel onlajn.

Jag har kört Microscope via Miro, tex. och det har funkat finfint. Till och med lite bättre än runt ett vanligt bord eftersom folk slipper vrida sig för att se vad som står på postit-lapparna eller klia sig i huvudet för att förstå folks handstil. Har för mig att vi till och med spelade det i Vrållådan någon gång med WRNU:are.

Deep Forest skulle jag gärna testa också - har kört dess föregångare Quiet Year online och tyckte mer om det än att köra det fysiskt. Medan jag bara kört Deep Forest fysiskt, och det var bättre än Quiet Year fysiskt. Att rita kartan via Miro gjorde att alla såg kartan åt samma håll, och de kludd man gjorde blev mycket lika när alla ritade med sin datormus.

Jag inbillar mig gärna att Alice is missing gör sig bättre online också, men har inte testat än.

Jag inbillar mig gärna att Alice is missing gör sig bättre online också, men har inte testat än.
Kaaaaanske. Skulle gärna testa jag med, men jag tror man behöver den debriefen som alltid blir efteråt i fysisk form. Det blir aldrig samma närhet när man kör online.

Alla spel som inte kräver speciella fysiskt trixande med tärningar eller kort etc fungerar alldeles utmärkt. Men ex Dogs in the Vineyard där man ska skjuta tärningar fram och tillbaks kräver ju att man hittar något sätt att hantera just det på och det kommer ju per automatik bli lite meckigare.

Last edited:
Jag rekommenderar varmt att ta alla varianter av kartritarrollspel eller postit-spel onlajn.

Jag har kört Microscope via Miro, tex. och det har funkat finfint. Till och med lite bättre än runt ett vanligt bord eftersom folk slipper vrida sig för att se vad som står på postit-lapparna eller klia sig i huvudet för att förstå folks handstil. Har för mig att vi till och med spelade det i Vrållådan någon gång med WRNU:are.

Deep Forest skulle jag gärna testa också - har kört dess föregångare Quiet Year online och tyckte mer om det än att köra det fysiskt. Medan jag bara kört Deep Forest fysiskt, och det var bättre än Quiet Year fysiskt. Att rita kartan via Miro gjorde att alla såg kartan åt samma håll, och de kludd man gjorde blev mycket lika när alla ritade med sin datormus.
Bra anledning för mig att testa Ex Novo som jag ändå köpt!

Back