Bästa rollspelet för onlinespel?

Zeedox

Hero
Många rollspel tycker jag gör sig bäst på plats, med alla i samma rum, inte bara för att det är trevligt socialt utan även för att spelet i sig kan bli enklare, tydligare och fungera bättre med ordentliga rollformulär, props, och så vidare.

Men finns det rollspel som gör sig extra bra spelade online? Där du till och med kanske skulle föredra det givet båda alternativen?

Inget konkret spel så, men spel med mycket regler och tärningar har ju ofta en uppsida i att det digitala stödet snabbar på vissa moment. (Exempelvis Alien. Dock är det inget bra exempel egentligen eftersom i alla deras cinematics helt klart mår bäst av att alla är samlade runt ett bord.)

Precis som andra säger så kan det digitala ta göra vissa saker enklare. Själv så ser jag andra praktiska fördelar. Lättare att logga in och köra stället för att åka någonstans vilket underlättar schemaläggning. Den andra fördelen är att man kan hitta personer som är intresserad att just spela den där kampanjen eller spelet som du önskar att spela.

Precis som andra säger så kan det digitala ta göra vissa saker enklare. Själv så ser jag andra praktiska fördelar. Lättare att logga in och köra stället för att åka någonstans vilket underlättar schemaläggning. Den andra fördelen är att man kan hitta personer som är intresserad att just spela den där kampanjen eller spelet som du önskar att spela.
Absolut, och det är så jag överhuvudtaget får till rollspel som småbarnsförälder, men det gäller väl alla rollspel?

Jag skulle säga att alla spel med miniatyrer funkar bättre online (fast det tycker kanske inte de som gillar att måla miniatyrer förstås). Att snabbt kunna byta kartor, ha initiativtracker, ha scipts som räknar ut skador och justerar på rollformulär uppskattar jag.
Jag vill ha det stödet, om jag spelar fysiskt vill jag ändå ha det i form av att man har kartor på tex liggande tv kopplad till dator.

Om man då spelar ett färdigt äventyr till ex DnD 5e och det finns att köpa till en VTT som Roll20 sparar man sjukt mycket tid i prepp.

Tycker många rollspel fungerar bra online. Enklare att hantera anteckningar med att bara växla till ett dokumentfönster istället för plocka upp anteckningsboken. Man kan dela anteckningar och SL kan dela ut anteckningar också. Så just för ha världsdokument tillgängligt så är online bättre än IRL.
Ibland kan det även bli bättre rollspel online. Främst för det kan kännas fånigt att göra röster och gester när andra sitter bredvid och tittar på. Men enklare framför en skärm då man är ensam i rummet. Förmodligen skillnad om man spelar med okända eller det gamla vanliga gänget som kört i 20 års tid...

Konstiga tärningssystem är ibland snabbare att slå online, speciellt om det är mystiska symboler som ska tolkas på invecklade vis.

Enkla tärningssystem tar tvärtom betydligt längre tid. Man tappar hela snabbheten i att slå en enstaka tärning och se vad den visar. Just själva akten att slå en tärning tar tid på ett helt annat sätt. Det är värt att ha i åtanke.

Därför tycker jag nog att spel med få tärningsslag är att föredra online, för ökat flyt.

Det finns ju ett gammalt spel speciellt skrivet för att spelas online, där man använder chattfunktionen som en del av regelmekaniken. Men det var alldeles för traddigt för min smak.

Jag skulle säga att alla spel med miniatyrer funkar bättre online (fast det tycker kanske inte de som gillar att måla miniatyrer förstås).
Nä exakt 😉. Spel som explicit stöder figurer spelas bäst fysiskt med figurer och terräng. (Men visst, om ens resurser på den fronten är begränsade är kanske digitalt enklare.) Att system är crunchgt och hjälpt av digitalt stöd tycker jag sällan har med figurerna att göra.

När jag körde Shadowrun: Anarchy 1ED så funkade deras cue-system superbt för onlinespel, där spelarna turas om att agera (även utanför strid) och sedan får spelledaren agera. Flöt på rätt bra, eftersom folk då kunde vänta på sin tur eller spendera poäng för att få agera före någon annan eller flera gånger.

Cue-systemet känner jag funkar bättre online än IRL, faktiskt.

Vi bytte till Whitehack när vi började köra online under pandemin. Innan dess så körde vi Järn som använder stance-kort och det var lite osmidigt. Whitehack krävde inte så mycket tärningsslag och konstigheter, så det passade bra. Vi körde också Hjältarnas Tid och använde Miro för att dela kartor och anteckningar.

Förutsatt att systemet är hyfsat så tycker jag att de flesta rollspel rent praktiskt fungerar bättre online; spelarna har all information kring sina karaktärer som behövs, även komplicerade tärningsslag blir enkla, det är enkelt att visa upp bilder och handouts, det går att ha "fog of war" på kartorna på ett smidigt sätt, spelledaren kan "viska" till en spelare utan att de andra märker det, information finns samlad på en plats, i många fall finns det integration till andra användbara verktyg, m.m. En kanske mindre fördel är att ingen kan spilla läsk på rollformuläret (men konsekvenserna blir värre med läsk i datorn). Som andra har skrivit underlättar det schemaläggningen, i synnerhet om någon eller några av spelarna har lite längre resväg.

Med det sagt så tycker jag det är roligare att sitta tillsammans och rulla fysiska tärningar :)

Men hade jag blivit tvungen, kniven mot strupen, att välja mellan online och fysiskt, vete sjutton om jag inte hade valt online.

Lancers karaktärskapande är så komplicerat att jag har hört att det funkar bäst på dator. Sen vet jag inte om det också gäller själva spelandet, men tänker att röstchatt kan förstärka själva robotpilot-känslan?

spelledaren kan "viska" till en spelare utan att de andra märker det
Just det här är något jag känt är svinbra med onlinespel. Spel med hemligheter gör sig så himla mycket enklare när det går att skicka lappar utan att någon märker det.

Komplicerade/regeltunga spel gör sig bra online OM man investerar i en bra vtt. Warhammer till Foundry gör att karaktärskapande tar 4 minuter istället för en styv halvtimme. Skulle helst inte spela samma spel via ex Discord.

Jag är enormt förtjust i att spela mitt eget OKULT online. Det är ett tärningslöst rollspel, och just tärningar brukar krångla till onlinespelandet. Speciellt om online-spelandet är asynkront där folk skriver inlägg när det passar (Play by post).

DnD5e har riktigt bra roll20-formulär, och med välpreppade kart-assest och annat tycker jag det är ännu roligare att köra online and runt bordet.

Fria ligans Mutant, och andra spel jag kört har också funkat riktigt bra att köra online tillsammans med den där sibellus-boten i discord. Inte bättre än att spela IRL kanske, men typ lika bra.

Men framför allt är det alla "komplicerade" spel som jag ofta tycker gör sig bra online (inom vissa gränser). För alla sitter framför datorer, så alla kan hjälpas åt att kolla upp regler i PDF:er eller med google, även om man inte äger böckerna. Man kan ofta automatisera formulär och annat, antingen via någon VTT, men annars bara i excel funkar riktigt bra (för mig).

Komplicerade/regeltunga spel gör sig bra online OM man investerar i en bra vtt. Warhammer till Foundry gör att karaktärskapande tar 4 minuter istället för en styv halvtimme. Skulle helst inte spela samma spel via ex Discord.
Jag har nästan uteslutande spelat via Discord, så det kanske förklarar varför jag inte tycker det blivit supermycket mer smidigt online.

Har ofta blivit strul med att spelare får problem att rulla de virtuella tärningarna, tappar bort sig bland tabbar och undermenyer, glömmer bort att anteckna, osv. Runt bordet upplever jag att många har enklare att plocka upp rollformuläret och lusläsa det, och när en SLP säger ”Mitt namn är Lady Viktig av Relsat” stannar hela gruppen upp en sekund medan alla flitigt tecknar ned namnet. Över Discord verkar det glömmas bort. Säkert väldigt beroende av spelare dock.

Däremot går det ju bra att skicka bilder, memes och liknande kommentarer under spelets gång, eller skicka lite stulna SLP-illustrationer utan att behöva skriva ut något, så den biten är bra!

Back