Bästa PostApoc-systemet med "5e-feel"

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Jag har insett att jag gillar action, strid, köttigheter och full fräs. Jag gillar som SL och som spelare när RP förvisso kan dö - men de tål en del, och kan daska ner rätt mycket monster i sin väg. Jag har testat OSR en hel del och det är ascoolt men det är inte vad jag letar efter här, alls. Annars hade jag nog lirat Nuked! MYZ är oxå trevligt även om MYZ-motorn är ganska speciell. Det är inte heller riktigt vad jag letar efter dock!

Så vad är PA-liret där det går fort som fan att spela, RPna köttar på bra, och tål en hel del stryk? Där det blir lite 80-tals-rulle av den där action-sorten där det brötar på bra och blodet flyger bland patronhylsorna, men hjältarna fortsätter trots osannolika odds. Jag diggar knasiga mutationer, vilda förmågor osv - men det måste vara åtminstone lite halv-balanserat, så inte nån RP total-äger och någon mest mesar omkring. Kort sagt, PA-liret med "5e-feel"!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Kanske missuppfattat det helt men är inte nya(ste) gamma world ett rätt slimmat 4e som folk som ogillade 4e DnD ändå uppskattade? Ingen koll på det egentligen men kändes som det matchade in på knasiga mutationer och strider.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Kanske missuppfattat det helt men är inte nya(ste) gamma world ett rätt slimmat 4e som folk som ogillade 4e DnD ändå uppskattade? Ingen koll på det egentligen men kändes som det matchade in på knasiga mutationer och strider.
Gött, jag har kikat en del på Gamma World men ganska slarvigt, det får grävas djupare i det helt enkelt. Jag har minnen av ett Gamma World där varje mutation hade sin egen tabell för resultat och det såg väldigt OSR ut men det är nog inte den va. Eller?

Klart värt att utforska iaf! Tackar för tipset
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Gött, jag har kikat en del på Gamma World men ganska slarvigt, det får grävas djupare i det helt enkelt. Jag har minnen av ett Gamma World där varje mutation hade sin egen tabell för resultat och det såg väldigt OSR ut men det är nog inte den va. Eller?

Klart värt att utforska iaf! Tackar för tipset
Nya ska väl som sagt vara slimmat d&d 4 med kort och grejer. Rätt annorlunda mot gamla.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det är alltså Gamma World 7e det pratas om här, så det inte blir missförstånd - det har gjorts så många olika upplagor av det spelet, och utom mellan 1e och 2e har de faktiskt gjort om spelet från grunden varje gång. :oops:
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Barbarians of Lemuria, och dess settings, Dogs of War (80-tals action),Dicey Tales (pulp) Barbarians of the Apocalypse, Hellas, mm är vad du letar efter.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Barbarians of Lemuria, och dess settings, Dogs of War (80-tals action),Dicey Tales (pulp) Barbarians of the Apocalypse, Hellas, mm är vad du letar efter.
Alltså bara titeln Barbarians of Lemuria är oemotståndlig, jag måste läsa det här. Jag har hört om det så många gånger. BotA here we come!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Det är alltså Gamma World 7e det pratas om här, så det inte blir missförstånd - det har gjorts så många olika upplagor av det spelet, och utom mellan 1e och 2e har de faktiskt gjort om spelet från grunden varje gång. :oops:
Ah! Sånthär är ovärderligt. Jag blir så lätt osystematisk och tar första bästa och börjar läsa i mitten. Sen är man inte riktigt med på exakt vad som var vad...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag har skissat på ett helt PA-spel med QuestCore-motorn. Det finns dock fullt stöd föR spela med bara grundreglerna.
mutationer finns från scratch med förmågor.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Problemet med den Gamma World.version som folk skriver om är att det gavs ut som ett samlarkort-spel.
Ja, själva rollspelet var ett samlarkortspel.

Det fanns en regelbok för rollspelsreglerna, som byggde på DnD4, men...

...alla balla mutationer som man kunde ha kom på kort och ville man ha fler mutationer än de hundra som följde med rollspelsboxen var man tvungen att köpa ett boosterpack där man inte hade en aning om vilka mutationer det innehöll.
Köpte man ett till boosterpack kunde man ha tur och få nya mutationer, eller oturen att få samma mutationer man redan hade.

Jag vet att det fanns en lista på nätet med alla kort (så man inte behövde köpa booosterpacken), men min Google Fu är svag idag så jag hittar den inte.
Någon annan kanske har bättre tur?

***

Det klassiska DnD PostAp-kampanjen är annars Dark Sun.
Det är mer Fantasy än Sci-Fi, men om man går tillbaka till första versionen som gavs ut till ADnD2 så var det brutalt:
Abilities slogs fram med 5d4 istället för 3d6, så värdena låg mellan 5-20, och alla började på level 3 - för det var så dödligt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag vet att det fanns en lista på nätet med alla kort (så man inte behövde köpa booosterpacken), men min Google Fu är svag idag så jag hittar den inte.
Någon annan kanske har bättre tur?
Finns på en känd sajt som börjar på T.
 
Top