Vilket spel är detta?
Outgunned.Vilket spel är detta?
Rubriker + bild.Är du ironisk? Jag ser inte riktigt varför denna skulle vara bättre än andra? (man måste dock skrocka lite åt beskrivningarna under "impossible", även om man undrar varför de liksom bara är hälften rätt)
Jag sitter just nu och läser Shadowrun: Anarchy 2ED och jag stör mig på att dom använder "Make a Simple test". Det hade inte varit svårt att skriva "Make a Simple (2) test".Jag förstår viljan att knyta upp ett nummer till ett ord som kanske är lättare att komma ihåg än 14. Men i slutändan (oftast) är det ju en siffra, antal tärningar eller annan bit matematik som ligger bakom benämningen. Så jag har helt enkelt slutat försöka ange den här typen av svårighetsskalor och rapar bara upp nummer eller antal tärningar som utgör svårigheten (eller vad annat man nu kan tänka sig).
Fullt medhåll. Ge mig siffror vilken dag som helst. Ord hjälper mig inget när jag skall slå tärningar.Kanske lite OT men också tangentiellt.
Har i något hemmasnickeri suttit och förstökt namnge svårighetsgrader. Det är ganska enkelt om man kör på någon sorts invant spår i stil med t-shirtstorlekar (S, M, L) fast då kanske lätt, medel, svårt. MEN vill man utöka skalan något blir det snabbt ganska subjektivt vad som upplevs som svårast av critical och extreme (för att ta exempel ovan).
Jag förstår viljan att knyta upp ett nummer till ett ord som kanske är lättare att komma ihåg än 14. Men i slutändan (oftast) är det ju en siffra, antal tärningar eller annan bit matematik som ligger bakom benämningen. Så jag har helt enkelt slutat försöka ange den här typen av svårighetsskalor och rapar bara upp nummer eller antal tärningar som utgör svårigheten (eller vad annat man nu kan tänka sig).
Så jag kan hålla med om att illustrationerna är snygga men även att beskrivningarna av svårighet blandar in hur snabbt något går att utföra och även att benämningarna i sig inte säger mer än något annat av en mängd spel jag läst som satt ord till sina svårighetsnivåer...
Cog.
Om det är bra namngivna termer så hjälper dom åtminstone mig för tankesättet när jag ska sätta svårighetsgrader.Fullt medhåll. Ge mig siffror vilken dag som helst. Ord hjälper mig inget när jag skall slå tärningar.
Jag utgår från att @Ymir syftar på illustrationerna.
Rubriker + bild.
Här tycker jag man märker hur olika vi människor är.
Ja, förklaringen av vad bilden betyder finns inte på detta uppslag. Det är ett stort minus för begripligheten.Men jag är mycket förvirrad över vad jag ska slå. Får jag slå fler tärningar för en impossible task? Eller måste jag lyckas med fler tärningar? Eller är det bara siffran jag måste slå? Fast detta kanske hade varit mer uppenbart om jag läst resten av reglerna och inte bara tittat på ett uppslag. Jag är helt obekant med spelet.
Outgunned är ett actionfilmsspel och Outgunned: Adventure är ett pulpspel. Jag tycker de har förstått genren i och med att impossible är fullt görbart (se Mission:Impossible)Rubriker + bild.
Är Outgunned ett pulpspel? Varför är impossible satt som impossible i ett pulpspel?
Alternativ titel: "När spelskapare inte förstår sin genre"
Inte när epic stuff är svårt i en genre där det ska förekomma epic stuff. Typiskt en speldesigner som fastnat i något sorts sim-träsk av verkligheten.Jag tycker de har förstått genren i och med att impossible är fullt görbart.
Det är en annan sorts design där det är enklare att lyckas med coola absurda saker.Inte när epic stuff är svårt i en genre där det ska förekomma epic stuff. Typiskt en speldesigner som fastnat i något sorts sim-träsk av verkligheten.