Nekromanti Avancemang, igen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
  • Fördjupningar. Binära färdigheter, typ "Akrobatik", "Hantverk" eller "Ockultism". Kan användas för att ge +1 på ett egenskapsslag, eller för att helt enkelt ge information direkt (typ som i Trail of Cthulhu).
  • Aspekter. Särdrag av typen "Utmärglad", "Djärv" eller "Halt". Kan ge +1 på ett egenskapsslag, eller hindra rollpersonen.
  • Talanger. Specialförmågor av typen "Kan springa på hur smala ytor som helst" eller "Kan aldrig tappa spåret när du följer någon".

Har bara åsikter om Fördjupningar.

Jag brukar göra så att man automatiskt får välja en ny när man höjer sin färdighet till vissa förutbestämda värden. Kör man med skalan 1-20 så får man fördjupningar på 10, 15 och 20. Eller så kan man låta antalet fördjupningar öka något längre upp på skalan: 11, 15, 17, 18, 19, 20. Det finns inget annat sätt att köpa fördjupningar så man får välja taktiskt iom att maxantalet är begränsat.

Men om du ska förjupningar som är helt losskopplade från färdigheter (jag tycker inte att det låter så på namnet) så funkar inte detta.

Den approachen är ofta funktionell, men den är av flera skäl opassande i just det här fallet. "Fördjupningar" påminner mer om det som betecknas som "färdigheter" i andra spel (om än binärt), så att bara spontanlära sig dem känns märkligt. Ännu märkligare blir det om man tar i betänkande att egenskaperna höjs omedelbart när man slår enbart sexor på slaget: att då dessutom få en ny fördjupning sträcker min suspension of disbelief.

Jag kanske borde ha poängterat tydligare att det här med att skaffa nya fördjupningar inte är en viktig del av karaktärsutvecklingen. För det mesta har en rollperson fyra-fem fördjupningar som är relevanta för deras yrke och bakgrund (så att en riddare kanske har Heraldik, Krigföring, Närkamp och Ryttarkonst), sedan sker avancemang antingen genom att de egenskaper som fördjupningarna är knutna till höjs, eller genom att man förändrar sina aspekter och talanger.

Back