Att välja maträtt

NSM

Ruin
Joined
3 Jan 2019
Messages
182
I många rollspel eĺler tillägg till rollspel finns det listor på olika maträtter och drycker på värdshus osv. men det är ju generellt ingen poäng med att välja någon särskild maträtt. Hur kan man få det att spela roll?

Varför bryr jag mig? Tycker det blir så himla meningslöst att välja nåt särskilt värdshus när inget spelar nån roll. Jaha Sunkiga Sumpgrisen låter kul, dit går vi. Tänkte att det vore kul att få det att spela roll vilket värdshus man väljer. T.ex. om man väljer Sunkiga Sumpgrisen för att de har sällsynt god syltad marulkslök så får man en rejäl bonus på UPPTRÄDA för att man blir så jädra glad i magen.
 
Anseende, kan vara en motor. Om man inte äter utefter sin klass eller anseende, påverkas uppfattningen om en negativt (påverkar inflytande, och sånt).

Uppmärksamhet. Vad man väljer ifrån menyn påverkar hur man uppmärksammas. Kan vara både positivt och negativt. Kanske drar det till sig uppmärksamhet ifrån tjuvar. Kanske har det en politisk betydelse.
 
I många rollspel eĺler tillägg till rollspel finns det listor på olika maträtter och drycker på värdshus osv. men det är ju generellt ingen poäng med att välja någon särskild maträtt. Hur kan man få det att spela roll?

När du går på restaurang i verkliga livet, vad finns det för poäng med att välja någon särskild maträtt där? Mätt blir du förhoppningsvis i alla fall.
Det kan ju naturligtvis variera vad man har råd med.

En uppenbar poäng är ju att du antagligen tycker vissa rätter är godare än andra. Din rollperson har säkert också preferenser på den punkten.
Men det är ju bokstavligen bara en smaksak vilken rätt man gillar bäst, eller vilket ställe man föredrar.
 
I många rollspel eĺler tillägg till rollspel finns det listor på olika maträtter och drycker på värdshus osv. men det är ju generellt ingen poäng med att välja någon särskild maträtt. Hur kan man få det att spela roll?

Varför bryr jag mig? Tycker det blir så himla meningslöst att välja nåt särskilt värdshus när inget spelar nån roll. Jaha Sunkiga Sumpgrisen låter kul, dit går vi. Tänkte att det vore kul att få det att spela roll vilket värdshus man väljer. T.ex. om man väljer Sunkiga Sumpgrisen för att de har sällsynt god syltad marulkslök så får man en rejäl bonus på UPPTRÄDA för att man blir så jädra glad i magen.
Varför tycker du inte det spelar någon roll ifall karaktärer har olika preferenser som inte är grundade i spelmekanik?

Att levandegöra världen genom karaktärernas agerande i den är ju vad jag anser vara själva grunden i att spela rollspel. Vad är annars poängen med att spela rollspel?
 
Jag är ute efter sätt att skapa incitament att välja det ena eller det andra när det gäller saker som annars inte brukar ha spelmekaniska.... ja, mekaniker. T.ex. en maträtt.
 
Varför tycker du inte det spelar någon roll ifall karaktärer har olika preferenser som inte är grundade i spelmekanik?

Att levandegöra världen genom karaktärernas agerande i den är ju vad jag anser vara själva grunden i att spela rollspel. Vad är annars poängen med att spela rollspel?
Ja alltså varför man spelar rollspel är ju en lite större fråga än vad den här tråden kanske är till för. Mer varför ska jag köpa körvelsoppa för 25 silver istället för nässelsoppa för 5 silver när det spelmässigt betyder exakt samma sak?
 
Problemet är väl att det är mycket små extra pilliga regler att hålla reda på för begränsad payoff, och om man inte designar reglerna väldigt väl, kommer det att finnas ett uppenbart dominant val och spelarna kommer alltid att beställa blodkorv med stekt lök.

Man kunde kanske göra nån typ av bingogrej av det? Typ spelarna får en bingobricka med olika maträtter, och när de fyllt i en rad eller kolumn så får de en extra xp, eller nåt. Slumpar man brickornas layout och vad de olika värdshusen har på menyn, kan det eventuellt uppstå dråpliga situationer när rollpersonerna bråkar om vart de ska gå för att nån vill ha blodkorv och den andre vill ha fasan.
 
  • Like
Reactions: NSM
Ja alltså varför man spelar rollspel är ju en lite större fråga än vad den här tråden kanske är till för. Mer varför ska jag köpa körvelsoppa för 25 silver istället för nässelsoppa för 5 silver när det spelmässigt betyder exakt samma sak?
beror ju givetvis på spelet och hur reglerna ser ut, men som nämnts ovan kanske adelsmannen bör välja körvelsoppan eftersom bara patrask äter nässelsoppan.
Annars väljer du nässelsoppan för din rollperson är gniden och snål / ekonomisk
Där finns kanske förklaringen till att ni hamnade på Sunkiga Sumpgrisen och inte Grevinnans Korsett.
 
  • Like
Reactions: NSM
Min fråga kommer främst från spel där man måste äta "1 ranson per dygn annars får man nackdelar pga hunger" men det av nån anledning finns en full meny för varje värdshus. Exakt vad man stoppar i sig är inte nödvändigtvis top of mind.

I verkligheten väljer jag en räkmacka för att jag tycker det är gott. I spelet kan jag bestämma att min rollperson tycker om kött och ogillar räkor men helt ärligt, hur många av er bestämmer ens det i spel, vanligtvis? Rykte, anseende för dyrare mat är förstås bra grejer men finns andra mekaniker man använda?

Om vi tar t.ex. Drakar och Demoner så kan jag pressa ett slag, slå om tärningen, välja att bli deppig efteråt och få nackdel på KAR-baserade färdigheter tills jag vilat lite. I det perspektivet tänker jag att en mekanik kopplad till mat (i det här fallet då) inte är orimlig.

Kan man göra nåt kul av det så det blir mer meningsfullt att välja värdshus/maträtt A eller B? Ur ett spelmekaniskt perspektiv.
 
Min fråga kommer främst från spel där man måste äta "1 ranson per dygn annars får man nackdelar pga hunger" men det av nån anledning finns en full meny för varje värdshus. Exakt vad man stoppar i sig är inte nödvändigtvis top of mind.

I verkligheten väljer jag en räkmacka för att jag tycker det är gott. I spelet kan jag bestämma att min rollperson tycker om kött och ogillar räkor men helt ärligt, hur många av er bestämmer ens det i spel, vanligtvis? Rykte, anseende för dyrare mat är förstås bra grejer men finns andra mekaniker man använda?

Om vi tar t.ex. Drakar och Demoner så kan jag pressa ett slag, slå om tärningen, välja att bli deppig efteråt och få nackdel på KAR-baserade färdigheter tills jag vilat lite. I det perspektivet tänker jag att en mekanik kopplad till mat (i det här fallet då) inte är orimlig.

Kan man göra nåt kul av det så det blir mer meningsfullt att välja värdshus/maträtt A eller B? Ur ett spelmekaniskt perspektiv.
Du skulle ju kunna köra med att den billigaste maten räknas som en halv ranson alternativt att man inte kan välja fysiskt tillstånd för att man är undernärd. (låter sjukt meckigt och knepigt med massa bokföring)

Tror inte jag skulle köra så själv dock.
 
  • Like
Reactions: NSM
Personlig tycker jag det är noll mening att spelare ska sitta och bläddra i listor om vad som serveras. Det dödar flowet.

Vad jag däremot håller med andra är att det finns ett värde i karaktäriseringen om du väljer en billig gröt eller beställer in ett helgrillat svin. Jag tycker det tillför flavor. Så som SL försöker jag snabbt etablera vad som serveras (eller låter spelare etablera det om de är företagsamma) istället för de får kolla i listorna.

Vad jag som SL kan ha nytta av från listorna är att ha dem för att utgå från då jag presenterar vad som finns att äta. Men för spelare? Nope.
 
Tänker att man nog ska lägga ett lager utöver vad dagsransonen ger eller tar bort och lägga till den sociala dimensionen. Om det är att ge bonus/avdrag på ett slag bland de som såg en äta eller liknande. Visst kör så. Annars bara de luddiga odefinierade effekterna av den sociala dimensionen. Fast, förstår om det kan kännas som det krävs något specifikt och spelbart, speleffekt, för att få med det i spel. Göra det till ett val spelare gör.
 
  • Like
Reactions: NSM
Personlig tycker jag det är noll mening att spelare ska sitta och bläddra i listor om vad som serveras. Det dödar flowet.

Vad jag däremot håller med andra är att det finns ett värde i karaktäriseringen om du väljer en billig gröt eller beställer in ett helgrillat svin. Jag tycker det tillför flavor. Så som SL försöker jag snabbt etablera vad som serveras (eller låter spelare etablera det om de är företagsamma) istället för de får kolla i listorna.

Vad jag som SL kan ha nytta av från listorna är att ha dem för att utgå från då jag presenterar vad som finns att äta. Men för spelare? Nope.
jag tycker listorna kan tillförs något för spelarna, men inte under spel.
innan spel för att jag som spelare kan pejla in spelvärlden dock
 
Tänker att man nog ska lägga ett lager utöver vad dagsransonen ger eller tar bort och lägga till den sociala dimensionen. Om det är att ge bonus/avdrag på ett slag bland de som såg en äta eller liknande. Visst kör så. Annars bara de luddiga odefinierade effekterna av den sociala dimensionen. Fast, förstår om det kan kännas som det krävs något specifikt och spelbart, speleffekt, för att få med det i spel. Göra det till ett val spelare gör.
Exakt detta jag är ute efter.

Varför ens göra ett val? Om inte, varför ha menyer? Och om man ska ha menyer, kan man göra det till nåt som är ett användbart val? Obs frågar inte dig Quadrante utan generellt.

Rykte, anseende, det sociala visst men har man inget ryktessystem är det lite luddigt, upp till mig som SL att definiera.
 
Rykte, anseende, det sociala visst men har man inget ryktessystem är det lite luddigt, upp till mig som SL att definiera.

Kan ju vara en bonus under dagen, eller på den platsen på tärningsslag. Kan vara en metabonus. Att det är luddigt tycker jag inte spelar roll. Men, vill man styra upp det. Gör en lista på handlingar och definiera dem som man gör med förmågor.

Bjuda stort: Ger fördel på xx och nn. Kostar …, kräver färdighet eller förmåga/status yy. Varaktighet, lokalt … tid.
 
Back
Top