Nekromanti Att skriva äventyr till Svenska Kulter

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Så jag köpte Svenska Kulter - Rollspelet i går, och läste igenom boken samma dag. Jag gillar den. Även om jag har lite svårt att sätta mig in tankesättet att spela som och skriva äventyr för kultister. Men det är nog bara en vanesak.

Jag blev genast sugen på att skriva ett litet äventyr till spelet, som utspelar sig på Högskolan i Borås (där jag studerat i sex år nu, så det är en tämligen välkänd miljö). Dock har jag inte skrivit äventyr till den här typen av spel tidigare. Jag har läst några av äventyren som finns, och jag tror att jag börjar få grepp om hur de bör läggas upp, men är det något särskilt jag bör tänka på för att det ska bli ett "lyckat" äventyr? Jag hoppas att det kan bli bra nog för att vara värt att dela, så det skulle vara kul att veta vad som gör ett äventyr till Svenska Kulter bra, med tanke på att jag faktiskt inte hunnit testa spelet än (När inspirationen till äventyr kommer tänker jag inte vänta med att skriva ned det för en sådan detalj att jag inte spelat spelet än liksom).

Äventyret ska kunna introducera en ny spelgrupp till världen, och rollpersonerna kommer inte vara kultister när äventyret börjar. Det kommer utspela sig på högskolan, där rollpersonerna är mer eller mindre ensamma med en kult bestående av undervisande personal vid högskolan, och är i riskzonen att bli kultens offer för deras första ritual.
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Du skulle kunna ta inspiration från klassikern Breakfast Club och göra en svensk variant. Rollpersonerna grupp består av olika stereotyper som återkommer i den akademiska världen ( akademikern, den privilegierade, idrottaren, rollspelaren etc). De har fått underkänt på sitt grupparbete men den hjälpsamma föreläsaren ger dem tillgång till högskolans laboratorium/bibliotek eller liknande på kvällstid. Föreläsaren kan tillhöra kulten eller kanske vara deras enda hopp.
Det jag finner viktigaste med Svenska Kulter är att man ta vara på sådant som tillhör det svenska samhället. Anders Fagers berättelser blir bra för att de i likhet med Ajvide hittar den svenska doften, kaviarmackor, scouter, musikskola och flourtanter kan med rätt vinkel bli lika läskigt som alla klassiska monster och mördare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Du behöver en fruktansvärd ide som skulle kunna vara sann eller som är sann eller som är sann nog. I mitt Svenska Kulter scenario, "Socialt arbete" som du kan hitta på Saga games hemsida är den idéen att institutionaliserande av barn i bästa fall korrumperar dem och i värsta fall förintar dem, oavsett hur välmenande personalen är. Sedan använder du mythosen till att illustrera den här idéen. Sedan gör du så att du sätter scenariot i en miljö som du känner igen och är bekant med, vilket du redan gjort, och sedan visar du den saken från sin allra värsta sida.

Så du har Högskolan i Borås, vilka fruktansvärda idéer har vi här? Tja, vi har upptuggandet av arbetarklassen. Högskolan är ung, etablerades väldigt nyligen i en miljö som innan det var mycket mer arbetarklass och "gentrifikationen" av folket som går där är bara en grej. Kulturellt och socialt kapital som man är desperat att byta ut mot det från en bättre klass av människor och man vill bli sedd som en riktig institution för högre lärande istället för en patetisk nykomling känd för textilutbildnngar. LUND OCH UPPSALA SKRATTAR ÅT OSS!!! Men vi har listat ut hur man bygger en Ur shambor, en drömgrav, och efter att den blivit en den av vår institution så kommer vi bränna bort folkhems värdena som fett i en panna! Allt det kräver är utrotandet av tidigare identiteter...

Jag hade börjat scenariot med spelarkaraktärerna som kultister. Att få dem att bli kultister in game är faktiskt inte roligt eftersom man går ifrån vad som gör spelet bra och gör det till Call istället.
 
Top