Nekromanti att skjuta ihjäl nån..

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jag tänkte ut ett stridssystem (egentligen ett träffsystem) igår.. berätta vad ni tycker!

exempel: sofi vill ha ihjäl klas. hon hoppar in i hans arbetsrum och siktar på klas med sin plasmapistol. hon siktar högt, mot ansiktet. sofi har 6 i pistol (vilket betyder att hon kanske använt en pistol ett par tre gånger tidigare), vilket betyder att hon har 6/3=2, 2t6 att slå med. svårigheten bestämmer sl till 10. sofi slår och får 7, en miss med tre. sl slår 1t4, det blir två vilket betyder att hon träffar år vänster med sin plasmaboll. tre åt vänster, ansiktet är två enheter stort, "tinningen" (sidan på huvet) är en enhet stort. 2+1=3, vilket betyder att sofi träffar klas i sidan av huvudet.
"tinningen" har penetrationsvärde 5, och mos-skada 10. sofi slår fram sin skada till 15, vilket betyder att plasmabollen splattar sönder vänster sida av klas skalle. hjärnan rinner ut ur det utbrända hålet.. klas är död.

underbart blodigt och makabert.. det är meningen att man väldigt lätt ska dö (framtid = bättre vapen = lättare att döda) och det är meningen att vanliga människor oxå ska kunna använda handeldsvapen utan att missa..

vad ska ändras? vad är dåligt? vad är bra?

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
sofi har 6 i pistol (...), vilket betyder att hon har 6/3=2, 2t6 att slå med.

Ööööh, jag fattar inte. Varför har hon inte 2 i pistol istället, så slipper man dela?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
för att..

..man kan få mellanvärden. 7 ger 2t6+1. kanske kommer svårigheterna och färdighetsvärdena att öka, så att hoppen blir ännu mindre.. ungefär som gondica.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
hmm... Detta ger nog en träffring istället för en träffbild. :) Om man är kass och skjuter massa skott kommer det att bli ett ringformat mönster?

Om du vill ha detaljerat vad som träffas kan man göra såhär:
skriv en träfftabell (som gäller om man siktar på ansiktet):
1: mitt i ansiktet
2: nästan mitt i ansiktet
3: till höger i ansiktet
4: till vänster i ansiktet
5: sidan av huvudet
6: nästa träffområde
7: nästa träffområde igen (sorterat på avstånd från sikpunkten)
...
12: miss
13: miss
14: axeln
15: armen
16: miss
...

det blir fler och fler missar ju högre upp man kommer i tabellen.

...
97: miss
98: miss
99: höger fot
100: vänster fot

Sammanlagt kanske det finns 30% träffar t tabellen.
Det blir en tabell per riktpunkt (huvud, bröst, ,mage, arm, ben, höger vänster är samma fast speglat)

Låt sedan effekten på slaget bestämma vilken tärning man använder till träfftabellen. Slår man perfekt kanske man använder 1T3. Normalt lyckas kanske är 1T20. Blir slaget dåligt slår man 1T100. Blir slaget extremt dåligt slår man 1T200 (T20 som tiotal och 1T10 som ental) eller mer.

Exempel:
Kalle skjuter Lisa i huvudet. Det är ganska långt avstånd så det är svårt. Han lyckas sådär lagom bra med slaget. Lagom bra innebär att han slår en 1T40 (1T4 & 1T10) på träfftabellen. Han kan nu bara få ett av de förtio första resultaten. Ca 1/3 av dessa är missar. Han slår 14 och träffar i axeln.

Eftersom Lisa är en stridscyborgbabe som bara kan dödas genom träff i huvudet måste han skjuta igen. Slaget lyckas dåligt. Han slår nu 1T100 på träfftabellen, nu är 70% miss. Han slår 97 och missar.

Han skjuter igen och lyckas mycket bra. Tärningen blir 1T8. 6 av dessa är någon form av huvudträffat. Han slår 2 och träffar nästan mitt i ansiktet. Lisa går ner.

Ett alternativ är att ha genomskinliga templates med en spiral numererad från riktpunkten och utåt. Kanske 100 olika punkter. Sedan kan man lägga den över en träffbild (indelad i områden) och slå sin träfftabelltärning. Ju bättre man lyckas desto mer samlad träffbild får man.

Snow
Dead, but still walking around
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Hrm hrm hrm...

Var sex ett halvbra värde? För i ditt exempel så slår ju sofi ett medelresultat och lyckas på så vis ändå träffa fienden i huvudet så han dör = ett rätt säkert skott, mao...

Med erfarnare kombatanter (med värden på ... nio?) kommer ju en övervägande majoritet av varenda skott ge ett banesår! I regel kommer de också att träffa exakt där spelaren siktar!!!

Dessutom; spelet har samma problem som finns hos Western. Är du halvdålig på att sikta så har du störst chans att träffa om du siktar en halvmeter vid sidan av målet... Ponera att du bara har T6+2 som tärningsvärde. Med tio som svårighetsgrad kommer du aldrig, aldrig att träffa där du siktar, utan bara som närmast två enheter ifrån målet. Aldrig en träff direkt i huvudet så länge du siktar mot skallen, alltså...

Nåja, jag gillar ditt system, men föreslår följande ändringar:

*Låt egenskaperna heta 2T6 och 2T6+2 osv. Att hela tiden dividera med tre är jobbigt.

*Öka tärningsmassan. Istället för att ha 2T6 som medelvärde för människor, låt det istället vara 3T6 eller mer. Detta ökar spridningen på slagen och därmed risken för att skickliga soldater kan missa, medans också chansen för att noviser någon gång skall kunna träffa, ökar. Vilket är helt i sin ordning.

* För att motverka Western-effekten föreslår jag att spelarna slår mer än ett slag för åt vilket håll man missar. På så vis kan man missa åt både höger och vänster och ändå hamna någonstans i mitten, medans även skickligare prickskyttar kan få otur och få flera "vänster" på raken och missa målet helt, även om deras skott-slag varit bra. Då föreslår jag också att du stoppar tillbaka T4:an i din tärningslåda (för den är jobbig att kasta och läsa av) och fortsätter använda T6:or.

Tja, det var väl fin, konstruktiv kritik? Jag vet inte om mina lösningar är vad du söker, men jag hoppas att jag lyckas peka på vad som kan behöva ändras.

/Rising

"On the plus side, death is one of the few things that can be done just as easily lying down." -Woody Allen
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Kärnklyvning.

Delar man alltid med tre, eller är det svårighetsgraden man delar med, som i detta fall råkar vara tre?

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Kärnklyvning.

näe.. eller.. ehh..

sofia har ju 6 som färdighetsvärde i pistol. delar man det med tre så får man ju det antal sexsidiga tärningar man ska använda, eftersom medel på en sexsidig tärning är just 3 (eller egentligen 3.5 men man kan ju vara snäll)..

..kanske byts dethär systemet ut, antagligen så kommer folk att få högre färdighetsvärden samtidigt som svårighetsvärdena också ökar =P

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tack allihop =) [ant]

nästan alla (96%) era synpunkter var bra!

[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]
 
Top