Att skapa rollperson i Kopparhavets hjältar jämfört med RQ6/Mythras

Herr Grönstedt

Warrior
Joined
29 Dec 2000
Messages
370
Location
Linköping
Jag bryter ut mitt rollpersonsskapande i olika DoD och BRP-spel ur tråden "Riotminds hintar nästa DoD retro tillbehör" eftersom att det blev lite väl off-topic jämfört med var trådskaparen började.

Det här är hur som helst mina sista varianter av att skapa min buttra och tjurskalliga handlande ensamseglare i olika DoD och BRP-versoner. Jag gjorde ikväll min karaktär i RQ6/Mythras och i Kopparhavets hjältar (tack Leon ). Jag har tidigare gjort honom till DoD Retro, DoD Ereb Altor, DoD Expert (-85) och DoD 91. De inläggen finns i ovanstående tråd om DoD Retro.

Att göra en rollperson i RQ6/Mythras tar lite längre tid. Men det är för att man har mer bakgrund, släktingar, familj, och kontakter att specificera och slå fram. Det är ganska roligt. Man har 80 poäng att spendera på de 7 grundegenskaperna (om man inte väljer att istället slå). 80 poäng ger en ganska ordinär person. Jag hade nog tagit 90 poäng istället för en äventyrare som inte är grisodlare. Sedan får man 100 %-enheter att placera ut på färdigheter baserat på sin kultur. Därefter väljer man yrke och det ger ytterligare 100 %-enheter att placera ut. Till sist har man bonusprocentenheter att placera ut. Om man är medelålders blir det 200 %-enheter bonus och är man yngre så för man 150. Som ni förstår blir det mycket poängräknande. Resultatet är att rollpersonen blir mer kompetent än i DoD retro och i DoD Ereb Altor. Men den får inte samma spets som i DoD 91. Men det är lite culture gaming och grisodlarvarning på beskrivningarna. Det är inte "juicy" på något sätt. En del gillar det säkert, men jag tycker att det är lite torrt.

Att göra en rollperson i Kopparhavets hjältar (speltestversionen) går ganska fort; ungefär som DoD retro. Man placerar ut olika färdighetsnivåer beroende på ens folkslag (t.ex. människa eller minotaur). Grundegenskaperna har omvandlats till "grundfärdigheter" i detta system. Sedan placerar man ut färdighetstärningar (T6:or) för folkslaget som man sedan ska slå och lägga till sitt FV. Sedan gör man samma sak för sitt värv (yrke). Till sist har man fria tärningar att placera ut också. När man placerat ut alla tärningar slår man dem och adderar resultatet till sitt FV. Det är lite trist när man placerat ut 5 tärningar på en färdighet och slår idel tvåor och bara får lägga till 11 poäng. Men resultatet blev en karaktär som är lika kompetent som i DoD 91. Jag gillar att man inte behöver sitta och räkna en massa poäng. Till skillnad från de andra systemen så spelar inte åldern någon roll för hur bra man blir på sina färdigheter. En äldre karaktär är inte skickligare på sina färdigheter än en yngre.

Varje värv i Kopparhavets hjältar beskriver en färdigformulerad bakgrundshistoria till rollpersonen. Jag gillar det inte. Jag vill göra min unika historia istället. Eftersom att jag valde sjöfarare till min handelsresande ensamseglare så sa värvsbeskrivningen att jag skulle ha kastvapen. Det vill jag inte ha. Jag vill ha en pilbåge, ett armborst, eller en bössa. Det finns alltså en tydlig bild av att sjöfarare är på ett visst sätt, med en viss bakgrund, och med en viss utrustning. Alla sjöfarare kan ju inte vara likadana. Men de riskerar att bli det, även om jag kunde lägga mer fokus fokus på köpmannafärdigheter än vad t.ex. en pirat skulle göra. Lite märkligt, men det är kanske ett skrivfel är att sjöfararen får en äventyrares utrustningspaket, men det borde kanske vara en sjöfarares utrustningspaket (både finns med i utrustningslistan). Någon egen kustseglare gick inte att få. Jag har alltså redan en bild av vad jag vill skapa för en karaktär, men reglerna ger mig en annan utgångspunkt. De specificerar min karaktär för mycket. Man har också särdrag i Kopparhavets hjältar. Det borde gå att göra en tydligare feature av dem i rollpersonsskapandet.

Summa summarum: Jag gillar grunden i Kopparhavets hjältar där man placerar ut nivåer och tärningar, men jag gillar också flexibiliteten och detaljrikedomen in RQ6/Mythras som låter mig komma närmare visionen jag har för min karaktär. Det är lite för mycket arketyp av värven i Kopparhavets hjältar, och de kommer farligt nära som arketyperna i Shadowrun (åtminstone i andra upplagan) eller som klasserna i D&D. Men jag antar att det är en smakfråga.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,061
Stort tack! Verkligen givande att läsa jämförelsen, och uppskattar verkligen att du tog dig tid att titta på KH också.


Herr Grönstedt;n339563 said:
Varje värv i Kopparhavets hjältar beskriver en färdigformulerad bakgrundshistoria till rollpersonen. Jag gillar det inte. Jag vill göra min unika historia istället.
Här ser jag att just hur Sjöfarare är formulerad är lite olyckligt. Syftet är alltså inte att pådyvla alla samma bakgrundshistoria, utan att ge lite kött på benen runt vad en Sjöfarare kan syssla med. Övriga värv har tydligare formuleringar runt detta (se. tex. Tjuv direkt efteråt), men jag tror vi får göra en del omformuleringar i Sjöfarare.


Herr Grönstedt;n339563 said:
Eftersom att jag valde sjöfarare till min handelsresande ensamseglare så sa värvsbeskrivningen att jag skulle ha kastvapen. Det vill jag inte ha. Jag vill ha en pilbåge, ett armborst, eller en bössa. Det finns alltså en tydlig bild av att sjöfarare är på ett visst sätt, med en viss bakgrund, och med en viss utrustning.
Bra poäng. Syftet med utrustningspaketen är att ge rollpersonerna en enkel och fullständig startutrustning, men det kanske blir för begränsande. Skall klura på detta.

Herr Grönstedt;n339563 said:
Lite märkligt, men det är kanske ett skrivfel är att sjöfararen får en äventyrares utrustningspaket, men det borde kanske vara en sjöfarares utrustningspaket (både finns med i utrustningslistan).
Hoppsan!

Herr Grönstedt;n339563 said:
Någon egen kustseglare gick inte att få.
Vi tänker att en segelbåt snarare är något som hela spelgruppen sansas om. Det var inte en del av materialet du har sett, men i det färdiga spelet kommer vi att ha lite tips till SL runt hur spelgruppen kan börja med en Feluck eller annan enklare segelskuta.

Herr Grönstedt;n339563 said:
Det är lite för mycket arketyp av värven i Kopparhavets hjältar, och de kommer farligt nära som arketyperna i Shadowrun (åtminstone i andra upplagan) eller som klasserna i D&D. Men jag antar att det är en smakfråga.
Värven är definitivt mer "specialiserade" än t.ex. Yrken i DoD-84, men det är heller inte syftet att de skall vara fördefinierade arketyper. Vad gäller frihet att skräddarsy finns ju även de Fria Färdighetstärningarna.

Att göra mer med Särdragen är defnitivt tänkvärt. Några särskilda tankar? Typiska särdrag för olika Värv?
 

Måns

Duck Champion
Joined
12 Nov 2001
Messages
11,977
Location
Athos
Kul att läsa!

Dock, beskrivningen av värven visar bilden av en typisk krigare/magiker/sjöfarare/etc. Inte din RP. Den ger ju även mest inspiration snarare än fasta ramar.

Men du glömde det viktigaste; vilket system vann!? :) (av alla 5 eller hur många det nu blev)

Ps. Man kan börja med fartyg i KH. Oklart om möjligheten är med i den nedskalade speltestversionen.
 

Herr Grönstedt

Warrior
Joined
29 Dec 2000
Messages
370
Location
Linköping
Måns;n339567 said:
Dock, beskrivningen av värven visar bilden av en typisk krigare/magiker/sjöfarare/etc. Inte din RP. Den ger ju även mest inspiration snarare än fasta ramar.
Jag förstår det, men det var inte så texten för sjöfararen var formulerad. Jag skulle öppna systemet lite för att mixa värv och kanske tweaka färdiga paket mm.

Måns;n339567 said:
Men du glömde det viktigaste; vilket system vann!? :) (av alla 5 eller hur många det nu blev)
Vetefan, KH och DoD91 gillar jag mest tror jag. Mythras kommer trea. KH vinner nog för att jag slipper räkna så mycket. Men jag gillar också att slå i bakgrundstabeller, även om jag slår när jag får resultat jag inte gillar.
 

Herr Grönstedt

Warrior
Joined
29 Dec 2000
Messages
370
Location
Linköping
Leon;n339566 said:
Att göra mer med Särdragen är defnitivt tänkvärt. Några särskilda tankar? Typiska särdrag för olika Värv?
Jag ska fundera. Jag säger till om jag kommer på något smart. Kika på Passions i Mythras.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
4,061
Herr Grönstedt;n339569 said:
Jag ska fundera. Jag säger till om jag kommer på något smart. Kika på Passions i Mythras.
Passions i RQ6/Mythras/ursprungligen Pendragon är såvitt jag förstått en viktig inspirationskälla till HTs Karaktärsdrag, vilka blev våra Särdrag.
Det har vi gjort, i förhållande till Karaktärsdragen är att bredda med olika typer av Särdrag - inte bara Karaktärsdrag utan även tex Relationer och Principer. Tanken är både att bredda de olika krokar man kan hänga upp sitt rollpersonskoncept på, och ge spelarna mer frihet, men också att förankra mer direkt i spelvärlden - tex med en hederskodex kopplad till Banzikan eller en relation till en SLP.
 

Måns

Duck Champion
Joined
12 Nov 2001
Messages
11,977
Location
Athos
Herr Grönstedt;n339568 said:
Jag skulle öppna systemet lite för att mixa värv och kanske tweaka färdiga paket mm.
Systemet är egentligen redan öppet för tweak. Alla värv följer samma mall (som går att läsa i sin helhet i Hjältarnas väg) och det finns inget som hindrar spelgrupper att sätta ihop sina egna värv, som ju då kan vara hur customized som helst. Vi valde att inte ha med det i grundboken av utrymmesskäl, men infon finns som nedlanddningsbar PDF på Helmgasts hemsida.

Vi kommer även att ha en bunt Bakgrundspaket som har lite mer färg och koppling till specifika regioner runt Kopparhavet (inkl några enkla bakgrundstabeller!) :)

Tack för input också!
 
Top