Måns said:Nej, ToC är ett komplett spel.
Det var det jag menade... Men det är ju ändå ett regelsystem/rollspel för CoC-"världen" s a s... Det är ju samma Cthulhumythos och så vidare i grunden.
Måns said:Nej, ToC är ett komplett spel.
Synd att så många i tråden totalt missat detta. Precis som du säger så tror jag det är intressantare att prata om stridsfria settings än om annorlunda regelsystem.
Det vore fan så intressant, indeed, och riktigt kul spelvärld skulle jag tro. Du får väl skriva ihop det där.Jag tror mycket på den sortens utmaningar. Jag skulle exempelvis gärna se någon sorts maffiaspel (gärna i en annan setting än den vanliga - vad sägs om ett highfantasyspel som fokuserade på färgstarka fraktioner i den undre världen, exempelvis?) som bara handlade om att intrigera, infiltrera och manipulera. Alltså att hålla sig vän med rätt personer, att inte framstå som ett hot i ögonen på farliga personer, att vända ens fiender mot varandra, och att beställa lönnmord på exakt rätt personer vid exakt rätt tidpunkt. Ingen action eller några strider - utan om man beter sig dumt så kommer man helt enkelt bara att bli nedmejad någonstans eller stryka med i något bombattentat. Handlingen skall istället fokusera på just det där som någon säger i Gudfadern 3: "Economics is a gun. Politics is knowing when to pull the trigger."
Ja, det är inte det lättaste att tvinga fram en sådan setting när man inte har kunskapen. Det är hårt, det måste jag medge. Du får gärna skapa en tråd om det, det vore hur intressant som helst.För att få fram den känslan så handlar det nog inte i första hand om att använda något särskilt sorts regelsystem, utan mer om att skriva äventyr på ett särskilt sätt så att den här utmaningen verkligen blir engagerande och känns rättvis. Tyvärr pratar vi sällan om sånt här på forumet, och jag känner inte till något rollspel som erbjuder spelledarhjälp i detta syfte. Synd, för ämnet är verkligen intressant och jag tror att många har idéer och förslag. Kanske borde man starta en tråd om saken?
solvebring said:Ja, det är inte det lättaste att tvinga fram en sådan setting när man inte har kunskapen. Det är hårt, det måste jag medge. Du får gärna skapa en tråd om det, det vore hur intressant som helst.
För att undvika strid rekomenderar jag:
-Låt alla strider vara potensiellt dödliga (det ska vara en stor risk att slåss)
-Ha ett enkelt stridssystem så det inte innehåller en bonus i extra kul spelighet
-Låt inte karaktärerna vara stridisar
solvebring said:Du hävdar förresten att spelledandet kan åstadkomma lika mycket som en snyggt arbetad setting?