Nekromanti Att röra vid en stjärna.

Hanihörnet

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
67
Så kortfattat som möjligt:

Jag försöker komma på ett något realistiskt/way out there sätt att komma då nära en stjärna som möjligt, dock har min pubertala hjärna tagit över min högra hjärnhalva.

Några som har några bra idéer här på forumet? Realistiska såsom sci-fi-iga?

Tack på förhand!
/Hanihörnet
 
Hur skall du använda förklaringen? Kommer den att vara viktig och i fokus (så att den behöver vara utförlig)?

Själv hade jag helt enkelt låtit bli att förklara. Använda en rymdstation och vifta bort problemet med ett kraftfält och litet böjd rymdtid.
 
Ja, att komma nära stjärnor ligger i fokus.

Jag är tråkigt nog inte en sån person som bara kan "hoppa över" en förklaring. Jag blir bara mindre motiverad att fortsätta då.
 
Hanihörnet said:
Jag försöker komma på ett något realistiskt/way out there sätt att komma då nära en stjärna som möjligt.
Åka till Hollywood?

/Anders
 
Böj skiten ur rymdtiden. Det är humflum, men det finns egentligen inget bättre sätt så vitt jag vet. Nu har jag inte full koll, men jag tror att det skulle hindra alla olika sorters partiklar samt strålning.
 
Ta en titt på filmen Sunshine för att se om det passar dig i smaken. De ska spränga en atombomb i solen. Om inte annat kan du se den för att få se en Danny Boyle-film.

/Han som inte kommer ihåg lösningen, annars hade han sagt den direkt
 
De använder skepp med jättestora "sköldar" framtill som reflekterar och/eller förminskar strålningen.

Det är nog den minst flummiga metoden och den som är mest tillgänglig i dagens läge.
 
Har inget att tillägga i själva disskutionen men jag undrar bara vad dom ska in i stjärnan att göra?


/poseur nyfiken
 
Sun Crushern var ett rymdskepp i Star Wars. Det kunde flyga rakt genom stjärnor utan större problem, vad jag förstått. Nu var helt Sun crushern förvisso apmegatöntig, så den är väl inte att klassa som en bra idé, but still, kanske kan inspirera till något mer vettigt, what do I know?

- Ymir, upplyser
 
Enligt artikeln kan den ramma sönder andra skepp och ta emot turbolasrar utan problem, samt spränga stjärnor med sina resonanstorpeder, men åka genom stjärnor står det inget om.
 
Hmm... om man ska komma nära en stjärna är väl de största problemen värmestrålningen/ljuset, partikelstrålning och gravitationen.

Det första kan man tänka sig övervinna på det sätt som Han syftar till (jag gillar också den filmen!), alltså stora värmesköldar av guld. Det är ganska visuellt kul, och häftiga sekvenser vid rymdpromenader - se filmen!

Det andra problemet med partikelstrålning (jag har egentligen ingen koll på fysiken!) kan man tänka sig en förklaring á là norrsken. Alltså, eftersom partiklarna är laddade kan ett magnetfält styra bort dem, precis som jordens magnetfält gör med de laddade partiklarna från solen, och därmed skapar norrsken. Det borde kunna ge en massa häftiga speleffekter - om inte annat ett rejält fyrverkeri. För att alstra magnetfältet krävs en rejäl energikälla - förslagsvis fusion. Lite kul att det då är samma process som sker i själva stjärnan. Huruvida en stjärna sänder ut farlig radioaktiv strålning (alltså, inte partiklar) vet jag inte. Men mot det borde de ovan nämnda värmesköldarna isf också skydda.

Så var det gravitationen. För att undvika att sugas in i stjärnans inre av den enorma gravitationen (och därmed bli komprimerad till plasma) kan man tänka sig att man lägger sig i omloppsbana (precis som Fuglesang &Co gör i detta nu). Eftersom stjärnans gravitation är enorm (tusentals gånger jorden), måste man ligga i omloppsbanan med gräsligt hög fart. Någon (som inte är jag!) kan nog räkna ut farten som krävs för att ligga i omloppsbana nära en stjärna. Jag gissar att det krävs en fart som börjar närma sig c (alltså, ljusets hastighet). Om man färdas med sådan hastighet börjar en del riktigt intressanta effekter kicka in, enligt klassisk relativitetsteori. Den främsta är att tiden saktar in: Antag att en person A befinner sig på en planet långt från den aktuella stjärnan. Hennes kompis B lämnar planeten och lägger sig i nämnda omloppsbana. A fortsätter sitt liv, åldras och blir gammal. Så återvänder B - bara ett år eller två äldre än sist! För att nå en så hög fart krävs också absurda mängder energi. Fusion, återigen.

Just det, sedan har vi ju solens utbrott - att solens själva materia slungas som armar långt ut i rymden då och då. Kan kräva rejäla manövrer i hyperfart....

Det här var ganska luddigt, men hoppas det var lite relevant iallafall...
 
Sundiver

David Brin har skrivit en bok som heter Sundiver, och handlar om precis vad det låter som: en expedition med ett skepp som flyger in i en stjärna. Brin är utbildad fysiker, så jag antar att hans idéer om hur skeppet skulle fungera inte är helt tagna ur luften. Jag minns inte riktigt vad de gick ut på, men jag har för mig att principen för att hålla skeppet kallt var ungefär densamma som återfinns i ett kylskåp. Boken ser ut så här. Jag rekommenderar den inte direkt. Brin har skrivit betydligt bättre böcker.

/tobias
 
Alla här har hjälpt till jättemycket. Jag bugar och bockar.

För de som undrade vad man skulle med en stjärna att göra, är att jag håller på att skapa en spelvärld där allt genomsyras av energi, men det finns mest energi i stjärnorna. Därför försöker många komma åt den "inre" kraften som finns i stjärnorna.

/Hanihörnet
 
Re: Sundiver

Dom använder en värmeväxlare för att pumpa upp en laser som gör sig av med värmen. Brin ignorerar dock att den lösningen i bästa fall (100% effektivitet) generarar mer extra spillvärme än vad som strålas bort...
 
Back
Top