Nekromanti Att presentera sin värld

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Har kommit på ett förmodligen ganska bra och behändigt sätt att presentera sin rollspelsvärld, nämligen i formen av en reseskildring. En fiktiv person beskriver mer eller mindre ingående sina resor i var och en av världens länder samtidigt som skildringen varvas med tabeller, eventuella bilder och små exkurser som jag såsom konstruktör respektlöst redigerar in i texten.
Nu kommer frågan: Har liknande gjorts förrut? Jag efterfrågar alltså såväl plagiatvarningar som kreativa förslag på inspirationskällor.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Tja, världsbeskrivningar i skönlitterär form har gjorts förr. Se bara på Chronopia. resebeskrivningar är säkert inte heller något nytt. Jag hade planer på att beskriva en av mina egna kampanjvärldar på det sättet.

De två största problemet med skönlitterära världsbeskriningar är som jag ser det dels att författarens litterära kvaliteter till så stor del avgör om världsbeskrivningen blir bra; alla är inte goda författare, och skriver man skönlitteratur så framgår det bara tydligare, och dels att frånvaron av en ordentlig struktur med rubriker och underrubriker för varje enskilt område som ska beskrivas kan göra texten svår att orientera sig i, om den ska användas som referens för spelledaren.

Metoden har sina förtjänster också. Beskrivningen tenderar att bli mer levande och man får sig till livs detaljer om resor, inkvartering och vardagsliv i de besökta platserna som en rakt-upp-och-ned-beskrivning lätt skulle kunna råka hoppa över. Dessutom får man ju i och med att man ser på världen genom ögonen på en av dess innevånare automatiskt en insyn i mentaliteten hos världens människor (eller vissa av dem, iallafall).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmm, intressant..

Tänkte själv samma sak, det kan ju bli krångligt att strukturerat klämma in all fakta i en berättelse, men den kan ju fungera som ett litet förord.. Tack för idén! *SNO!*

/images/icons/wink.gif
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Ett bra exempel är Dungeon & Dragons världar... jag vet med säkerhet att åtminstone Dark Sun innehåller en beskrivning av världen ur en vandrares synvinkel. Tror faktiskt till och med att den tar upp en hel bok... kallas för "Wanderers journal" eller nåt i den stilen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Tja, jag håller på att konstruera min Atlantica med förord till varje kapitel del av min världsbeskrivning i form av en dagbok från en berömd historiker/reseskildrare.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag tycker att det är en bra idé. Men frågan är om det är en vandrare eller en tidigare hjälte som ska berätta. Fördelen med vandrare är att man kan ge en opartisk bild av världen medans hjälten antagligen hellre vill skryta än att berätta den riktiga sanningen.

Hjältens version
"När jag hade vandrat hundra mil utanför staden [namn] utan varken mat eller vatten kom jag fram till en djup grotta med hundratals farliga monster i..."

Vandrarens version
" När jag hade ridit två kilometer utanför byn [namn] med rikligt av både mat och vatten kom jag till ett vanlig kaninhål med två kaniner i...

Som ni ser är det egentligen samma historia med två olika berättare.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
samt att man får med alla fördomar som finns. Däremot tror jag att man skulle kunna införa rubriker i form av "Den 6/2 2346 AD, [Stadens Namn]" eller nåt...
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Trakorien (gamla DoD supplementet) var skrivet som en reseberättelse. Själv tycker jag inte att formatet är speciellt bra. Jag föredrar en världsbeskrivning som går att läsa som en uppslagsbok. Bättre i så fall att låta reseberättelsen utgöra inledning till varje kapitel.

/Kalil
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ytterligare en version

Eller så kan man presentera det hela med en viss kritisk distans till världen och dess väsen, ungefär som i Swifts Gullivers resor:

"Efter en stund kom jag fram till byn Nabardor, där de mest gästfria människor bor, ehuru de sällan önskar släppa iväg de förbipasserande vandringsmän som, när de väl provianterat och vilat upp sig, uttrycker sin uppriktiga önskan att vandra vidare. I rask takt låste byns invånare in mig i ett skjul i förhoppningen att jag snart skulle känna mig så hemma i byn att jag svårligen självmant skulle bege mig därifrån. Under följande natt lyckades jag emellertid fly med god hjälp av min fångvaktares sjuttonåriga dotter, vars ömsinta gunst jag framgångsrikt hade erövrat. Efter en hetsig språngmarsch genom traktens skog föll jag ner i ett väldigt hål som visade sig tillhöra två exemplar av landets berömda jättekaniner. Väldiga som elefanter och med sylvassa klor var de just i färd med att sluka mig levande då plötsligt...." etc etc etc.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Men frågan är om det är en vandrare eller en tidigare hjälte som ska berätta.

Och däri ligger problemet med formatet (som har använts ganska ofta); för att bli trovärdig som berättelse bör den vara "subjektivt" skriven av någon som berättar ur sitt eget perspektiv -- men SL och spelare tenderar ändå att läsa det som en objektivt uppslagsverk som berättar Hur Det Är.
Ett sätt att komma runt det är att ha två (eller fler) versioner berättade ur olika perspektiv, eller att ha en anonym "uppslagstext" och en reseskildring; Rolemastermodulen 'Iron Wind' var gjord på det sättet.

--
Åke
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Berlin boxen till svarta mutant innehöll en turistguide, där hotell får stjärnor och sånt. Det är en kul grej och ha med, men roligare ifall man gör det snyggt som dom gjorde. Ni vet, bilder och sånt bakom en snygg framsida på en guide i vanligt turistformat, inga stora A4:an.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jovisst kan man det. Problemet är bara att en reseskildring sällan brukar vara indelade i avsnitt av typen "statsskick i Morgulien", "religion i morgulien", "rättsväsende i morgulien". Nej, sådana detaljer får man sig till livs i den löpande texten vilket gör det svårare att hitta.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Första Dark Sun-boken skrevs ur "Vandrarens" synvinkel. Castle Falkenstein är skrivet ur en nykomling till den dimensionens synvinkel.

Jag gillar reseskildringar, men man kan samtidigt ha lite struktur på dem så man inet behöver läsa för mycket under spelningar för att hitta det man vill åt, kanske ha fakta i specialla rutor. Eller ha en sektion med reseskildringar som vem som helst får läsa, speciallt spelare som ska få en bra bild av världen, och en spelldarsektion där korrekt info ges.
 
Top