Nekromanti Att lösa svårigheterna med att bygga äventyr i högteknologisk miljö

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Troberg;n338602 said:
Instämmer, men det är inte lätt. Liksom, vilken "sköna nya värld" blir det med oändlig tillgång till majonnäs? Det är inte lätt att löista ut alla implikationer av det...
"Oändlig tillgång till majonnäs" innebär ju oändlig tillgång till ägg och matolja, bland annat. Hur har det möjliggjorts? Vilka jobb påverkas av lösningen? Vilka andra jobb stryker med av samma skäl? Finns det ens en matvaruindustri, nu när oändlig tillgång på ägg gör den meningslös? Är det kanske ett nytt monopol som dykt upp? Vilka äger det monopolet? Är de schyssta? Är världssvälten löst, eller är det bara västvärlden som avnjuter sin majonnäs? Någon annan del av världen?

Den här sortens startpunkter tycker jag formar de mest intressanta spelvärldarna. Majonnäs känns mer som en symbol för mat i praktiken, och låter lite mer som en Paranoia-grej eller något från en Harry Harrison-novell kanske, men grundtanken att sätta upp en "what if..." och göra en värld av det är amazing!
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag tänker mig att det kan finnas en benägenhet att tänka i att teknologin enbart används för att lösa mysterier, och inte något som används av de som skapar mysterierna. Det klassiska exemplet är att fingeravtryck hjälper till med att lista ut vem som begått ett brott, men konsekvensen är att brottslingar torkar av efter sig eller har handskar. Samma sak med DNA - det är givetvis något som kan användas, men kontaminering är en grej, och det är inte säkert att DNA som hör hemma på platsen märks - och om en brottsling planerat ett mord en längre tid så kan de rimligen fixat hår eller annat som innehåller DNA från annan att placera ut.

Nivån på hur mycket sånt här som tänkts på kan förstås variera - ett oplanerat brott som döljs hastigt kanske är enklare att nysta i än en Lovecraftiansk hemlig kult som döljer sitt mord av en utomstående Som Vet För Mycket, om man säger så.
 
Top