Nekromanti Att köpa utskrifter av Independent rollspel

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Som många andra har jag ett rollspelsprojekt på gång på min hemsida. Jag kommer erbjuda det färdiga materialet som gratis nerladdningsbar PDF fil när det är klart. Vad mitt rollspel handlar om är inte viktigt för frågan, utan det handlar mer om att jag vill veta om ni vill ha dessa möjligheter.

Nu undrar jag över följande:

1. Finns det intresse att kunna köpa en CD med allt material som finns nerladdningsbart på hemsidan. Pris ca 20 kronor + porto. Kanske bra för de som inte orkar ladda ner allt eller har långsam linje. (dvs detta utgår från ett framtida perspektiv då rollspelet kommer finnas på hemsidan tillsammans med tillbehör).

2. Finns det intresse av att kunna köpa en printad version av rollspelet / materialet? Svart/vit utskrift på laserprinter, 100 sidor för ca 30 kronor + porto.

3. Finns det något intresse av att kunna köpa särskilda sidor av materialet, som tex framsida, printade/tryckta i färg etc. Pris: ? (vet ej ännu)

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag klurade på det här längre ner på forumet, vilket gav en hel del (för mig) oväntade åsikter. Orkar du inte läsa det skitet så sammanfattar jag det jag kom fram till:

Några (Schenström, om inte annat, men säkert fler) gillar INTE datorversioner, och framförallt inte nätversioner. De gillar pappersvarianter för att man kan bläddra i dem, innan man köper den. Postorderversion faller alltså på det greppet...

De som vurmar för datorversioner (och då faktiskt ofta ren RTF-variant) menar att det är praktiskt att kunna välja teckensnitt själva och att till viss del styra layout. Dessutom kan de göra ändringar direkt i datorfilen. Det går inte (om man inte har specialprogramvara) i pdf.

Förslaget med omslag för separat beställning låter smart, men om inte användaren häftar dina sidor (utan sätter dem i plastfickor i pärm, vilket verkar vara praxis), så har han föga användning av omslag i styvt och bra papper. Han har egentligen ingen användning av omslag alls. Att skicka omslag på ett helt uppslag för användaren att biga själv i mitten är inte heller ett klokt alternativ.

Mitt förslag är att du lägger ut allt ditt material så fort som du har skrivit klart det i ren RTF-form på nätet. Efter att ha blivit korrläst och fått respons från användare kan du fortsätta att bygga ut rollspelet, och presentera snygga pdf-versioner. DÅ börjar du fråga användarna hur de vill ha rollspelet. Har de laddat hem allt? Har nya användare kommit till på slutet och tycker att ditt arbete är för omfattande att ladda hem på en gång? Då kommer dina alternativ att verka väldigt intressanta! Dessutom ska du nog försöka sälja dina alster i tryckt form på konvent och liknande. En del har ju inte ens hittat dig på nätet...

Men som sagt, sättet du publicerar på tror jag har mycket att göra med hur materialet ser ut. Tråkigt svar - jag vet, men dessvärre ligger det nog till så. Själv tycker jag CD-versionen låter intressant, särskilt om man får lite gimmiks. (Rollspelshemsidan med FAQ-listor och nyhetslista, rollpersonsgenerator och världsbeskrivning med stöd för databassökning, med mera) -okej, önsketänkande, men visst vore det häftigt?

/Rising

"Hey, Aktrapax, det kommer orcher därborta! ska du inte använda någon magi?"
"Magi? Vad för magi? Jag kan ingen magi!"
"Meh, vad är du för en trollkarl som inte-"
"Jag är inte trollkarl. Jag är lärd man!"

"... men ... hur dödar du folk, då?"

-Strax därefter stupar jag för första gången i ett rollspel.

Aktrapax - forever
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Nackdelen med en postorderversion är att det kommer att kosta. Nätversioner som man kan bara ladda ner är ju (för det mesta iallafall) gratis. Då kan man ju skriva ut det om man vill, eller ids.
Och om man av någon anledning inte vill ha några bilder eller liknande i sin texy kan man också ta bort det innan man skriver ut. Fast det beror ju också på i vilket format det är.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

KampSnigeln

Veteran
Joined
20 Aug 2001
Messages
19
Location
Leningrad
Independent

Jag har funderat på ungefär samma sak för "mitt" rollspel.

1) Hemsida + pdf.fil.
2) Ett fåtal ex i kopierad version. Kanske 50 stycken. Då spelet hittills är på 120 sidor.
3) Ständig uppdatering utav hemsidan med pdf.filer utav intresse, inskickade utav spelare och spelledare som gillar spelet. Med nya yrken osv.
4) CD-version.

Tycker ditt upplägg verkar komplett. Go for it!

The Snail

"humanity is the devil"
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Tanken är att det skall gå att ladda ner spelet/materialet gratis från hemsidan. Men för de som inte gillar dataformatet eller har problem eller (andra möjliga orsaker) skall kunna ha möjligheten att köpa materialet redan utskrivet till en låg kostnad.

När det gäller att ta bort bilder etc så är det nog N/A i detta fall eftersom jag hade tänkt mig PDF format.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
näe [ant]

almost no text
jag kan inte tänka mig att köpa ett rollspel på cd när man kan ladda ner det från nätet. jag vill inte heller köpa en cd för 20+porto utan att veta vad det är på den, då laddar jag hellre ner den från sidan och ser ifall det är nått att ha. digitalt som digitalt, vem bryr sig? och en halvtimmes nerladdning är helt okej. modemtid kostar tillochmed mindre än cd'n.

däremot om du trycker spelet kan jag tänka mig att köpa det. ett tryckt rollspel betyder att det är någon som har lagt ner massa pengar i det, och tror att det finns folk som är villiga att spendera tid med materialet för att det är så bra. om det inte är tryckt betyder det att det inte finns någon som har lagt ner massa pengar i det, och att det inte finns någon som tror på att spelet är tillräkligt bra.

det finns ett par kul gratis rollspel som kan konkurera med de stora komersiella spelen.. sånna spel är helt underbara!

..när jag tänker efter så kanske jag kan tänka mig att köpa cd'n för att ha en aldeles egen cd.. men den köper jag inte fören jag har laddat ner spelet och spelat det ett par gånger och vet att det är bra!

eftersom en cd kostar nästan 20 kronor antar jag att du inte försöker sälja dem för pengarnas skull, utan mer för att känna att folk älskar ditt rollspel. du kommer säkert att få mer tillbax ifall du låter folk få den fina PDF'en först efter att de bett dig via mail.. de som inte vill be dig skicka filen får nöja sig med vanliga notepad-filer.. du blir glad, och spelet förblir gratis =)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Re: näe [ant]

Självklart skall materialet finnas på hemsidan. CDn är ett komplement till de som inte orkar ladda ner, kanske inte har egen modem uppkoppling etc. Det skall också framgå tydligt vad CDn innehåller innan man beställer den. Priset på CDn är definitivt inte för att tjäna pengar utan snarare en ytterligare service.

När det gäller tryckt material så vill jag gärna (om det finns möjlighet) kunna erbjuda utskrifter av spelet till en låg kostnad. Syftet är inte heller här att tjäna några direkt grova pengar utan snarare en service.


// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 
Top