Nekromanti Att köpa eller inte köpa ?

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, det finns inte så mycket att säga egentligen. Vill du ha ett snabbspelat och relativt enkelt heroiskt fantasyspel är D&D3 ett bra val. Vill du ha realism och mer avancerade regler passar det nog inte lika bra.

-R
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Fördelar jämfört med vad? Tidigare versioner av D&D och AD&D eller jämfört med andra, svenska rollspel?

Daniel "Warduke" Schenström
 

Malkavian

Veteran
Joined
26 Jan 2001
Messages
32
Location
Krokek
Det är ett av de bästa fantasy jag spelat.
Snabbt strids system och mycket MAGI!

I am the begining of every end.
And the end of every life.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Har du spelat Baldur's Gate?
I så fall kan du tänka dig det med mera rollspel och dialog och på riktigt. Nästan.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Enligt mitt tycke finns det bara fördelar med 3:rd edition, om man jämför med ad&d. Om du gillade den gamla versionen så är den nya ett självklart köp.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ack. Av de där spelen har jag ett, har spelat två och gjort gubbe till ett tredje, så det är för svårt att ge en sjysst jämförelse. det som följer är bara ett försök.

Nya D&D bygger på både gamla D&D och AD&D och innehåller sådeles de raser och yrken man är van att se från dessa spel (Raser: människor, alver, dvärgar, tomtar, halvlingar, halv-alver och halv-orcher. Har man Monster Manual så kan man använda en massa andra raser som rollpersoner också. Yrken: Krigare, Utbygdsjägare, paladin, barbar, munk, Tjuv, Bard, Präst, Druid, Magiker och Trollkarl). Utifrån denna grund kan man skapa sin favoritkombination. rasen man väljer tenderar att vara den samma karaktärens liv ut medan yrkena ofta kan mixas och matchas när man känner för det. varje gång man går upp en grad kan man fortsätta med det yrke man har eller ta ett nytt. Ens karaktärsgrad är sedan det totala av alla yrkesgrader man har (en grad5 krigare/grad5 magiker är alltså grad10). Grundegenskaper och färdigheter fungerar som i de flesta spel. nytt för denna utgåva av D&D är "feats", specialförmågor som slå hårdare, slå snabbare, slå mera. De olika formerna av magiskapande är också feats.

Reglerna är överlag rätt enkla, man slår en t20 mot en svårighetsgrad och hoppas man kommer över. Striderna involverar lite mer taktik än tidigare med mycket som verkar komma från 2nd editionboken "Combat & Tactics".

Magi, prästerlig och magikernas, går ut på att man memoriserar ett visst antal formler, från de olika graderna av magi (från grad0 till 9) och sen blir av med dem när man kastar dem.

I övrigt kan man väl säga att D&D är high fantasy. Heroiska hjältar, nästan superhjältar, ger sig i kast med horder av bisarra monster i galna magikers grottkomplex på främmande plan och sånt.

Nya D&D är en blandning av tidigare versioner av de två olika spelen, men med tidigare spärrar (gradtak för ickemänskliga raser mm)borttagna, systemet förenklat. Jämfört med de spelen du nämner så är det i en högre kraftklass, än högre än tidigare versioner tack vare feats.

Skulle jag rekommendera någon att köpa nya D&D? Nej. jag skulle vara kvar i 2nd edition och sen gå till OGLs hemsida och ta tillvara de förändringar som är till det bättre (förenklat system, inga gradbegränsningar för yrken för ickemänskliga raser) och sen glatt spela vidare.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Det är roligare än att damma mattor..
=P

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 
Top