WRNU Att göra annat medan man spelar rollspel

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Häromdagen så inledde jag en spelsession med att plocka lite hemma, förbereda lite käk m.m. samtidigt som vi drog igång ett spelmöte (jag var inte SL).

Ofta krävs ganska få slag och lite pappersexercis i början av spelmöten eller kampanjer, eller i vissa narrativa delar (tänk typ när man ska besöka ett värdshus och få ett uppdrag), och då kan jag tycka att man med fördel göra lite annat medan man spelar.

Hur ställer ni er till att göra annat när man spelar?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Om du gör något annat när jag spelleder kommer jag vänligen be dig välja: fokusera på mig och min historia eller du kommer aldrig bli inbjuden igen. Du får ingen andra varning.

God fortsättning
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag tänker att det för min del beror väldigt mycket på vilken sorts grupp och vilken sorts rollspelande vi gör.

När jag varit spelare i friforms-superhjältespel så har vi både lagat mat och ätit samtidigt. Det har hänt att brottstycken av spel spontant uppstått medan vi åkt buss. Det har inte krävts sådär supermycket fokus eller hjärnarbete.


Däremot, när jag spelleder tanke-intensivt myctserielösande och det handlar om att minnas saker man är med om och pussla ihop ledtrådar, hålla komplexa relationer i huvudet, föra noggranna anteckningar… då tror jag det fungerar sämre att göra annat samtidigt, och jag skulle nog också uppleva det som mer störande.

Jag spelar sällan den sortens rollspel där man "får uppdrag på värdshus", och jag brukar inte tycka att tärningsslagen är det viktiga (det kan ju egentligen vem som helst kring spelbordet sköta om vi nu ska avbryta vår inlevelse för att rulla plast och räkna matte några sekunder).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Nej, det är inget jag skulle kunna ha som vana. Varken för egen del eller övriga spelgruppen. Otroligt distraherande. Det funkar om man går och sätter på kaffe i tre minuter och sedan är med igen (eller i de fall RPn faktiskt inte är med i scenen, fast även då stör det efter ett tag).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Oj, väldigt varierande beroende på omständigheterna.

Helst ser jag att alla sitter och fokuserar på det faktiska spelandet. Men jag är helt och hållet med på att verkligheten ibland är svår att ignorera, och ibland måste middag förberedas, barn nattas, etc...

Frågan är hur gärna man vill spela, och om det är värt kompromissen.

Men jag förväntar mig att man förvarnar när man har något sådant, innan spelmötet. Så gruppen kan ta ett beslut på om det känns okej att spela med en eller flera spelare bara delvis närvarande.

Ibland kräver den bit i spelandet man är inne i mer fokus av alla om det ska vara nån poäng, för att slippa ett ständigt upprepande av information och frågor som "Vladimir? Vem är det?" eller "jag trodde vi fortfarande var i vattencisternen?", när händelseförloppet är en smula komplext.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag har läst retorik på universitetet. Vi gjorde en workshop där vi i par skulle berätta något för varandra (typ vad man gjort i helgen). Mottagaren skulle först nicka och "mmm"a och hålla ögonkontakt, och sen gjorde man det en gång till då mottagaren skulle undvika ögonkontakt, verka ointresserad och pyssla med annat.

Även om du som mottagare tycker att du har full fokus, så leder bristen på bekräftelse till att sändaren har svårare att framföra det den vill. Man stakar sig, tvekar, kommer av sig och får ett allmänt dåligt flyt. Och flyt är ju närbesläktat med flow (dvs att man känner sig uppslukad av aktiviteten och glömmer bort verkligheten) som ju är viktigt för rollspel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Helst fokus, men jag gör gärna undantag för matlagning/koka kaffe/etc iom det innebär att vi får mer av den begränsade tid vi har till att spela!
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
482
Location
Uppsala
För rätt många år sedan satt en spelare i en av våra kampanjer och spelade Civilization på sin laptop spelmötena igenom.

Han blev inte tillfrågad när det var dags att dra igång nästa kampanj.

Hellre ta en paus i spelet om man behöver göra annat än att göra det parallellt med spelet.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Om jag får veta varför spelaren går iväg (och det är viktigt), de andra spelarna tar på sig att recapa när deras kompis är tillbaka, och spelaren smyger tillbaka utan att avbryta något, så kan det gå bra.
Om jag kan fokusera helt på de spelare som är där och de drar med sin kompis igen i utbyte mot mat eller vad det nu var.

Tillägg: Jag försöker vara bra på att lägga in regelbundna pauser i spelet så att man ska hinna med andra viktiga saker. Så blir spelet åtminstone upphackat på ett strukturerat sätt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Personligen vill jag se fullt fokus utan sidoaktiviteter av respekt till SL som ofta preppat men också övriga spelare som vikt tid för att delta.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,511
Location
Helsingborg
Jag kan ha förståelse, exempelvis om personen har barn nära, men det är ingen optimal upplevelse, varken för personen som gör annat eller för de andra deltagarna.

Det är precis som med andra aktiviteter; spela fotboll; se på film; köra bil. Om man rynkar på näsan mot att göra andra saker istället för huvudaktiviteten, varför ska det då vara acceptabelt för rollspel? Gör den andra saken istället för huvudaktiviteten. Som skrivet, man förstör för de andras upplevelse också.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
- Fan Olof, du är ju målvakt, vad håller du på med? De har 5-0 nu!
- Jag kör lite rollspel parallellt med matchen bara.

- Du bränner ju vid maten Olof!
- Jag kör lite rollspel vid sidan av, sorry.

- En bil har har hamnat på tvären på E4 och det är stopp i trafiken i norrgående riktning. Föraren uppges ha spelat rollspel samtidigt som han körde.

Skämt åsido:
I likhet med en tidigare post har jag i en feedback-utbildning fått öva att berätta saker för någon som aktivt lyssnar respektive aktivt ignorerar/sysslar med annat. Det är enorm skillnad. Fokus på det vi gör tack.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Är det dåligt med simultanförmågan på forumet? Klart man kan lyssna, och aktivt delta, samtidigt som plockar undan hemma, kokar kaffe, brer en smörgås, eller hackar morötter (förutsatt att det inte görs i ett annat rum).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,727
Location
Eskilstuna
Evokee;n338793 said:
Är det dåligt med simultanförmågan på forumet? Klart man kan lyssna, och aktivt delta, samtidigt som plockar undan hemma, kokar kaffe, brer en smörgås, eller hackar morötter (förutsatt att det inte görs i ett annat rum).
Jag uppfattar mig själv som ganska vass när det kommer till simultanförmåga (och ödmjukhet) – men som APM är inne på handlar det inte bara om ens egen upplevelse och närvaro. Därför kan jag tycka att det är viktigt att ge sin spelgrupp sitt fulla fokus, även om man själv upplever att man kan hantera spelandet utan det.

Edit: 1000 inlägg – får jag ett nördcertifikat nu?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Evokee;n338793 said:
Är det dåligt med simultanförmågan på forumet? Klart man kan lyssna, och aktivt delta, samtidigt som plockar undan hemma, kokar kaffe, brer en smörgås, eller hackar morötter (förutsatt att det inte görs i ett annat rum).
Människor kan inte multitaska, det är forskningen vad jag vet rätt enig om. Det vi kan göra är att vi kan väldigt snabbt byta mellan olika aktiviteter – men bara en kan ha vårt huvudsakliga fokus i taget.

Om man upplever att någon av sidoaktiviteterna kräver något som helst fokus så leder alltså sidoaktiviteterna till sämre fokus på rollspelet. Jag kan absolut promenera samtidigt som jag tänker på ett klurigt programmeringsproblem – promenerandet kräver inget vidare fokus, framför allt inte om det sker på plant underlag enligt förutbestämd rutt. Men jag skulle definitivt ha problem att verkligen försjunka ner i ett sådant problem samtidigt som jag försökte navigera en folkfylld järnvägsstation för att hitta rätt tåg, till exempel.


Jag kan absolut göra vissa saker samtidigt som jag rollspelar också. Men det blir sämre rollspel av det. Eller ja, mer av sånt jag inte vill ha, mindre av sånt jag vill ha.

Sämre flow, sämre fokus, sämre inlevelse. Lättare till flamset, närmare till metasnacket, längre ifrån rollpersonen och situationen. Ständig påminnelse om att jag minsann inte alls är en ball detektiv i Luna City utan bara en nörd som står och hackar morötter. Lite som att använda regelsystem alltså, fast värre eftersom regelsystemet och plastbitarna åtminstone har lite relevans.

En av de bästa rollspelsupplevelser jag haft var under ett strömavbrott. Inga distraherande moment överhuvudtaget, vi satt bara i varsin soffa/fåtölj och rollspelande.



På samma sätt som jag kan spela mobilspel samtidigt som jag har ett djupt och ingående och utmanande samtal med någon som sitter bredvid mig, men antingen kommer mitt mobilspelande eller mitt samtal bli lidande – antagligen båda.

Ingen säger att det blir omöjligt att lyssna eller aktivt delta samtidigt som man jonglerar motorsågar, men det blir svårare. Och sämre.

Åtminstone om någon grad av ens föredragna rollspelsupplevelse handlar om fokus och flow.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Evokee;n338793 said:
Är det dåligt med simultanförmågan på forumet? Klart man kan lyssna, och aktivt delta, samtidigt som plockar undan hemma, kokar kaffe, brer en smörgås, eller hackar morötter (förutsatt att det inte görs i ett annat rum).
Givetvis sänker andra aktiviteter kvaliteten på spelet men jag upplever samtidigt att inlevelse i en aktivitet kommer som en funktion av tid, så länge orken räcker. Om alternativen står mellan att någon hackar lite morötter under spel och att vi måste göra en massa pauser så ser jag hellre att det lagas mat parallellt. Jag har ont om tid och använder helst så mycket som möjligt till spel!
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Pardon for typing in English.

I've had players that had ADD/ADHD and where letting them do something on the side actually helped them pay attention, because it kept them at the table.
However, in most cases it's a bad idea and the moment someone wants to show off youtube videos or wanders off or starts texting their girlfriend, the mood usually dies.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
RasmusL;n338801 said:
Givetvis sänker andra aktiviteter kvaliteten på spelet men jag upplever samtidigt att inlevelse i en aktivitet kommer som en funktion av tid, så länge orken räcker. Om alternativen står mellan att någon hackar lite morötter under spel och att vi måste göra en massa pauser så ser jag hellre att det lagas mat parallellt. Jag har ont om tid och använder helst så mycket som möjligt till spel!
Ett sätt satt få mer tid är ju att göra annat samtidigt som du spelar.

sen kanske man inte ska sköta disken när man slåss mot Vicotnic, men att plocka undan lite eller skala potatis, när gruppen sitter och dricker öl på värdshus borde ju inte orsaka några våldsamma försämringar av spelet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Evokee;n338825 said:
Ett sätt satt få mer tid är ju att göra annat samtidigt som du spelar.

sen kanske man inte ska sköta disken när man slåss mot Vicotnic, men att plocka undan lite eller skala potatis, när gruppen sitter och dricker öl på värdshus borde ju inte orsaka några våldsamma försämringar av spelet.
Ja, precis, men det brukar också sköta sig självt: när spänningen ökar brukar jag glömma bort både kaffebryggare, kokande potatis och öppna kylskåp, det blir helt enkelt för spännande. När det hettar till gör jag inte annat, då sitter jag framåtlutad kring spelbordet, precis som du säger så har det sin tid och sin plats!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har inget problem med att folk gör annat samtidigt, så länge de har det fokus som behövs på spelet. Men tydligen har inte alla det. Så det beror på gruppen.

Nu är jag extremt sällan spelare, men beroende på grupp så kan jag behöva ha annat som distraherar för att inte bli knäpp på att vänta på min tur eller prata över andra spelare. Men det beror också på spelgrupp.
 
Top