Att gå i mål

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Mitt tips är att bara sköta det som ger pengar (arbetet).

Resten kan vara kreativa, lustfyllda hobbies som faktiskt aldrig behöver leda nånstans. Det är inget fel att ha 25 parallella projekt som inte ser ut att utvecklas från dag till dag. Oftast är det informationsinhämtningen och konceptualiseringen som är det roliga för mig, sen känner jag mig klar. Att skriva ner, redigera och publicera är bara tråkigt, och det kommer inte ge mig några pengar ändå.

Håll hjärnan igång, med det som känns roligast för stunden och skit i om det aldrig blir en färdig produkt. Du vet ju själv hur awesome den hade kunnat bli! Det räcker! Samtidigt utvecklas du som person, ökar dina insikter och din allmänbildning.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nu har väl alla skrivit allt men jag tänkte ändå att jag ska säga hur jag tänker.

Jag undrar hur du hanterar andra saker i livet? Har du högar av halvfärdiga arbetsuppgifter på jobbet, en halvt klippt gräsmatta, en till hälften urplockad diskmaskin, ett av två barn hämtade på dagis? Har du klätt på dig byxorna men inte tröjan? Har du betalat hälften av räkningarna den här månaden?

Och en liten utvikning för att förklara varför jag frågar...
Får typ 20 år sedan undervisade jag på en kreativ linje i just kreativitet och läste en massa böcker om ämnet. En av de böcker jag minns bäst skrevs av Maslow (obs 20 år sedan, kanske minns jag helt fel!). Han undersökte kreativitet hos en olika människor, inte bara de som har typiska "kreativa yrken". Den tes han drev var att kreativitet inte är relaterat till kreativa yrken eller kreativa aktiviteter som vi brukar tänka på dem. Han menade att det finns superkreativa hemmafruar, det finns snickare som är jättekreativa, officerare som är kreativa, läkare som är kreativa. men varken vi eller dem själva tänker på sig som kreativa.

Det finns också konstnärer och författare som egentligen inte alls är kreativa. De upprepar samma tema i sin konst år efter år, eller skriver ungefär samma bok om och om igen. Ändå tänker vi på dem som kreativa. Det vi egentligen säger (enligt Maslow) när vi pratar om ett visst yrke som kreativt är att det är "finare", och inte egentligen att den som utför det är bättre på att lösa problem, ser fler möjligheter och kan vända och vrida på saker på oväntade och nyskapande sätt.

Vad vill jag då ha sagt med det här? Jo kanske att just definiera "skapa spel och skriva texter" som en kreativ aktivitet leder dig fel i ditt tänkande. Du är säkert kreativ i en massa andra aktivteter också, i allt från att laga ditt cykelljus till att strukturera räkningar.

Ett annat sätt att titta på dessa projekt är att använda en skala där ytterligheterna definieras som arbete på ena sidan och fritid på andra. Det som är arbete är sådant vi gör trots att det är trist, kräver en insats och gör oss trötta. Aktiviteter för fritid ska vara roliga, lustdrivna och gärna spontana.

En gissning är att du klassificerar dina kreativa spelprojekt och romaner som fritid. Du vill ha lust när du gör dem, det ska vara drivet av glädje och nyfikenhet och när det inte "känns bra" jobbar du inte med det.

Om du vill få saker färdiga behöver du omdefiniera dina skrivprojekt som jobb. Du kommer då ibland ha tråkigt när du arbetar med dem, vara skittrött på din egen text och dina egna idéer, tvinga dig själv att jobba vidare fast du är sömnig och vill göra annat, och du kommer behöva säga nej till att göra fritids-aktivteter istället, trots att de är roligare, eftersom du jobbar.

Vinsten med att definiera det som jobb är att du kommer avsluta dina projekt. Det här är ett val. Det är svårt att få både och. Självklart kan man ha sina kreativa projekt som fritidsaktivitet och då och då blir färdig med en eller annan grej. Men vill du bli effektiv, vill du bli färdig, behöver du jobba.

Observera att jag inte förespråkar att du ska definiera om det till jobb. Kanske handlar det om att acceptera att just den här delen av ditt liv är fritid och glädje?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Jag undrar hur du hanterar andra saker i livet? Har du högar av halvfärdiga arbetsuppgifter på jobbet, en halvt klippt gräsmatta, en till hälften urplockad diskmaskin, ett av två barn hämtade på dagis? Har du klätt på dig byxorna men inte tröjan? Har du betalat hälften av räkningarna den här månaden?
Report.png

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Jag har skaffat två intressen som passar mig som är dålig på att målmedvetet och metodiskt jobba mot något, utan snarare får ryck av skaparvilja; jag kryddar brännvin och syrar grönsaker. Det har fördelen att man jobbar intensivt några timmar, sedan är det bara att vänta och så är man klar efter några veckor. Då känns det i vart fall som om man får något gjort.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Jag borde ju svara här eftersom jag startade tråden. Många fina svar, tycker jag. Jag tror att jag nog har svårt att vara sådär strukturerad och målmedveten i projekt jag gör "för skojs skull". Precis som @Nässe skriver handlar det nog om att se de kreativa projekten som jobb för att man ska gå i mål med fler, och det tror jag inte att jag kommer kunna eller vilja göra. @God45 och några andra har väl förordat att bara publicera skiten och gå vidare, och det kanske skulle funka för mig. @EvilSpook föreslår att ha inställningen att det är saksamma om grejer blir klara eller inte, och kanske handlar det här mycket om en inställningsfråga: vad är det egentligen som stör mig med att jag slutar jobba med kreativa hobbyprojekt när jag har tröttnat på dem? Jag har ju haft kul medan det var kul, så att säga. @Kungfetti lyckas pejla in min personlighet ganska väl, kanske ska man ha flera projekt igång samtidigt så att man kan gå till sina sidoprojekt när man prokrastinerar...

Nåväl. Bra svar! Under veckan har jag i varje fall lyckats revidera två brädspelsdesigner. Nu ska jag bara pilla mig i naveln och ha ångest i ett halvår innan jag gör nya prototyper!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Gör en sak i taget.

Men det är givetvis helt jävla hopplöst att ens försöka hålla sig till det ibland. Also, ha en deadline. Har jag ingen deadline jobbar jag inte alls. Har jag en deadline väldigt långt fram jobbar jag inte alls. Har jag en kort deadline blir jag alltid klar i tid. Det är fuckin magiskt ibland.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Så, hur gör ni som får färdiga era grejer? Hur gör man för att gå i mål?
Du säger till dig själv "detta är klart" och sen tror du på vad du själv säger.

Låter som det är på skoj, men icke. Fullt allvar, faktiskt. Eftersom det är dina egna grejer, målet bara är att du ska känna att de är klara, gör dem så klara som du behöver för dig själv. För spel innebär det oftast så klart och färdigt att du själv kan spela det hela. Om du sen får för dig att någon annan skulle bli lycklig av dina kreationer, se det som en egen plåga och uppgift att ta det från fungerande spel till något någon annan kan läsa och förstå eller som en produkt. För mig gäller detta all kreativitet i princip.
 
Last edited:

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Det var för övrigt för att hantera min egen oförmåga att någonsin gå i mål med saker som jag lanserade det revolutionerande nya konceptet "halva rollspel" som hittills yttrat sig i två produkter.

Med andra ord: sänk dina egna krav för vad som räknas som att "gå i mål".
 
Last edited:
Top